AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
523

problem med tomgång

adam p
Min 325 -91 går taskigt på tomgången. den ligger perfekt till en början men sen börjar den att sjunka i varv o då går varvet upp till kanske 1500 sen står han där o bara går upp o ner bara grövre o grövre. jag höjde tomgången o då vart det inte så kraftigt. och det verkar som om det bara blir så när den är varm.

är det bara att höja tomgången lite till eller är det något med nån form av automat chock vet inte det kan säker vara en massa annat med!
tack på förhand. / adam
325 motorn är lite nervös även om den är ok.
Men i ditt fall är det ju något problem, jag kan inte säga att jag vet vad det är helt säkert, men det låter som om du har problem med temperaturgivaren för insugsluften eller om det kan vara luftflödesgivaren.

//Pajo
PeterS
Vad kan det vara för fel om tomgången ligger på 1200-1300 på en 320 -84?
powsgli
Har haft samma problem. Det är förmodligen som Patric säger tomgångsventilen som kärvar. Kan eventuellt hjälpa med 5-56. Det hjälpte mig ett tag men sedan köpte jag en ventil på skroten för 500:- och var sedan av med problemet.
"Lappen"
Hade exakt det problemet på 325:an men det försvann när jag bytte tomgångsmotor. Hade en från en Volvo 850 som jag satte dit och sedan var tomgången perfekt.

"Lappen"
Sagitt.f
Har du kollat så att alla slangar är okej?
Bland annat dom som går till tomgångsmotorn.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.