AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.146

Byta bil till vad?

Sida 1 av 2
H&
126
H&M
645ci -04
Jag har idag en M coupé som jag är nöjd med men nu börjar det att bli dags för någon ny snabb M kärra. Har ni några tips och erfarenheter om vad som skulle passa. EJ i behov av utrymme =)

Tacksam för svar
//

Hellre rik och frisk än sjuk och fattig.
M3 CSL?
Hartge Z4 5.0?

Mvh,
Kalle
_____

Länk
H&M:

Välkommen till detta trevliga forum:))

Efter att ha läst och få ta del av ett filmklipp så har jag bilen för dig tyvärr inte M men väl värt sina pengar

Porsche Carrera GT

ps.bara ljudet av bilen är värd 390KEuro+moms
H&
126
H&M
645ci -04
Kalle:

Vad är det för effekt & fart fakta på Z4:an?

Starre:

Porsche GT är ju trevligt men jag har redan den ultimata Porschen =), du har inge förslag på BMW?

Tack för välkomnandet =)

//Johan

Johan,

Länk där finner du lite mer info om den. Någonstans på Länk finns en film där bilen medverkar.

vad gäller sjuka motorljud så kan jag inte riktigt bestämma mig om jag gillar Ferrari 360M Stradale eller Carrera GT mest..båda är sjuka och jag hoppas på GTns ljud i nya M5 :))

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Johan: passar också gärna på att välkomna till forumet. I mina ögon (något partisk) har du redan den mest uppseendeväckande BMW:n i stallet. Det skulle i så fall vara en CSL för att toppa det hela eller möjligtvis en Gallardo kanske.

Du har inte funderat kring äldre klassiker istället? En äldre Porsche 356 eller Lamborghini Miùra är otroligt sköna bilar med tillräckligt med utsträlning att stjäla uppmärksamhet ifrån vilken annan bil som helst. Körglädje har de båda gott om också, även om du kanske inte skall jämföra med Mcoupén..

Z8:an är en bil jag alltid gillat, men är spänd på att höra hur skillnaden är mellan Mcoupén och Z8:an i väghållning etc. Några insiktfulla kommentarer?

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
H&
126
H&M
645ci -04
Kalle,

Tack för länken funderar på att åka och ta en titt och höra om de kan få lite mer effekt i den =)

mbolo,

Tack för välkomnandet =)

(Z8-M coupé ) Största skillnaden är priset =), skämt å sido de extra 75hk gör skillnad men sen har jag inte jag inte kört Z8:an mer än från uppsala till djursholm och det är mest motorväg men den går stabilt i 200+, så tyvärr kan jag inte komma med någon djup analys om dess skillnader i uppförande =(

Angående bilval så måste det vara en ny äldre bilar har min far så att det räcker. Har du någon länk till CSL fakta?

H&M: Z4:an som Kalle nämner kan vara lite svår att få registrerad i Sverige eftersom Hartges bilar inte har EU's typgodkännande.

Min kommentar om ljud och 360 Stradale är väl att den bästa beskrivningen har jag läst i Car som skrev "If the Challange Stradale exhaust is legal, then is also driving 160mph in the snow, without winter tyres" ;)

Lite om den ultimata Porschen, antar att du menar 996TT, kan bara hålla med ;)
H&
126
H&M
645ci -04
CoolBlueM3Coupe,

Jag håller med om 996:an men den ultimata Porschen är min 911 Turbo -88 Råare finns inte (dels sentimental värde).

Går det inte att komma runt detta med typgodkännande för det är en fet bil som jag tänker titta närmare på

Mvh Johan

Om man sätter på Hartges grejer i efterhand då? går det inte då heller?

/Johan

johan: CSL:n är onekligen en mycket imonerande maskin. Det finns en hemsida vid namn "www.track-challenge.com" som kan vara intressant för dig. Här finns neutral, om än i vissa fall missvisande, information om de allra flesta intressanta bilarna. Förutom djupgående prestandasiffor finns även varvstider etc med.. Värt att lägga lite värdefull tid på..

Förresten, din far har möjligtvis inte en 356:A coupé eller mustang fastback stående i garaget, som han är villig att bli av med? Här har du en M coupe broder som i så fall är intresserad.

M Coupe
H&
126
H&M
645ci -04
mbolo,

Ska kolla på sidan verkar intressant, tyvärr så har han inga av dessa bilar i garaget men han har en jaguar E-type V12 helt orginal med ungefär 3000mil på mätaren och orginal däcken på dock bara skräp, våran familj är de enda ägarna. Pappa funderar på att sälja den då den bara tar upp plats men för den vill han nog att mucho dinero. Själv så vill jag ha den kvar hur coolt är det inte att ha en bil som ärvs från far till son i generationer =)

//Johan

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
H&M;

får också välkomna dig till forumet, samt komma med ett par förslag på bilar:
- Det finns ett annat inlägg "Hur importerar man en Hartge till Sverige?" (vet ej hur man länkar till denna?) där det diskuteras vilt om huruvida Hartge går att ta in i landet (lagligt) eller inte.
Går detta, skulle jag vilja rekommendera en Hartge H50 Tornado, dvs en M3 E46 med en M5 E39 motor (i princip).
Tyvärr (enl mig) är ju denna (och CSL:en) inte faceliftad, men det är:
- Alpina B3S (E46) eller B7 (E60)
- Köp nästa M5 (E60) om ett år eller så...

Lycka till, avundas ditt "lyxproblem"... :-)

___
BMW CS #5221
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Kan det vara så att herr H&M möjligtvis heter Persson i efternamn? :-)
H&
126
H&M
645ci -04
Sani: Tack för förslagen jag ska försöka hitta den gammla tråden om Hartge. Jag är väldigt intresserad av nya M5:an om den kommer som kombi, snacka om att vara snabbast till fjällstugan =). Du skriver lyxproblem, kan hålla med men det är dock ett problem =)

Hubbe325: Humm Persson i efter namn, inte riktigt men jag har dem att tacka =)

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
ok, gissade bara med tanke på nicket och att du också bodde där tvärs över sjön.. (har landställe straxt norr om Djursholm.)
Har en vän med en E- type coupe i garaget. Onekligen en bil högst upp på klassiker- listan.. Håller med dig om det där med generationsväxlingen, låter onekligen som det skulle ligga i ditt intresse med.

Däremot, varför inte vara patriot för en tid framöver och stolt vaja den svenska fanan? Vad bättre att göra det i än i en Koenigsegg? På en lite mer vardags-bil nivå (?), har du tittat på Lotus Exige eller nya Elise? Plats finns det lite av, men körglädjen är i det närmaste outtömbar.. Onekligen en entusiastbil, men körglädjen finns där, och det är garanterat en ovanlig bil.

Annars kommer ju Porsche med en boxster coupe snart. Kanske ett alternativ? Eller frågan är om inte M coupén borde behållas då istället..

M Coupe
Ja säger som Starre: Porsche Carrera GT
V10 från Lemans nedklämd i en underbart vacker bil!
Ljudet från motorn tycker jag är vackrare än någon italiensk sång.
O många vackra italienska motorsånger finns det.

Om du nu tvunget ska ha en bmw så hade mitt val fallit på CSL:en eller kommande M6. Låter M6an i stil med GTn så kommer köpa en sån när finnanserna tillåter trots att den e lite tung.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
H&
126
H&M
645ci -04
Ägget är något jag kan tänka mig men jag har redan en för mycket av den typen av bil Ferrari 355 ok kanske inte riktigt samma men ferrarin är härlig, men nu är det så att jag har efter M coupé fastnat för bmw så en sådan till måste inhandlas, jag har mina planer på att ha ett val klart till jul så att man får en leverans på bilen förhoppningsvis till sommaren (kanske inte går)

Jag har fått några intressanta förslag så som CSL, M6, Alpina B3S & B7 och hartge Z4. Om man måste välja mellan dessa och kriteriet är väghållning och fart vilken skall man beställa

Mvh Johan

Johan:
Om kriteriet är väghållning och fart: csl csl csl. M6:an blir säkerligen betydligt mycket ovanligare, men samtidigt kanske inte lika vass & rå som det du letar after..

I en artikel jag hittade på www.roadfly.org, har Topgear rankat alla tiders M- bilar. Där hamnar inte helt oväntat M3 CSL på första plats, före M5, M3 och Mcoupé.

M Coupe
Johan,

Då ska du välja CSL. Den är snabbare runt Nürburgring än en Porsche 911 GT3. Maken till väghållning är svårt att finna i en standardbil, dessutom levereras den med R-däck! Det finns en här på forumet som håller på med en kompressorkonvertering av sin CSL, för ännu lite extra fart!

Jag tycker för övrigt att det är väldigt kul att du (liksom många andra här) fallit för just BMW! :)

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.