AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.129

Motor-/kupévärmare? Här har jag flera ord till eftersom forumet inte låter mig posta.

Aldric
Hola

Jag har kupévärmar uttag men ingen motorvärmarkontakt. Är det bara nån som roat sig med att skruva i en kontakt inne i kupén eller vad? Verkar ju bra dumt att ha det ena men inte det andra, iaf om man har kupé- men inte motorvärmare .. Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
kan ju va nån mongo som inte tyckte motorvärmare var nått att ha (som min meck) utan bara ville ha varm kupe vid start :). kolla om dom satt i en grenkontakt under huven. isf e d ju bara å dra dit en motorvärmare också.. kostar typ 600:- utan kablaget du redan (förhoppningsvis) har. ska själv slå ut en plugg å dra dit värmare i helgen.. ska bli spännande då jag aldrig ens sett en frostplugg förrut :)

En BMW går nästan aldrig sönder, den körs sönder.
Aldric
Har fluktat för glatta livet efter grenkontakten men det ser illa ut ... finns det verkligen ingen annan förklaring?

Eller ok .. ett ännu dummare sätt att fråga: Hur får jag varmt i kupén utan något 220v uttag på bilen? (Svar som "Starta bilen och vrid värmereglaget åt höger" undanbedes =ppp). För det lär ju inte sitta en trafo som gör om 12v till 220v nånstans .. ;)
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Du har alltså ingen yttre kontakt att koppla in en motorvärmarkabel i? Det låter ju som om någon monterat bort den men låtit kupeuttaget vara kvar, alternativt planerat att montera även motorvärmare men kommit av sig.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
att bara montera ett kupéuttag är inte helt ovanligt. Så var det pån E34. Men att inte ha något "i andra änden" verkar osannolikt. Kan du inte kolla var/om sladden går igenom väggen till motorrummet och följa den? Nyare kontakter för anslutningen till 220volten är små rackare, syns bara ett litet lock, ofta i spoilern fram, ca 20 mm i diameter.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Aldric
Hallå gubbar

Tack för svaren. Har inte hittat en tillstymmelse till kontakt, ordnade dock inte att följa kabeln från kupévärmaren ända till var den nu tog slut, det vart ganska mörkt och ledsamt ute. Provar igen idag. Hade ju inte varit fel med varm kupé faktiskt .. :)
El
338
ElNiko
325iT-92
Det är inte så att motorn varit bytt nån gång, och den nya inta hade motorvärmare? Eller att nån stylingsugen ungdom skruvat lös kontakten för att den inte var snygg?
(På BMW kostar m+k-värmare ca:3000kr, lika mycket till om du vill ha det monterat också...)
/Niklas
Aldric
Mig veterligen har den aldrig bytts. Alternativ 2 däremot finner jag inte helt otroligt faktiskt .... ska kolla det med, tack för tipset!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.