|
|
|
|---|---|
|
Har inte fått på vinterdäcken än men det är ju lugnt tänkte jag trots snön imorse, jag har ju ASC... Höll på att ramma x antal bilar efter 50 meters körning! Det spann hejdlöst HELA tiden. Enligt instruktionsboken ska lampan lysa konstant om det är något fel på systemet men det gör den inte utan bara om jag kopplar in systemet och den blinkar till om systemet är urkopplat och greppet släpper. Hur är det tänkt att det ska fungera? Mvh Janne 523 -97 BMWcs:4534 | |
|
lampan lyser konstant när du kopplat UR systemet. I vanliga fall skall den vara släckt, för att blinka till ett par ggr när det arbetar. /Micke |
|
|
Tur att någon kan ställa idiotfrågor....men jag bjuder frikostigt på denna pärla ;-) Kanske läget att läsa igenom instruktionsboken lite mera noga... Tack för svaret Micke! Mvh Janne 523 -97 BMWcs:4534 |
|
|
ASC+T är verkligen toppen i halkan....dock måste man ha bra däck(vinterdäck) för att det ska funka toppen i vinterväglag. Simon |
|
|
Om båda (alla) drivhjulen släpper så antispinn och driftbroms föga. Dessutom så bromsar det inget bättre bara för att man kommer iväg OK. Att köra på sommardäck (el kassa vinterdäck) på vintern kräver: * ägg under fotsulan * planerad körning (bromsa i tid, avståndsuttagning etc) /göran, gubbe/ |
|
|
Min 540 IA Touring har inga som helst antispinnfunktioner. Sämre bil på vintern får man verkligen leta efter. Jag skulle dock kunna tänka mig att Montoyas BMW Wiliams på vintern är något sämre (fast inte mycket). Känns å andra sidan rätt bra när man lyckas pressa sig (halka) förbi en del fyrhjulsdrivna AUDI etc. |
|
|
Hej. Själv är jag för framhjulsdrift på vinterväg , men av någon anledning har jag tre bilar med bakhjulsdrift. Sladdning är kanske kul men inte oprovocerat , utan mest jobbigt. Upptäckte igår att BMW´n drog dåligt , och kom att tänka på Jompa´s kommentar i Bilsport. Det att framhjulsdrivna bilar är grävlingar , men är då bakhjulsdrivna Bambi på hal is? Men det fanns fler fördelar för BMW´n när jag valde bort Audi. W |
|
|
Mikaell, om 540: mycket effekt, automatlåda och ingen diffbroms är ingen bra kombination på glatt underlag. Wille: 4WD + ASC + bra däck är bäst på vintern, jag har 2 av 3 iaf. FWD lr BWD är en smaksak och vanesak. Har kört alla varianter på vintern och jag väljer personligen Volvo 245 framför Saab 99. Jag brukade t.o.m. koppla ur drivningen fram på min gamla 4WD-pickup när jag körde landsväg på vintern. Ifs är det lätt att säga för mig som kört mer på vinterväglag än sommardito, och gjorde all min övningskörning för bil på norrländskt väglag vinter-79/80. /göran, vintermannen/ |
|
|
Har man lärt sig hantera 2002 tii och E21-or på riktigt halkig väg brukar det mesta gå bra sen ;-). Det har hänt en del med BMW:s vinteregenskaper på sådär 25 år, men visst, många hästkrafter och bakhjulsdrift kräver en viss känsla i gasfoten för att slippa överraskningar. Har dock utan vidare rastat en Volvo 850 med en E28 528i på kurvig vinterväg (på den tiden 850 var ny). Volvon fick understyrningsproblem i kurvorna där jag kunde balansera 528:an med gasen. Pålitliga däck är dock alltid användbart såna gånger. Mats E BMWCS 3050 |
|
|
Framhjulsdrift suger ju hur hårt som helst... Tacka vet jag min gamla skruttiga Corolla. 60 vilda hästar och bakhjulsdrift. Stenkul på vintern! Inte behöver man vara särskilt rädd för att kana av vägen heller. Dels går den inte särskilt fort och dels gör det inte så mycket om man skulle råka buckla till en skärm eller tre... :-) /Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.