|
|
|
|---|---|
Robert V |
Nu när jag byter olja i min M635CSi så har olje märke Neste kommit upp som alternativ ... har inte hört mycket om detta märke. Tidigare har jag kört med Castrol TWS 65W senast och Mobil1 tidigare. Det har fungerat. Men ... pris ... Neste ska tydligen vara stora leverantörer för racing av alla typer. Ev har lite kontakter att få ett par liter lite billigare, så jag undrar om det e fin olja eller skit och vill avråda eller rekomendera. Nu talar vi förståss om högwatts fullsyntet mineral olja så att det tål lite höga varv åxå. Mycket tacksam för svar eftersom jag måste best väldigt snart ! tack på förhand ! |
|
Neste är finskt. Man kan ju fråga sig när Finland gjort dåliga produkter. Neste har även europas bästa bensin, slår shell, esso, conoco, statoil etc. Jag är från finland, tankar på ESSO eftersom det är billigare än Neste, kör på Mobil1, men tror definitivt att Neste har en bra olja. Skulle reommendera |
|
|
Jag använder för närvarande Nestes helsyntetiska City pro 5W40 i min bil. Enligt Neste är den oljan BMW-longlifeklassad (-98), men jag har inte hittat den i BMW:s egna listor över "godkända oljor". I vilket fall har City Pro bra klassningar i övrigt (API SL och ACEA A3)och jag har inte märkt några problem med oljan. Iofs kör jag bara ca 1200 mil med oljan mot de 2500 milen som serviceintervallen är. (jag gör ett "mellanbyte" ungefär halvvägs in i serviceintervallet) Det viktigaste är inte vem som tillverkat oljan, utan vilka klassningar som oljan har! Jag har använt helsyntetisk motorolja från Castrol, Valvoline och Neste i min bil vid olika tillfällen beroende på vilka oljor som jag har fått bra priser på! "högwatts fullsyntet mineral olja så att det tål lite höga varv åxå", förstår jag inte riktigt - utveckla! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Robert V |
Johan B högwatt - 65W - tar längre tid att värma upp men fixar höga varvtal om man vill ge sig ut på banor ibland o så. Fullsyntet vet du väl vad det e ... sen att det står mineral e ju att man vill påpeka kvalitén med ett fint namn ... men alla helsyntet e mineral olja som jag vet. ... hoppas att det klargör lite mera vad jag menade ... jag vill i alla fall ha olja som tål styk ! lite mera race ! det gör inget att det tar längre tid för oljan att det ska nå race temp. dvs 60W minst. Jag vill inte ha 5-40 tyvärr jag undrar bara om Neste håller lika bra som tex Castrol TWS som de bl.a BMW säljer o rekomenderar för M bilar. Annar kan ju några hundringar hit o dit vara värt. tack så länge ! fortsätt gärna ! |
|
Nu måste vi nog reda ut begreppen! Antingen är en motorolja mineralisk, delsyntetisk eller helsyntetisk! Sedan finns det sammanlagt sex olika basoljetyper (den sjätte klassen tillkom för inte så länge sedan!). Det finns några basoljor som klassas som mineraliska och några typer som klassas som syntetiska. Bland de syntetiska smörjmedlena finns det basoljor som skiljer sig en hel del åt. Vanligaste huvudsakliga basoljan i en helsyntetisk olja är PAO-olja, som enkelt uttryckt är en olja som man bygger ihop från de kortaste kolvätekedjorna som man får ut vid raffineringen av en råolja (den som pumpas upp ur jorden/havsbotten) En olja kan inte samtidigt vara syntetisk och mineralisk, för då är det en delsyntetisk olja (semisynthetic)! Menar du viskositeten (SAE) när du skriver 65W? Viskositeten (dvs, oljans flytbarhet) mäts vid två temperaturer. Dessa är 40 grader C och 100 grader C. Viskosieten mäts i en enhet som heter "Centistoke", dessa mätvärden sätts sedan in i en tabell och man får därigenom fram ett SAE-värde, som anges på oljeförpackningen. (enheten Watt har ingenting med oljans egenskaper att göra!) Mätvärdena vid 40 grader anges i viskositetsklassningens första siffra (innan W:et). Desto lägre första siffra/siffror, desto mer lättflytande olja vid 40 grader C. Mätvärdena vid 100 grader C, anges i viskositetsklassningens andra siffror (efter W:et). Desto högre siffror, desto mer "tjockflytande" olja vid 100 grader C. W:et anger att oljan är tillräckligt tunnflytande vid "låga temperaturer" (är olika temperaturkrav beroende på vilka viskositetsklassningar oljan har), för att kunna användas under vintern ("W"=winter!). En olja kan ha ett brett eller ett smalt viskositetsområde. Gamla "raka" singlegradeoljor har ett så smalt viskositetsområde att de bara klarar en klass. t ex 30, 40 eller 50. En rak 50-olja är mycket tjockflytande i rumstemperatur, men den är också relativt tjockflytande när den är varm (100 grader C). En helsyntetisk 5W50-olja har ett mycket brett viskositetsområde. Den är lättflytande vid rumstemperatur, men samtidigt är den i lika tjock vid 100 grader C, som den raka 50-oljan! Sedan säger inte viskositetsklassningen någonting om oljans smörjande egenskaper! Det finns alltså ingen direkt koppling mellan ett brett viskositetsområde eller ett högt varmviskositetsvärde och en hög smörjkvalitet. (det kan man å andra sidan läsa ut i API- och ACEA-klassningarna!) Mig veterligen finns det inga motoroljor som har viskositet 65W, på marknaden. En sådan olja skulle nog nästan ha samma konsistens som smörjfett vid rumstemperatur! En relativt vanlig viskositet för "racingolja" är 10W60, vilket även Castrols TWS har (TWS = Ten, Winter, Sixty) TWS är en helsyntetisk olja! En tjockare olja är inte nödvändigtvis bättre ens vid extrem hårdkörning! Som ett litet talande exempel på det kan man nämna att F1-bilarna använder en olja som har ungefär 15W30 som viskositet! Dvs den oljan är lika tunn som de tunnaste syntetoljorna som säljs till vanliga bilister (och som t ex används av BMW vid service - Castrols SLX 0W30), vid 100 grader C! Om du tittar i instruktionsboken till din bil, kommer du troligen att se att BMW rekommenderade en 15W40-olja som ett alternativ till din bil! Det innebär i klartext att du utan problem kan använda en 5W40-olja eftersom den är lika tjock när den är varm! (men den har bättre flytbarhet när den är kall så oljecirkulationen kommer att komma igång mycket snabbare!) Neste City pro 5W40 har bättre API-klassning än Castrols TWS! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Detta är vad ett forum är till för! grymt bra post ! Har aldrig förut riktigt haft klart för mig hur märknignen av olja funkat tidigare. Man lär så länge man surfar (på nätet) :) -g- |
|
Robert V |
inte jag heller Gurra535 ! .. här blir man ditsatt igen ... men tackar Johan B för utredningen ! det låter som du kan en del om oljor ! e du en oljekung ? Johan B Jag var tvunget till att kika på gamla Castrol flaskan o mycket riktigt har du rätt ! TWS 60W står det på den. När jag köpte Castrol oljan ( BMW Solna ) så rekomenderade de detta ! TWS 60w för att det e det som de fyller på i bl.a. M5:or i fabrik. Det skulle passa mera motorn om man kör bilen på höga varv lite då o då. det skulle dock ta längre stund o få race temp på oljan men ändå ... Man vill ju tro ibland att de vet vad det snackar om. Jag köpte det iaf ! W- antog jag bara att det var "watt" - dumt ! ( vanligtvis brukar det stå för det ) jag vill minas att på BMW sa han watt om W åxå. Kred ! kred ! kred ! kred Johan B ! Alltså tycker du att Neste har bra olja ... kanske tom bättre än Castrol TWS. Men om jag söker en motsvarighet till Castrol TWS hos Neste ... vad blir det då ? Rekomenderar du Neste ? häls /R vart jobbar du förresten ? |
|
Vilken olja som är bäst är en svår fråga, och ämnet är väldiskuterat här på forumet! Jag skulle vilja vända på frågan och säga: Vilka krav ställer mina unika förutsättningar (biltyp, hur sliten motorn är, trimning, körsätt, klimat, serviceintervaller etc.) på oljan? TWS är en olja som är fabriksfylld i tidiga M5 E39 och Z8. Senare M5 E39 fylls med Castrols SLX 0W30, som i nästan alla andra BMW-motorer. Jag anser att det är väldigt få förare som egentligen behöver en "racingolja" som TWS får anses vara. (givetvis skall man använda TWS om det står så i instruktionsboken!) Eftersom din motor inte från början är konstruerad för TWS (eller annan 10W60-olja), är det inte alls säkert att du får några direkta fördelar med den oljan. För de allra flesta bilisterna, är det mer relevant att man har en olja som snabbt kommer igång i oljecirkulationen, än att ha en olja som är "extremt" tjock när den är varm! Att City pro är bättre än TWS, vill jag inte säga. Men däremot har City pro bättre API-klassning än TWS (API SL resp API SJ). Dvs, City Pro klarar "tuffare" testkrav än TWS. Dessutom har de lite olika viskositetklassningar (5W40 resp 10W60). Man måste återigen fråga sig vad man behöver för egenskaper i oljan. City Pro är tunnare både kall och varm, vilket leder till att den oljan snabbare får upp oljecirkulationen, men att den samtidigt inte är lika tjockflytande när den är varm. Det sistnämnda innebär att den är mindre lämpad för extremt varma förhållanden och vid extremt höga lagertryck (t ex i rena racingsammanhang). En racingolja innehåller oftast lite mer Antiwear additives, som under kortare tider hjälper motorns delar mot slitage om oljefilmen av någon anledning skulle utebli eller brista. En motor som är allmänt sliten kan i vissa fall tystna mekaniskt när men använder en tjockare olja (som TWS). Om motorn drar mycket olja, kan även oljeförbrukningen minska något med en tjockare olja. Men om motorn är frisk i övrigt och om man inte kör ren bankörning och/eller belastar motorn hårt i övrigt (t ex drar tunga släp), klarar du dig troligen gott och väl med en modern helsyntetisk "standardolja". En modern helsyntetisk standardolja är "ljusår" bättre än den allra bästa oljan var, när din motor tillverkades! Kolla först på oljans klassningar! Den bör ha följande klassning: API SJ eller ännu bättre SL ACEA A3 SAE (viskositet) 0W40, 5W40, 5W50 eller 10W60 (den sistnämnda är inte optimal på vintern!) När du har ett antal olika alternativ att välja mellan som har samma klassningar, skulle jag personligen välja den oljan som är billigast av dem! Vem som har tillverkat oljan är av mindre betydelse, det är klassningarna som är det viktiga! Jag skulle rekommendera t ex Valvoline synpower 5W40; Mobil1 0W40, 5W50; Neste City Pro 5W40 etc. Kolla i denna länk: Länk Vilken olja har du tidigare använt? Har du upplevt några problem med de oljorna? För att svara på din sista fråga: Jag använder själv Neste just nu! Men det beror på att jag fick bäst pris på den oljan vid sista bytet, tidigare har jag använt Valvoline när jag fick bättre pris på den oljan. Jag är övertygad om att det är ganska liten kvalitetsskillnad dem emellan! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.