|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Jo jag har då problem med kupé fläkten. När man ska vrida på max (eller till 3) så går den som om den gick på nivå två fortfarande. Vad kan det bero på? Problem två är att det inte kommer någon värme på sidorna utan bara uppe vid rutan och vid fötterna. Kan problemen hänga ihop på nått sätt? Jag köpte bilen så här. Har inte felsökt nått och vet ej som kan vafra fel. Mvh Johan. | |
|
Har du AC? *BAWORAK* |
|
| låter som om de e dags o byta kupéfilter douglas!! | |
|
Ej AC. Vart sitter kupéfiltret _Schumi_? Mvh Johan |
|
|
OM du ingen AC har kan du inte få tempererad luft i mittblåsen eller på sidorna, Sorry. Bara uppe och nere. Trist men sant. Sedan tror jag inte att kupéfiltret (vilket jag inte tror att du ens har ngt då du saknar AC) i sig har ngt med fläkthastigheten att göra. Men jag har ingen annan hjälp att ge dig tyvär, sök på inlägg, det finns en uppsjö som hanlar om ditt problem. Lycka till *BAWORAK* |
|
|
Har liknande problem med min fläkt. Den funkar helt ok på hastigheterna 1, 2 och 4. När man skall köra på 3:e hastigheten så går den med 2:ans hastighet, den kan dock hoppa igång till rätt hastighet någon gång ibland om man försöker köra tillräckligt länge. Har den väl gått igång på 3:ans hastighet så går den tills man ändrar hastighet eller stänger av fläkten och så är det kört igen. Tror för min del att felet beror på det s.k. svärdet (glappkontakt). Har dock inte orkat bry mig så värst. Har även väldigt dålig värme i kupen, blåser endast lite ljummen luft. Tempmätaren står prick kl. 12 så termostaten bör ju funka. Kan vara värmeventiler eller eventuellt cirkulationspump. Tror mest på cirk. pump då jag tycker mig höra att värmeventilerna klickar när man ändrar värmereglaget. mackan |
|
|
Svante jag sökte men jag hittade inget. Sökte på Kupéfläkt. Stavar jag rätt eller stavar alla andra fel? :P |
|
|
Kolla under "gör-det-själv"! (ute till vänster) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
C.Douglas> Sök på "dålig värme" /Svante *BAWORAK* |
|
|
ni som har probelm med att en av hastigheterna inte fungerar bör kanske testa att byta kontakten/vredet för fläkthastigheten inann någon annan större operation. I mitt fall fungerade bara fläkten på 1,2,3 men 4:an var totalt död, efter byta av vredet var allt som det skulle. Vredet var enkelt att byta och hittades för billig peng på skroten. www.bimmer.nu sidan för Bmwtokar! |
|
| svante: kupéfiltret sitter längst upp till höger på E39´an iaf...vågar tyvär inte svara vart den ligger på din | |
|
Jag hade samma problem (samma hastighet på 2 och 3 ), bytte då fläktmotståndet... sen funkar det... |
|
|
Vart sitter fläktmotståndet och vad kostar ett sånt? Mvh Johan. |
|
|
Beroende på vilket märke du har på värmesystemet så kan dom sitta på vänster eller höger. På vår 525 -88 så satt det på höger sida. Skruva bara loss tyget på sidan om mittkonsollen så borde du se den om du kryper ner på golvet. (det är ganska lika oavsett vilken sida det är) Det går in ett kontaktstycke med (om jag kommer ihåg rätt) 4st kablar. Det är bara att knäppa loss motståndet och ta loss det från kablarna och sedan byta. Går knappast att misslyckas. Good luck. |
|
| Glömde en sak, det kostar för de vanligaste modellerna ca 225:-, men det finns en modell som går på över 1400:-. | |
|
Ok. Jag ska se efter. Tack för all hjälp. Jag återkommer om det inte funkar :) Mvh Johan |
|
| Hade samma fel på min förra 520i, kunde bara köra fläktarna på max! Felet låg i fläktmotståndet, ligger till höger som Scomfort skriver, iaf på min bil! Tog lös det och rengjorde lite, var smutsig så den fick inte kontakt som den skulle! | |
|
C.Douglas Jag tror att du som jag har det sk. svärdet. Det kostar ca 1400 kr. Kolla bifogade länk. Länk mvh mackan |
|
|
Kul och pröja 1400 för att laga fläkten. Då är jag hällre utan :) Men jag ska kolla först vilket jag har. Om jag nu har svärdet så får man väl leta begagnat. |
|
|
Länk kolla länken C.D PH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.