|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Lockad av denna trevliga läsning har jag idag beställt en CTEK MULTI XS 7000, kostade ca tusenlappen. Sen hjulklapp till en själv:) Asken |
|
|
Laddaren jag hänvisade till på Clas Ohlson är en CTEK, primärswitchad, hette den Zafir? Godkänd upp till 90A, 495:- Mvh |
|
|
Laddaren från Ohlson i sjön är klart prisvärd. Dock kan det vara på sin plats att nämna att det finns flera likvärdiga produkter som gör jobbet lika bra. Exempelvis från Mentzer, Arlec, Ansmann, Mascot m.fl. Det viktiga är att laddaren är spänningsstabiliserad, antingen den är av switchtyp (lätt och kompakt) eller av vanlig linjärreglerad typ. En viktig sak som CTEK glömt i sin ivriga marknadsföring är att slutspänningen för ett 12V blybatteri inte ligger på 14,4V som dom visar i sitt diagram, utan på 13,8V. I annat fall kokar batteriet så småningom torrt om laddaren lämnas kvar mer än nåt dygn. En bra laddare laddar i två steg med 14,4V tills strömmen gått ner till en viss nivå, därefter stegar den ner till 13,8V och stannar där. Detta är den underhållsspänning som sedan kan ligga kvar i princip hur länge som helst. Många bättre laddare har idag denna princip, jag förutsätter att CTEK också har denna, annars är det en katastrof att lämna den ansluten en längre tid som dom rekommenderar. Riktigt proffsiga laddare har även temperaturkompensering med en sensor som placeras på batteriet och ser till att laddningsspänningen kompenseras för ev. tempväxlingar. FP |
|
|
Det som jag tycker att det var synd men C-tek 3600 är om du ansluter Laddaren till batteriet utan att kopla bort batteriet från bilen och har larm och annan grej som drar spännigen hella tiden då fungerar inte bra C-tek 3600 för att undelhållsladda batteriet eftersom den går alldrig till underhållsladdning utom man måste köpa en timmer för att kunna lämna det inkoplat hela tiden... Är det någon som har upplev samma med sin c-tek laddare??? M.V.H Mauricio |
|
|
Då är det ingen bra laddare. Kriteriet för att gå ner till 13,8V underhållsladdning är 1: Laddströmmen har sjunkt till en viss (låg) nivå, och 2: En viss tid har gått sedan inkopplingen, vanligen 12-18 timmar. En bra laddare har dessa funktioner inbyggda, dock visar CTEK enbart 14,4V i sitt diagram, jag förmodar att detta är ett tryckfel, annars är det inte alls bra. Ett larm drar visserligen väldigt låg ström så laddaren borde inte hålla kvar hög laddning pga detta. FP |
|
|
Folke: Hur mycket vatten tror du att det försvinner på 2-3 månader? Mvh |
|
|
Inget alls vid 13,8V och rumstemperatur. Batterier som står i stand-by i tele och larmanläggningar brukar kräva byte efter 5-15 år beroende på batteriklass om de har rätt laddspänningspänning. I fallet med CTEK tror jag de har pulsande underhållsladdning, dvs laddaren slår ifrån när 14,4V har uppnåtts och sen får spänningen falla av sig själv till nånstans runt 12,8-13V och ny laddning startar osv. Resultatet blir detsamma vad gäller vattenförbrukning, tänkbar nackdel kan vara att någon förbrukare gör att laddaren aldrig går över till underhållsläge, eller att man kanske kopplar bort laddaren just innan den skulle börja ny laddning efter att spänningen har sjunkit. FP |
|
|
Knepig spänning blev det... Dags för bingen nu kanske? FP |
|
|
Men det är därför att om man har en C-tek forruton 7000 (som har en inbyggt timmer) behöver man ha en timmer om man tänker ladda batterier som är koplade till bilar eftersom när laddaren stängs för att sedan komma igång igen den börjar med att känna av spänningen i batteriet om spänningen och då bestämmer och det ska laddas eller underhållsladda!!!! M.V.H Mauricio |
|
|
Frågan är då: Om man köper en laddare för säg max 1000kr, vilken skall man välja? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
CTEK hade kunna gjort det enklare för sig. Ingen timer eller liknande behövs om man lämnar 13,8V konstant för underhållsladdning som de flesta andra tillverkare gör. Man skall inte behöva manipulera med yttre timer osv för att få helautomatisk drift tycker jag. Samma sak med övergången till underhållsladdning, de allra flesta tillverkare har en maxtimer inbyggd i laddkretsen som skiftar över till underhållsladdning efter en viss tid oavsett om det går en liten laddström pga någon ansluten utrustning i bilen. Detta ger helt automatisk och problemfri drift. Johan: Jag vill inte rekommendera nån speciell, så länge de är spänningsreglerade och noga inställda för 13,8V underhållsladdning. CTEK är redan nämnt, det finns en massa andra i prisklass upp till tusenlappen. Typ av kapsling osv spelar in, beroende på hur den monters osv. FP |
|
Tony-Avesta |
Om ni har klurig fragor eller annat om dessa CTECK laddare eller laddning över huvud taget, skriv då ett mail till CTEK och fråga. De är mycket trevliga och svarar fort på frågor, jag vet för jag har frågat en hel del. T ex så vore det kanske idé att Folke gör detta och talar om för dem att 13,8 V är max, annars kokar batterivattnet bort..... :-) Jag har bara haft min CTEK-laddare inkopplad på ett batteri i princip konstant sen i tidigt i våras, och än har då inget vatten kokat bort.... Men det kanske är fel på min laddare.....? ;-) MVH Tony Länk |
|
Kollar man närmare på repsektive laddares spec så ser man att alla har någon form av supportladdning. (Zafir 90) tex har pulsladdning. CTEK XS 7000 har en mer avancerad form av supportladdning och olika laddström. Man får vad man betalar för men jag sågar inte CTEK innan jag kollat lite närmare. Asken |
|
|
Skall tolkas som Tony inte tror att 13,8V inte är rätt stand-by spänning för blybatterier eller..:) Jag har redan varit i kontakt med CETEK för rätt länge sen (genom mitt jobb), det var när laddaren hette Columbus tror jag. Det är högst troligt att deras laddare har rätt underhållsspänning (medelspänningen vid pulsladdning) annars hade de inte funnits på marknaden. Så kör på med deras laddare bara, de är som sagt prisvärda särskilt hos Clas i sjön. Bra kapslade osv men tänk på att de måste monteras där det inte blir minusgrader (PVC-kablar). FP |
|
Tony-Avesta |
Folke. Nej, det är inte rätt tolkning.. Snarare att jag nog inte tror CTEK har gjort en sådan blunder, att de inte vet vad som är rätt standby-spänning, utan att det antagligen finns mer som påverkar deras val av 14,4 V. Kanske just att det blir 13,8 V i medelvärde eller nåt. Man kan ju anta att deras laddare inte slabbats ihop på en förmiddag med en bruksanvisning från JostyKit som enda faktalitterartur. Nä, det har antagligen både funderats testats frågats mm innan man ansett sig ha nåt vettigt att sälja. Ex så har ju dessa laddare ett 14,7 V läge speciellt anpassat för ackumulatorer med spiralceller typ Optima, så man får även där anta att de gjort en hel del efterforskningar och tester för att ha kommit till den valda spänningen på 14,7 V för dessa ackar. MVH Tony Länk |
|
OK, tror också CTEK vet vad det handlar om. Det som är lite förvirrande är just bilden/diagrammet där de anger 14,4V och med kokning över denna spänning och underladdning under denna spänning. Här skulle 13,8V varit lämpligare i stället. 14,4V är inget man väljer hur som helst, detta är spänningen vid bulkladdning av bly/syra-batterier, noga fastställd (med en del mindre avvikelser för t.ex spiralceller som Optima, Exide Orbit eller t.ex AGM och GEL-batterier. Sen måste spänningen sättas till runt 13,8V för vidare underhållsladdning vilket kan göras med antingen konstant spänning, eller med relativt täta pulser där puls/pausförhållandet ger rätt medelspänning eller genom att låta spänningen falla till runt 12,8-13V för att sedan starta ny laddning igen osv. Alla principerna förekommer och även kombinationer av dessa och har sina för och nackdelar, lite beroende på applikation osv. Inget ont om Josty och Jan Soelberg, de har säkert väckt intresset hos många framgångsrika elektroniker genom under 70-80 talet. Kvalitén på pryttlarna var kanske inte som hos Heathkit men inte priserna heller..)) FP |
|
Tony-Avesta |
Folke. Fan kul det där, att du skrev att det finns för och nackdelar beroende på o s v. Det är ju en sak som oftast glöms bort i allehanda diskissioner om allt möjlig. Det är ju helt enkelt så att nästan inget är så enkelt att det bara är bra eller bara dåligt. Det kan ju bero på en massa olika saker från gång till gång. Detta gör ju att det ibland kan vara oerhört knepigt att förklara vissa saker så att noviser mm fattar galoppen helt. Ta bara en sån fråga som ofta dycker upp, om det är bra eller ger nåt att linda grenröret med värmeisolerande band. Ja ja, det beror på det, då det finns en myriard av faktorer runt omkring som kan påverka....... MVH Tony Länk |
|
Fick tips om den här mycket intressanta siten. Det kanske kan vara intressant att höra lite mer om CTEK ”från källan”. Jag är VD för CTEK och är förstås glad över alla positiva ord om våra produkter på denna sida. Några klarlägganden: Sättet att underhållsladda diskuteras ivrigt. Det finns två olika sätt att göra det. 1. Float, dvs. en underhållsspänning på 13,3 – 13,8 V för att kompensera för självurladdning och ev. parallella laster. Notera att batteriet tappar vätska över tid och längd även vid denna spänning. Metoden används främst vid djupcyklingsdrift med batterier som underhålls som lindebarn med regelbunden påfyllning av vatten. 2. Puls, dvs. upp till fulladdat batteri och sedan bara spänningsbevakning till dess att spänningen sjunkit till en förutbestämd nivå, typiskt 12,7-13,3 V. CTEK har denna metod som standard på alla laddare eftersom målgruppen främst är säsongsfordon som kan stå i månader. Nackdelen är att man ligger under 100 % laddning. Fördelen är lägre vätskeförlust och, för somliga batterier, ingen sulfatering av den negativa plattan som sker även för fulladdade batterier. Optima är ett sådant fall där man får ut längre liv ur batteriet med pulsunderhåll. Observera att CTEK använder Float som ett alternativ på Multi XS 7000. Ibland är det rätt, men för entusiastfordon så är det inte lika bra som puls. Det besvarar också frågan om en CTEK ligger kvar på 14,4 V. Nej, det gör den inte. När batteriet är fulladdat så går den ner till bevakning. |
|
|
Hej Börje, välkommen till forumet. Bra sammanfattning, då är det mesta utredat tror jag. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.