|
|
|
|---|---|
|
Hej Vet någon hur man kopplar ur airbagen på passagerarsidan på 316 -99 E-46. Mkt tacksam för svar? | |
|
Hej...Det är väl bara Bmw verkstan som gör det...Min kompis fick ta bort den Bmw garanterar ingen bortkoppling om det gäller barnstol..Han har en 523-98 |
|
|
Inget är ju så enkelt som man tror. Ja det är för barnstols skull. Frågan är om andra airbags eller annan elektronik påverkas om man plockar bort den passagerarsidan? |
|
|
På e39 för man åka till BMW först en gång så beställer de en kod från tyskland + att man får skriva på ett papper om att man tar konsekvenserna av att koppla ur airbagen typ. Sen får man åka tillbaka efter ett tag när de fått koderna och då kopplar de ur airbagen + om man vill koppla bort nåt annat typ auto. bältesspännare, airbag i dörren eller dylikt. Antar att det är lika på e46 men vet ej säkert. En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW! |
|
|
Jag kopplade ur den själv på min 318 touring -96, det är bara att dra isär en kontakt och skruva lös 2 bultar, airbagen ersattes med ett lite kraftigare motstånd på 2,2 ohm. lätt som en plätt. |
|
| Drar upp en gammal tråd. Någon som vet vad det kostar att koppla ur airbagen på passagerarsidan på en E36a? Vågar man köra med barnstol där om den är urkopplad, eller går det att helt demontera den? | |
|
Personligen hade jag inte vågat chansa, antingen skall airbagen bort helt, eller så får lillen/lillan åka i baksätet. Vissa bilmärke erbjuder urkoppling gratis, vet ej hur BMW gör. Fredrik M |
|
|
Håller med Fredrik, skulle aldrig våga köra med en urkopplad airbag någon decimeter bakom barnstolen...Vi vet ju att elektroniken i bilarna knappast är felfri... Vet ej om man tar bort hela airbagen eller det går att enbart ta bort "laddningen". Sidoairbags kan/bör man låta vara kvar då de ökar skyddet för barnet. ___ //Ulf |
|
| När jag hade E36 kopplades airbagen ur genom att den kopplades ur elektriskt, dvs kabeln till airbagen kopplades ur så att ingen elektrisk impuls kunde nå airbagen. Dessutom måste någon inställning i elektroniken ändras, men det var för att den inte skulle felindikera och därmed riskara att övriga airbagar inte fungerade vid olycka. | |
|
När jag ville koppla ur luftpåsen på min E39 T gällde samma förfarande som "spookshow" beskerv samt att man behövde byta säkerhetsbälte till en stramare typ. för detta ville de ha 1800:- så mina barn åker i baksätet ;-) Det är hur som helst den säkraste platsen, längst deformationszon både framifrån och bakifrån. Har även påsar i bakdörrarna, där tvistaste om det är bra eller inte men jag anser att de hjälper nog mer än de skulle skada om det smäller i sidan. /Fredrik |
|
| Men det måste väl gå att demontera hela airbagen, inte bara koppla ur den? Ingen som vet? | |
| Runt 2 kakor så plockar de bort airbagen på BMW det tar 10 minuter , och säkrast är det nog att dom gör det. risken att det händer ngt med elektroniken finns juh faktiskt och den chansen är väl inte värd att ta ,, jag kör min kotte i baksätet och det funkar faktiskt riktigt bra | |
|
Om man drar ur kabeln som går till airbagen kan inget elektronikfel utlösa airbagen. Endast mekanisk åverkan kan åstadkomma detta, men uppstår detta har nog bilen redan deformerats våldsamt. På nyare bilar är bältet+sträckare olika beroende på om det finns airbag eller ej, därför byts bältet. Spara det gamla så det kan användas den dag som airbagen åter skall kopplas in. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.