AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.655

5th Gear rankar ”Greatest cars in the world”

Sida 1 av 3
Tiff & Co från engelska 5th Gear rankar sina favorit bilar i programmet ”Greatest cars in the world” Kan ses på Kanal 5 måndag kl.20.00.

Håll ögonen öppna för det kommer mer motorgodis framöver...

// Doggeli
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
ska bli spännande att se!

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
H&
126
H&M
645ci -04
Ska ses =)

Hellre rik och frisk än sjuk och fattig.
5th Gear, har Tiff ett "eget" program numera eller?
Har undrat över varför man så sällan ser honom på Top gear nuförtiden.. en festlig typ den där =)
Henrik: Min teori är att han blev erbjuden obscent mycket pengar för att byta till Fifth Gear.
O vem kan motstå obscent mycket pengar i lön? Inte jag iaf.
Synd dock eftersom duellerna med Jeremy var helt underbara att se på.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hade svårt för Jeremy till en början men har ett par utav hans DVDs och jag säger bara att han käkar Tiff till frukost! Han är helt grym (inte för att Tiff på något sätt skulle vara dålig). Ska bli intressant att se. Jag lägger en tia på att BMW M5 (e39) kommer finnas med på listan.
Acey: Och jag satsar min tia på m3 csl.
Håller dock inte med dig angående Jeremy. Han är lite väl partiskt ibland, annars en fruktansvärt duktig motorjournalist.

BMWCS Syd #05392
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ja fast det är lite hans stil, partisk som typ "bmws are only driven by germans and tossers" men när det kommer till kritan så är det så att bmwn vinner ändå. Däremot är han inget större fan av diverse SMG lösningar :)
acey:

Nä tyvärr är han inte det han är en alltför konservativ+att det kräver några mil innan man inser att det är framtiden och smidigast i all längden enligt mig all fall:))
Acey: Jag får känslan av att du tänker på när han prova aston:en på Isle of man och får ett mindre raseri utbrott på smg lådan i den :) Personligen håller jag med honom, riktiga supersportbilar ska växlas med höger handen och inte med fingrarna :)

Starre: Jag ser smidigheten i att kunna växla "manuellt" samt helt automatisk i stan med en m3a absolut. Men föredrar manuell framför smg iaf. Kanske pga ovana med smg som du skriver.

BMWCS Syd #05392
Länk
wendtan: då hade det väl blivit fel i vilket fall på Aston'en.. den var väl högerstyrd vill jag minnas(?), och borde isåfall för enkelhetens skull växlas med vänsterhanden om den varit manuell. ;)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ja plus att när han provkör sina 100 favoritbilar så lyckas han prisa M3an lite innan han varnar och spottar lite för att köpa den helt kassa SMG versionen :) Dessutom verkar han inte gilla MC åkare i ett test när en Porsche C4 kör mot en MC så förklarar han att han inte kommer köra bilen, och definitift inte MCn eftersom han inte är homosexuell :)

Han har onekligen ett speciellt sätt :)
det programmet är bra, har det redan inspelat...

BMW, Bayerische Motoren Werke
Okej Pojkar läd vad jag skriver:
Citat av mig själv
"Personligen håller jag med honom, riktiga supersportbilar ska växlas med höger handen och inte med fingrarna :)"

Dvs jag håller med honom om att en supersportbil ska växlas manuellt! med höger eller i en felkonstuerad bil med vänster hand.

BMWCS Syd #05392
Länk
wendtan:

Man kan växla med högerhand i SMGII:)))hur kommer det sig att FI bilarna har liknande funktioner i sina bilar och inte en manuell låda?där man måste koppla och sen lägga in nästa växel...

Jag vet det är inte riktigt samma sak men det får en ändå att fundera, nog för att jag är mkt konservativ så tycker att detta är perfekt.
Med tanke på att all engelsk motorjournalistik ständigt är så brittiskt färgad sätter jag en slant på denna lista:

1. Jaguar XJR (Timeless design and brutal performance)
2. Aston Martin V8 Vantage (Marvellous dinosaur)
3. Lotus Esprit (THE supercar)
4. Mini (Soo british!)
5. Rover 75 (Gave "sedan" a new definition)

OBS! IRONI
Skrattade nästan när Tiff och Jeremy körde M5 E39 mot förra XJR, Tiff talade så varmt om sin j*vla Jagga och om hur mycket bättre än M5an den var. Haha! Tiff må vara kul, men i längden blir man nästan trött på hans evinnerliga uppställ av allt från skitbilar till superbilar.

MVH,
E38B12
Starre: I F1 färlden finns väldiga resurser på att plocka fram de allra bästa i motor/chassi konstruktioner.
Självklart går inte denna utvecklingen till spillo genom att bara hålla den inom F1. Bra exempel är DSC, ASC, LC, SMG, osv.

Att smg lådorna i en F1 bil är mest optimalt är inte att sticka under stolen med. Detta beror med högsta trolighet på den mänskliga faktorn. De går inte att orka med att göra alla manuella växlingar perfekt i ett f1 lopp.

Därför låter man tekniken sköta både upp och nerväxlingar.
Detta kommer dock ändras till kommande säsong.

En smg låda har en eletronisk koppling dvs den fungerar ungefär som en manuell låda, de är bara så att elektroniken sköter kopplingen. Länk
Är en bra länk på hur smg funkar.
sequential manual gearbox är precis vad de låter som.

Så att SMG lådan utesluter mänsliga fel och därmed får ner växlings tiderna för en normal förare är vi helt överens om.
De finns säkert en anledning till att CSL:en bara har SMG.

Så även om CLS:en släpps med manuell låda och den är efter smg:en i alla register tidsmässigt så kommer jag välja den manuella.
Detta beror på känslan av att ha full kontroll över bilens resurser.
Den känslan har inte infunnit sig i bilar jag provat med SMG.
Inte än iaf. :)

BMWCS Syd #05392
Länk
wendtan:

Det låter lite som du inte tror på elektroniken(bara i nedväxlinge) till 100% utan att den mänskliga faktorn är snäpet bättre?

Har du provat SMGII?man kanske borde åka ner med M3 till skåne bara för att få tyst på dig:))))

Ha en forstsatt bra dag/starre
Starre: Du missar hela min poäng. Jag säger inte att SMG är på något sätt sämre än en manuellt växlad bil. Den är säkert bättre på många områden.
Men JAG Personligen föredrar att ha full kontroll över bilens prestanda. Jag vill bestämma när jag ska motorbromsa osv.
Jag har provat smg II. bara en kortare sväng iof.

Alla kan ju inte älska Smg? Eller tänker du tvinga mig :)

BMWCS Syd #05392
Länk
Jag tycker att det är lite synd att Jeremy och Tiff inte längre är i samma program, de var ett oslagbart Tag Team. Om jag måste välja en av dem som favorit så bli det Jeremy. Jag gillar hans arroganta stil, man får liksom ta den för vad den är. Han påstår aldrig att han är opartisk i sina bedömningar. Tiff bjuder på roligare bilkörning, men överlag så drar Jeremy det längsta strået.

Jag hoppas att jag inte är den enda här som har fördelen att kunna se de ENGELSKA versionerna av Top Gear som är mer än dubbelt så långa som de svenska. Man kan säga att Top Gear är 60% motorprogram och 40% humor, en blandning som passar mig alldeles utmärkt!

Skall definitivt kolla på programmet på måndag!

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Eftersom disk. delvis glidit över på SMG så kan jag berätta om min förra bil, en A-R 156 Selespeed, som var både bekväm o rolig. (Tyvärr fick jag totalstopp några gånger pga fel i elektrohydrauliken) Det är väl samma princip som i Ferrari och SMG. Framför allt fick man fantastiska nedväxlingar med perfekt mellangas. I stan var det skönt att trycka in "City"-funktionen och låta automatiken sköta det hela. Saknar den i min nuv. Mondeo ST220 som bara finns med "gammaldags" handjagad låda.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.