AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.261

Kolla dieselpumpen på tds?

Jo
174
Jockejocke
528i -86
518i -83
320ia Touring
Hur märker man om dieselpumpen är "dålig" eller är det så att den funkar som den ska,för att sedan bara braka ihop?
Tänker nämligen skaffa en 525tds Touring så fort jag har hittat någon som vill köpa min 535:a.
Vill ju inte riskera att behöva byta dieselpump.

Snart turbo -69
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det är inte så lätt att bara kolla så där rakt av ...den ska ju inte läcka..det kostar ca 3-4 tusen att lämna in för ompackning..sen ska du ha en jämn tomgång och den ska svara bra på gaspedalen..och den ska ju vara lättstartad..och gå direkt utan att stanna..är det ojämn vandrande tomgång eller att den inte vill gå när du startar så är det i regel dags för pumpbyte..kostar nånstans ca 16 lapp...sen kan det vara andra fel som gör att man kan tro det är pumpen..som tex dåliga returslangar mellan spridarna(inte ovanligt dom torkar av motorvämen) så det kommer in luft vilket gör att bränslet rinner tillbaka till tanken när bilen står och blir därmed svårstartad..sen är det inte ovanligt att elpumpen i tanken lagt av eller läcker då är den svårstartad om den står i uppförsbacke..samt att den känns slö när du kör vid fullt gaspådrag...sen är det väl olika på hur många mil pumpen håller..de jag känner som fått byta då är det mellan 25- 30 tusen mil...sen ska det väl inte ryka alltför jävligt men dom puffar faktiskt rätt bra när du drar på mot toppvarv..men om det ryker kan det även bero på spridarna till en del
Jo
174
Jockejocke
528i -86
518i -83
320ia Touring
Det var ett utförligt och bra svar,då vet jag vad jag ska kolla.

Man tackar.

Snart turbo -69
Jo
174
Jockejocke
528i -86
518i -83
320ia Touring
Men hur är det då om motorn har gått ca 25000mil, går bra och inte läcker i pumpen.
Med bra service kan den då tuffa på många mil till eller kommer ett haveri ialla fall så småningom.
Tänkte på MB som kan gå uppåt 50000 mil utan pumphaveri.

Lite tvåtaktsolja vid tankning kanske håller den i bra skick?

Snart turbo -69
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
MB har ju den fördelen att ha radpumpar för det mesta och dessa smörjs ju invändigt utav motoroljan vilket inte bmw:s rotorpumpar gör.

Men om ett haveri eller byte på pumpen skullle bli dags så kan jag rekomendera Vege motorer i helsingborg. Dom har utbytespumpar för runt 7000:- har jag för mig. Halva priset mot bmw original på ca 15000:-

Diesel-räsern
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Pumpläckaget brukar tydligen mestadels uppträda för de flesta runt 15 tusen mil så även på min...tvåtakts olja...man ska inte slå i någon olja alls..har hört det från fler håll samt att jag frågat på El & Diesel om just detta svaret som dieselmontören gav var..inte en droppe..min hade gått 12 tusen nu har den gått 25 jag slår aldrig i någon olja

Bytespumparna hos VEGE är väl 7500 + moms + någon som monterar ca 3000...BMW i solna tog 17000 bytt och klart när jag frågade vid ett tillfälle El & Diesel ville ha 18000
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
har då slagit i lite tvåtakts olja någon gång då doch då och min pump har gått 36,000mil utan läckage mm och funkar hur kanon fint.
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Kan bara säga en sak ..till alla som vill se titta här Länk
Jo
174
Jockejocke
528i -86
518i -83
320ia Touring
Hmm. Kanske har gått 36000mil sen i Januari...;-)

Snart turbo -69
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
gto80: när jag bytte pump på min 525:a så gav jag 6800+moms=8500:- sen var det en lokal icke BMW ansluten firma, dock har dom mekat BMW i säkert 30år. Kostade mig allt som allt 10330:- alltså cirka 1800:- i arbete. Tog väl kanske 3-4 timmar att byta.

Diesel-räsern
Jo
174
Jockejocke
528i -86
518i -83
320ia Touring
Även om 10`-12000 får ses som billigt jämfört med BMW´s priser, så är det inget man har lust att lägga ut det första man gör.
Jag menar har man kört problemfritt ett antal tusen mil så är det en annan sak.
Men vill man köra diesel så får man väl kalkylera för ett pumpbyte så småningom.

Snart turbo -69
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
tarzan..ok jag hörde nämligen siffran 7500 netto från Vege..men det gör ju inget att det var billigare
Td
38
Tds
525tds touring-95
Vart tog mektippset på pumpen vägen JoakimE?
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Tds:Han kom väl av sig han köpte ju en spritt ny 740d istället men det inlägget togs bort...
An
5
Andrew
525TDS -tidig 95:a
Hejsan..
Jagade behövt Joakim E:s tilltänka mekartips på pumpen nu...

Undrar om nån kan hjälpa mig?
Efter en grundlig motorrenovering kom jag så långt att jag lämnade in bilen på BMW verkstaden för inställning av tändningen-fick bogsera tillbaka den hem igen efter att mekaniker inte kunde få den i rätt läge. Det visade sig att jag missat en efterjustering på motorn med 30 grader.

Nu är det fixat, men jag får inte fram ngn soppa till spridarna!? Vill veta att dieselpumpen funkar som den ska,så jag slipper åka skytteltrafik med bogseringen till vaerkstaden!

Det är snustorrt i rören.
Matarpumpen/förpumpen jobbar som den ska när jag vrider om tändningen och försöker starta.
Har haft av o på dieselpumpen 3 gånger nu.
Plockat isär den och dubbelkollat att allt sitter som det ska och det gör det.
Har tillfälligt nu blockerat läckoljeledningen redan vid pumpen för att se om det ev finns något läckage den vägen.

När jag provstartar den så har jag spridarrören bortplockade samt insuget avtaget-det borde enligt min logik inte påverka provstart för att se om den matar fram dieseln till rören eller är jag ute o seglar då??

Nån teori om vad som kan vara fel??

Det verkar som den inte orkar få fram soppa till munstyckena i pumpen som leder till spridarrören...

Mvh Andrew-med för tunn plånbok men med tummen på rätt ställe.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
fattar inte att en pump är så dyr till en diselbmw! det låter nästan som stöld.

MvH Bmw 4-ever
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.