AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.201

Hur känsliga är ABS-givarna på E28?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Problemet jag nu har på min E28 är att avståndet från givarspetsen till kuggkransen höger bak är minst 1mm och nu funderar jag om det går att justera detta på ett smidigt sätt?

Givaren har naturligtvis rostat fast i "hållaren" :)

Den har också skavt på den gamla "rostsvällande" kransen och funderingen kommer då om den absolut inte klarar av något sådant(dvs givarspetsen) och måste ovillkorligen bytas?

Har inte ohmmätt iofs,men funderar nu om den går att justera så att kransen "kommer närmare"...Prova måste man ju innan man införskaffar ny givare tänkte jag :)

En fundering till,är det enda sättet att ohmmäta att plocka isär kontakten(bakom skuffbeklädnaden) eller går det att göra på ett smidigare sätt?

Många funderingar men den viktigaste funderingen som jag har är om givarens "spets"normalt?!? klarar av en "avsvarvning" pga den svällande rostiga kransen eller om det är helt kört?

Mvh Janne.
Paap Reeder
Hej!
Spetsen är ju en magnet som är instucken i en spole.
Har man en lös spets - ca 20 mm lång är den vill jag minnas - så bryter du av den med bara fingrarna.

Nu finns ju litet mothåll för "svarvningsprocessen" i och med att hylsan håller emot samt att rosten ju "inte kan åstadkomma en alltför snabb matning".
Jag tror den klarar det.
Det viktiga är att kuggarna i sig är kantiga.

Man kan mäta dels under baksätet men även framme på ABS-motorn.
Jag skulle mäta under baksätet.

MVH /// Paap R

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok!Tack för svaret.

Då är det nog bara att börja mäta upp givaren...Tycker det iaf var ett liiite besvärligt ställe att lägga skarven på :)

Mvh Janne.
nida3
Glöm inte smörja in abs kontakterna med det fett som BMW rekommenderar för att skydda kontakterna - då slipper du rost och kontaktproblem i framtiden.

/Niklas
Paap Reeder
Hej Janne!
Rycker du upp v-spolbehållaren så kommer du åt locket på ABS´n.
Har du fått av den plastkåpan finns alla kablarna där iofs.

MVH /// Paap R
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,ska ta tag i det där iaf innan ombesiktningen nu i slutet av December :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jahaja...Då har man NÄSTAN fixat ABS problemen som jag haft ett tag nu:)

Bytt höger ABS givare bak och kransen där också....(vänster krans bytt tidigare)..

Problemet är så att jag startar motorn ,drar iväg och då börjar ABS lampan lysa igen ganska omgående.
Hinner ej upp i mer än max 10-20km/h innan lampan börjar lysa och ABS urkopplas.
Jag slår av motorn startar upp återigen och DÅ fungerar det som de ska,dvs ABS lampan lyser ej något mera oavsett hastighet och allt är ok...
Skumt...Gick idag iaf igenom efterkontrollen :)

Känner någon här på forumet igen sig?

Mvh Janne.

Paap Reeder
Hej janne!
Exakt så var det på min m535:a - mot slutet. Ibörjan började det krångla över 150 kmg för att på ca ett halvår (Vintern) krypa ner till just 10-20 kmh.
Bytte båda kransarna bak men behöll givarna. (Ingår i mitt serviceschema att vart 3:e år lossa givarna bak och fetta om dem .he..he).

Janne...då har du bara framhjulen kvar???

MVH /// Paap R
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Alright,tack för svaret! :)

Problemet nu är att det går att åka betydligt över 110km/h(fråga mig inte var :)) nu utan att ABS börjar lysa efter min "återstart" s.a.s.Dvs efter startförsök numero 2?!?...Jä-ligt konstigt tycker jag hur som helst..

Men den börjar lysa vid 10-20km/h vid mitt FÖRSTA försök att åka iväg?!?....Borde inte vara någon givare då..Eller?...Vet inte,kanske givarens avstånd till kransen inte blev "optimal" vid montaget ändå :/

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kom gärna med något tips om vad det kan vara..Vet någon om det hjälper att lägga ur batteriet en stund?Isf hur länge?

Vet att på lite modernare BMW's så kan en sådan manöver "rädda" lite funktioner...

Konstiga frågor (såväl som skumt fel) kan man tycka men jag har inget bra svar på mitt problem själv i nuläget så jag lägger ut frågan här iaf..Blir nog att ringa BMW,men tvivlar att dem vet/känner till detta problem ändå.

Finns en "hel hög" med E28 ägare här som kanske har varit med om detta fel tänkte jag :)

Mvh Janne.
Paap Reeder
Hej janne!
Läste din felbeskrivning ytterligare en gång.
Det fel du har kan inte vara givarna vad jag förstår utan det har med strömförsörjningen att göra ... eller nått med ABS-boxen.

För några år sedan byggde jag en strömbrytare för off/on för ABS-funktionen (ibland vill man inte ha den igång utan beroende på underlaget så får man manuellt snabbare stopp utan ABS).
Har nu tagit bort detta men jag minns att det var litet knepigt med vilken kabel "man skulle gå på" när det gäller strömförsörjningen. Man fick lite olika värden beroende på om "man tog febertempen i hö eller vä armhåla".

Har du testat med en annan box? Det KAN vara så att jag har en box liggandes ngnstans som du kunde få prova med i s f. (Minns inte om jag kanske sålt boxen till den 535:a som jag skrotade och tog automaten ur...??)

Nu har du i vilket fall nya kransar bak och även om det kanske inte triggat just detta felet så är det inte fel att ha fräscha kransar bak ty förr eller senare så blinkar lampan pga dessa kransars livslängd.

MVH /// Paap R
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok!

Nu har jag kört ytterligare en dag med den nya givaren,klämde lite på kontaktstycket idag...Och hör och häpna så fungerar det från start nu ikväll(senaste fyra fem starterna idag iaf :)...Hipp,hipp hurra :))

Få se om detta nu bara var en "turdag",men om jag fortsättningsvis har detta problem så är jag givetvis intresserad av din (ev.) ABS-box för test.

Tack för engagemanget Paap :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nix,nu är det samma fel som jag tidigare.....Det lutar nog åt box fel iaf..

Paap,det vore schysst om du kunde kika efter din eventuella box.

Mvh Janne.

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Janne, jag har några abs boxar liggande...och även givare kabelhärvor och allt annat till abs systemet....nackdelen är att jag bor i andra ändan av landet.. Men om du inte hittar grejor, så maila så kan du testa med något av det jag har liggande.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok Tack Pelle,ska lägga det på minnet :)

Ska kolla upp vad boxen har för nummer vid tillfälle..

Mvh Janne.
Paap Reeder
Hej janne!
Har letat i mina lådor men det verkar som jag sålt boxen.
Tur att Pelle har ordning på sina grejor........

Janne......hör å häpna ....en byrålåda var inte undersökt. I skrivande stund hittade jag 0 265 100 020 / 548 11 31

Du får gärna låna denna för test men jag vill inte sälja.
Pelle kanske har flera.

Bodde inte du i Stkhlm??
MVH /// Paap R

Min
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

He,he...Nix Paap, jag bor uppe i "smällkalla" Norrland :)

Tänkte nästan be dig om att sälja den(om Bosch numret nu är rätt såklart),men ok, vet att det är svårt att sälja BMWprylar ;)

Ska "kolla runt" här uppe runt div skrotar innan jag börjar söka mig neröver :)

Tack igen för visat intresse.

Mvh Janne.
Paap Reeder
Hej Janne!
Kanske du skulle testa att "sumra" höljet mot jord på boxen????
MVH /// Paap
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,du menar väl ohmmäta? :)

Har inte varit och "grejat" med problematiken nu i helgen...Få se till nästa helg :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej igen!

Nu har ABS fungerat ca en vecka utan problem...Läste någonstans att detta "fenomen" kan bli om spänningen understiger 10v!!,kanske något relä som fått spel,varit och ryckt där vid hydraulenheten så kanske det ordnade sig med "glappet" på så vis.

Hoppas kan man väl :)

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.