|
|
|
|---|---|
|
Om man ska köpa en bil nere i Tyskland, är det då lagligt och möjligt om man får det för ägaren att köra på hans/hennes försäkring till Sverige? Jag har hört andra som har gjort det, men har aldrig provat själv. Någon som vet mer om det? //Schnitzer | |
|
Nåt för dig. Länk /PP |
|
|
Jag har tagit del av inlägget samt läst lite på Importguiden. Var kommer informationen som står på Importguiden? Kan man verkligen lita på den, att man kan köra på tyskens privata skyltar utan att det ska bli en massa strul i tullen? Läste i inlägget att VV har sagt att det går bra att köra med tyskens skyltar. Om man har kollat bilens chassi-nummer och skrivit ett köpeavtal om att där chassi-numret står inskrivet samt båda namnteckning, köpeskillningen osv och om man har "Fahrzeugbrief", det borde ju räcka att visa upp i tullen om de undrar något. Om tysken skulle vilja jävlas med en och ringa och säga att bilen är stulen så kan det ju köra ihop sig, vad gör man i ett sånt läge om det händer? Vad säger då tullen om de stannar en och kollar att vi är svenskar när man har tyskens skyltar? Har det hänt förut och brukar det bli problem? Är tacksam för svar!!!! Gärna av någon som har erfarenhet. //Schnitzer |
|
|
Ingen som kan hjäpa mig? //Schnitzer |
|
|
Det "borde" väl gå, men hur det blir med ersättning från försäkringsbolaget vid skada/krock/stöld måste ni ju ta reda på... Frågan är väl om "tysken" litar så mycket på dig att han låter dig åka med hans plåtar? Mvh |
|
|
Klart att det är lagligt att köra på tyskens försäkring och plåtar. Det är ju som du lånar vem som helst bil. Inga problem alls att importera bilen om man får med sig både Fahrzeugbrief och Fahrzeugschein samt ett köpeavtal sen är det bara att skicka allt tillbaka så han kan avsluta ägandet på bilen och skrota plåtarna sen är det bara att hoppas på att han skickar tillbaka det :) Annars blir det inte kul för tysken. Men det borde räcka med att ta en bra färgkopia på alla papperna, så man har nått att gå på i bevis. Jag själv har gjort så. ----------------------- I'll catch you on the flipside! /Bogge. |
|
Scheckheft |
Hej Vi tar det än en gång... Om avsikten är att importera en bil får man nyttja bilen med de tyska skyltarna (ej importskyltar) i en vecka. Under tiden måste det ansökas om svensk registrering. Det är alltså INTE som att låna och köra vilken bil som helst. Schnitzer: Om du har köpehandlingar samt Fahrzeugbrief ska det inte vara några problem i tullen. Försäkringsfrågan är dock en annan sak. Hur det tyska försäkringsbolaget agerar vid skada/krock/stöld är jag högst osäker på. Mvh Scheckheft ___ Länk |
|
Ok, tackar för svaren. Har fått en del saker klart för mig nu i alla fall. Det svåraste blir nog att övertala tysken. //Schnitzer |
|
|
Vad betyder Fahrzeugschein?? Toni |
|
Scheckheft |
Fahrzeugschein= en bekräftelse från Zulassungsstelle att bilen är i bruk. Fahrzeugschein innehåller en mängd tekniska uppgifter om bilen. Läs Importguiden till vänster om du har fler frågor. Mvh Scheckheft |
| Dom gånger som man fått låna tyskens skyltar har jag skickat tillbaka skyltarna och en kopia på svenska regbeviset då har man inte behövt skick tyska brifet. | |
|
Jag har precis försäkrat min bil i Tyskland, den får bara köras av mig o min fru enligt försäkrnigsbolaget....ingen annan får köra. Peter |
|
|
Trafikförsäkring är nationell. Den gäller inte för folk med annan skatterättslig nationalitet. Din bil skall alltid vara registrerad i samma land som du är skattepliktig i, landstingsskatt / sjukvård du vet... I ditt falla är det nog så att du hör hemma i Sverige och därmed skall din bil ha en Svensk försäkring från det att du köper den. Om den köps retroaktivt, dvs pappren skrivs hemma i Sverige och du kör bilen hem på Tyskens försäkring så gäller den inte för dig eftersom du inte är Tysk, hade du varit passagerare så är det annorlunda. Den gäller troligen för skador du orsakar andra i trafiken men de (t fbolag)kan regressa mot dig, på samma sätt som Svensk trafikförsäkringsförening kan vad gäller skador på dig. Sen kan det vara så att den Tyska försäkringen inte överhuvudtaget gäller i Sverige, detta är nog den första fråga du skall ställa. Sen om du får "låna" den. R |
|
| Så om en tysk bekant på besök i Sverige lånar min bil och krockar så gäller inte försäkringen? | |
|
Det finns en tyskregistrerad E32:a i mitt bostadsområde. Skattemärkena är skrapade på den bakre registreringsskylten. Bilen är rätt risig och står ideligen parkerad där man inte skall stå. Jag har vid ett flertal tillfällen sett P-böteslappar som ägaren helt sonika slängt i buskarna. Han (det är en han, svensk är han också enligt uppgift, dessutom såg jag ett brev från Telia i framrutan som med all sannolikhet var adresserat till förmodad ägare) betalar aldrig för parkeringen alternativt ställer sig framför trappuppgångar, på cykelvägar etc. Bilen har körts omkring på detta vis i bortåt ett år nu. Konstigt att inte polisen har kontaktat honom eller bärgat bort bilen. Man tycker ju att Carpark borde ha kontaktat polisen eftersom åtskilliga hundratals/tusentals kronor i böter ej har betalats. Hur länge kan man komma undan med detta egentligen? Kan man söka på tyskt regnr på nätet för att ta reda på vilken stackars tysk han har blåst på skyltarna? Bör man kontakta polisen eller skall man låta saken bero? Det är ju egentligen inte mitt problem så länge han inte kör på min bil. Men om sanningen skall fram så stör jag mig rätt mycket på hans nonchalanta stil och att han parkerar så att han står ivägen för annat folk. Man börjar ju undra om han är kriminell... på riktigt alltså, inte bara att han kör bilen olagligt i Sverige. ///M som i M52TUB25! |
|
|
Gällande tyska "ordinarie" skyltar vid import: Du får i Sverige inte framföra ett fordon som är registrerat i annat land som du äger. Eftersom du köper bilen i Tyskland äger du den och får inte framföra den med ordinarie tysk registrering. För exportskyltar gäller givetvis andra regler. Sedan cirkulerar en myt om att man får köra på den gamla ägarens försäkring i en vecka vid ägarbyte. Detta är en myt. Från den dagen du äger bilen ska du stå för försäkringen. Alltså dubbelt inte tillåtet att ta hem bilen med de ordinarie tyska skyltarna. Sedan finns det många poliser och tullare som inte har full koll på alla regler rörande allt, men om trafikpolisen har kontroll så vet de vad som gäller. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.