|
|
|
|---|---|
|
Ja det är så att jag kanske har möjlighet att få köpa ett M3 E30 s14 block för extremt billig peng. Men problemet med detta är att en stake släppt från kolven och stuckit ut genom blocket(inga foder eller vitala delar är skadade). Då undrar jag är det möjligt att man kan laga detta genom att löda/svetsa eller liknande? Kommer det att hålla överhuvutaget? och fall det håller så kommer det bli andra problem? Jag vet inte riktigt hur stort hålet är men jag tror det är ca. 2¤4 cm. | |
| Det blocket är bara skrot..man kanske kan fixa det...men det är knappast lönt. | |
320-325 |
varför är det inte lönt då ? |
|
Man kan göra en fusklagning på det. Jag hade tag i en Porsche sexa där kamkedjan hade studsat av någon gån på 70talet, blocket var lagat en en aluplåt som var fastskruvad samt tätad med packningsmassa i den skadade block halvan. det hade funkat i många år. Svetsning i som detta pallet gjutjärns block kan orsaka skörhet, och det är inte alltid att det lyckas. Sen kan det även slå sig...så man får planslipa det samt line hona det. Men det kan även gå bra? Själv anser jag att std block som ett s14 är..som det är hål i inte är värt mer än en 6pack...så betala inte mycket för det. och skulle det visa sig att det inte går att fixa till....snygga upp det, sätt på en glasskiva och så har du ett trevligt bord! |
|
| Kan mycket väl gå att laga, "fusklaga" som pelle säger. Snygga till hålet så att det inte är några skarpa kanter där spänningar kan uppstå, sprickgranska med spray och limma/skruva fast en plåt. Om det "lönar sig" är en annan sak men det måste du avgöra själv. | |
|
"Kan mycket väl gå att laga, "fusklaga" som pelle säger. Snygga till hålet så att det inte är några skarpa kanter där spänningar kan uppstå, sprickgranska med spray och limma/skruva fast en plåt. Om det "lönar sig" är en annan sak men det måste du avgöra själv." Jag tänkte på en mera serijös lagning, att svetsa el liknande. detta har jag sett någon göra något liknande med "Lagom" skadade toppar här på BMWPower (host host *harkel* Autopower)... |
|
|
Ja får tacka för hjälpen... Kom gärna med fler förslag! |
|
| Passar S14 toppen till M10 blocket??? tänkte om man kan ta topp, kolvar osv. och montera på ett M10 block | |
|
Att svetsa innebär troligen bara mer trubbel när det gäller ett block. Toppar är en annan sak då de oftast är i Al och det är lättare att få ett bra resultat, dessutom så är det ofta förbränningsrummet som är skadat och då går det ju inte med "lim och plåt-metoden". Kalla det oseriöst om du vill, men tar man alla faktorer i beaktande så limmar man. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.