AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.591

Slirkoppling & Fläktkoppling = samma sak ?

Sida 2 av 2
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Ok. Jag drog till med 90%, och jag tror nog att det kan stämma hyfsat hos fläkten i alla fall, men generatorn har säkert sämre. Och att elfläkten inte gick alls över 50km/h visste jag inte. Men samtidigt så blir det ingen effektförlust på den remdrivna fläkten i högre farter heller. Om slirkopplingen funkar som den skall så drivs ju i princip bara fläkten av vinddraget då.

Det här går väl att diskutera hur länge som hälst, men jag ger mig. Det är klart att om man accar 0-100 så tjänar man på elfläkten vid just det tillfället.

Sen kyler säkert elfläkten bättre, jag vet inte. Meningen med mitt förra inlägg vara bara att göra folk uppmärksamma på att även en elfläkt "snor" effekt. Om jag fick problem med min fläkt så skulle jag med all säkerhet sätta i en el jag med.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Och du: Vid 50 km/h så blåser det knappast luft igenom kylaren med en fart av 15m/s. Detta på grund av att 50 km/h = 13,9 m/s, och att vinden får ett motstånd inne i motorutrymmet som sänker dess hastighet ännumer. Jag skulle tippa på att 10 m/s skulle vara en bättre gissning:=)
mi
239
mikebike
Z3 2,8 -99 Roadster
Jag skrev NÄSTAN.
13,9 ÄR nästan = 15.
Jag satte in elfläkt i min gamla 343 och det märktes helt klart. Troligen tog originalfläkten cirka 3 hk vilket är nästan 5% på den bilen. Observera ordet NÄSTAN igen.
Jag vill minnas att den elfläkten var på 600W (från en Renault), vilket motsvarar NÄSTAN 1 hk. Även med riktigt dålig verkningsgrad på generator och elmoter lär man inte komma upp i 3 hk.
Om elfläkten kyler bättre eller sämre än en mekaniskt driven är rätt ointressant, poängen är att den bara kyler när det behövs.
Jag har ännu inte sett någom slirfäkt som inte snurrar när motorn gör det, har du?
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

El fläkt är bäst har haft det på alla mina bmw-bilar och det funkar utmärkt bättre kylning och mer effekt.Apropå hur mycket hästkrafter den drar och detta snacket hit och dit.Generatorn drar ju en hel del ju mer man gasar desstå mer drar den.Kolla in Racelogic Alterpower,en så ska jag skaffa mig till våren.
Länk

hjorten
Nja, så står det inte. Om den behöver ge t.ex 300W så ger den det, oberoende av varvtal.
Luktar lite geschäft tycker jag, att punga ut med över 2 papp för detta.
Så svårt är det inte att slå av laddningen: Lossa matningen till DF på generatorn, eller sätt in en brytare på denna kabeln för enkel test.
Att bryta D+ till batteriet däremot (under laddning) kan lätt förstöra generatorn.
Inte vet jag vad lådan innehåller, slanganslutning osv, men ovanstående test bör vara enklare, och klart billigare.
Storleksmässigt brukar generatorn t.ex en E39 ligga runt 100A = 1400W, knappt 2Hk, säg att den stjäl 2,5Hk i mekanisk effekt som MAX. Varför drar man då till med 6Hk? I en lastbil möjligtvis, men då har man nog dieselpower att tillgå så det räcker.

FP
Okejdå, slangen kopplas klart till insuget för att styra en brytare. När man trycker ner plattan så minskar undertrycket, skiten slår ifrån och vips har man nån hk extra. Minskar säkert flera hundradelar 0-100...

FP
Fläktlogiken i de flesta ny bilar bygger på att det finns två elfläktar. De kopplas in i två steg. Steg 1 = en fläkt. Steg 2 = båda fläktarna. Inkopplingen styrs av logik beroende på AC-tryck och motortemperatur. I Z3:ans fall skulle jag kunna tänka mig att BMW dock förlitar sig på konventionell remfläkt men ändå kompletterar med en elfläkt för extrema förhållanden och definitivt i AC-bilar. Jag vet inte om man får sätta dragkrok på en Z3. Får man inte det så klarar den sig mycket troligt med en vanlig remfläkt utan eftergångsmöjlighet. AC:n kräver dock som sagt eftergångsfläkt och fläkt i stadskörning. Det är inte AC:ns extra belastning på motorn som gör att motorn skulle behöva den extra kylningen!! Det är istället ökat tryck i kondensorn som kräver mer kylning för att sjunka till ok nivåer.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
mikebike: Jag såg att du skrev nästan, men jag blev bara tvungen att dryga mig lite...

Bara ett litet tillägg: Visst snurrar fläkten när motorn snurrar, men om du testar att stoppa in fingret och hålla emot den (när motorn inte behöver fläkten) så kommer du att märka att det inte är många Watt som går bort där då. Man kan hålla emot den med en tändsticka utan problem. Detta funkar naturligtvis bara om fläktkopplingen är ok.

Om fläktkopplingen är ok så skall remfläkten inte ta just nå mer effekt en en elfläkt. Men som sagt: Jag skulle sätta i en elfläkt om jag fick problem med min remfläkt, den har ju faktiskt många fördelar.
ni som konverterade till elfläkt... vad köpte ni för kläkt?? vill oxo slänga på en sån
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.