AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.592

Slirkoppling & Fläktkoppling = samma sak ?

Sida 1 av 2
Dorian
Tjena!
En snabb och kanske dum fråga,men man måste ju ändå fråga annars får man inte veta!
Är Slirkoppling samma sak som Fläktkoppling ?
En polare till mig sa att min slirkoppling verkade vara kass! Men motor fläkten funkar ju fint,den snurrar ju.Och varken kylvätske-tempen eller olje-tempen går upp över normalt.

Kan någon som kan, förklare detta för mig ?
så skulle jag vara mycket tacksam!

Mvh
Dorian
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
I ditt fall verkar Slirkoppling och fläktkoppling vara samma sak.
Slirkopplingen fungerar enl. följande:
En bimetall i kopplingen utvidgar sig av värmen från motorn. När motorn (och därmed bimetallen) är kall är bimetallen ej utvidgad och fläkten snurrar med ett lägre varvtal än varven på motorn (kopplingen slirar).
När sedan motortempraturen ökar utvidgar sig bimetallen vilket medför att slirkopplingen "nyper åt" och fläkten snurrar fortare (dvs lika fort som varvtalet på motorn).
Notera att skillnaden mellan när fläkten går långsamt respektive fortare är ej synbar.
Slirkopplingen är kass när bimetallen ej utvidgar sig som den ska. Det märker man när man står på tomgång och motortempraturen stiger.

Dorian
Tack för ditt svar Mikael!
Men det e ju inte ofta man står på tomgång, alltså behöver jag inte byta min slirkoppling.Och specielt nu när det är vinter och kallt,eller vad tycker du ??
Finns det någon risk om man inte bytar den snarast ??

Mvh
Dorian
er
45
erka
318i Touring -04
snålheten bedrar visheten...
tro mig jag har prövat.

Svider det inte allt för mycket i lädret så skulle jag byta, för den dan man står där med en överhettad motor och en vind topp ångrar man sin snålhet.
Och det är då inte en stor operation att byta (vet inte hur det är på din men på min tog det 10 min).

ha'de
erka
Dorian
Erka, Ny slirkoppling kostar 2000:- på BMW.Det e ju inte mycket men om man inte behöver den på vintern, så varför då byta ? Jag ska självklart byta ut den om det verkligen behövs ...

///Dorian
Fast när du står där med sned topp och konstaterar att den nog behövdes iaf så blir det ju inte party direkt...

/Micke
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Även om det är kallt ute så blir motorn varm i kötrafik...

//Ticco

www.ticco.com
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
Skall du ändå köpa en ny fläktkoppling skulle jag rekomendera att du satsar pengarna på en elfläkt med tillhörande termostat som du monterar i kylvattnet.
Hade tidigare en M 535:a från -87 där jag köpte en elfläkt när slirkopplingen gav upp. 535:an gick förvånansvärt kallt och med lite planerad körning skulle jag klarat mig helt utan fläkt. Nu skall sägas att jag bor i en småstad med inte allt för mycket köer. I en större stad med mycket köer är det naturligtvis annorlunda.
Fördelen med en elfläkt är att den enbart snurrar när kylning behövs. Dessuton får du ngra fler hästar (eftersom motorn ej behöver dra fläkten) och lägre bränsleförbrukning.
Som svar på din fråga om du behöver byta fläktkopplingen redan nu är naturligtvis beroende på dina omständigheter, men satsa definitivt på en elfläkt. Skulle tro att du t.o.m kommer undan lite billigare, under förutsättning att du monterar och kopplar själv.
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Intressant.....var sätter man tempgivaren till elfläkten lämpligast?
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
Jag placerade min på slangen mellan motor och kylare (där sitter den högt i motorn direkt efter termostaten)
Kan rekomendera en tempgivare från Biltema (även om det tar mot att rek. Biltema) kostar ngra hundralappar.
Kan även rekomdera att dra in en brytare som man manuellt kan starta fläkten med. Kan vara bra om man står på tomgång och vet att man skall stänga av bilen efter ett tag. Det är ju inte bra om man stänger av bilen samtidigt som givaren ger signal till fläkten att starta. (Jag kanske är petig i överkant).
Har man riktigt bra koll på tempmätaren i bilen kan man stunta i termostaten och starta fläkten manuell med brytaren i kupen när det behövs. Under alla förhållanden på landsväg behöves fläkten ej (fartvinden kyler tillräckligt) utan enbart vissa stunder i stan.
En annan förutsättning, om man skall starta fläkten manuellt, är att frugan under inga omständigheter lånar bilen. Då får man garanterat plana toppen...
mi
239
mikebike
Z3 2,8 -99 Roadster
Min bil har både elfläkt och slirfläkt!
Hängslen och livrem?

PS. Elfläkten kopplas INTE över tändningen utan till batteriet.
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
Varför har du både slir och elfläkt ?
Har du satt dit det själv och isåfall varför ?

Är det inte så att de du tror är en elfläkt är fläkten som kyler kondensorn på AC:n ?
Den har inget med kylningen av motorn att göra. Tvärt om blåser kondensorfläkten varmluft på kylaren. Vilket för med sig att motorn får lite sämre kylning.
Dels får motorn jobba hårdare när AC pumpen arbetar, dels blåser det som sagt varmluft på kylaren.
mi
239
mikebike
Z3 2,8 -99 Roadster
Nehej, jag har inte satt dit någon fläkt!
Allra längst fram sitter det en stor elfläkt, lika stor som på Volvon. Om den går igång när man slagit av tändningen så är den så kraftig att den orkar dra runt slirfläkten (ett varv tar minst 2 sek.)
Poängerna med elfläkt är annars 2; den kyler fullt fast bilen/motorn går sakta (kökörning) samt att den kan kyla fast motorn är avstängd. Möjligen har man tyckt att kapaciteten inte räcker för att kyla bort all effekt (cirka 150 kW) vid hård körning.
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
Tjusigt.
Jag visste inte att BMW hade denna lösning på ngn modell.
Tack för informationen.
mi
239
mikebike
Z3 2,8 -99 Roadster
Min bil är privatimporterad från Tyskland, annorlunda på svensksålda bilar kanske?
Många bilar har ju enbart elfläkt, räcker gott för att kyla både kondensor, olje och vattenkylare.
Att kondensorn sitter framför den vanliga kylaren gör nog inte så mycket tror jag, den uppvärmning som kondensorn ger är väl ordentligt lägre än kylvätskans, som alltså kyls den också.
Lite svårt att kolla kanske, då fick man separera kondensorn och mäta direkt efter denna. Min teori iaf.
Mikebike, 150kW är väl inte riktigt korrekt eller? Såååå dålig verkningsgrad är det väl inte i våra kära Ottomotorer eller?? Blev lite fundersam där faktiskt.

FP
mi
239
mikebike
Z3 2,8 -99 Roadster
folke:
Jovars, jag har fått lära mig att 33% går ut på vevaxeln och att resten blir värme. Mer än hälften av återstoden lär gå via kylaren.
D.v.s. mer effekt genom kylaren än genom vevaxeln. :-/
Nu blev jag ännu mer fundersam. Du har alltså runt 310Hk i din 2,8, varav runt 204 försvinner i ren värme?? Verkar inte rimligt, då krävdes det väl en rätt rejäl kylanläggning, 150kW räcker för att driva och värma minst 10 villor.

FP
mi
239
mikebike
Z3 2,8 -99 Roadster
Då tar vi det en gång till, låååångsammare!
Motorn är på 193 hk=142 kW.
Om verkningsgraden är 33% betyder det att motorn eldar upp 3 ggr så mycket = 426 kW (579 hk).
Effektangivelsen är alltså den effekt som man kan ta ut mekaniskt, inte effektförbrukningen. Sedan är det väl ganska svårt att ta ut max effekt kontinuerligt.

En buss som går i stadstrafik lämnar cirka 50 hk i snitt under passet. Trots dieselmotorns bättre verkningsgrad räcker kylarvattnet till att värma upp hela bussen!
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Att säga att motorn inte driver en elfläkt är fel!!! Det gör den visst, fast via generatorn. Generatorn omvandlar rörelseenergi från motorn till elektrisk energi. Den elektriska energin omvandlar sedan elfläkten till rörelseenergi igen. Vid varje omvandling förloras ca 10% av energin i form av värme (verkningsgraden är ca 90% hos en elmotor och generator). I medel så förlorar man alltså effekt på att ha en elfläkt. Ju mer ström du gör av med i bilen destå mer måste genaratorn ladda och destå tyngre går den.

Detta är enkel fysik och stämmer. Visst kan man frångå detta genom att ladda batteriet varje natt, men det tror jag ingen gör!
mi
239
mikebike
Z3 2,8 -99 Roadster
Gunneriusson:
För det första tvivlar jag på att du har så mycket som 90% verkningsgrad i en bilgenerator eller fläktmotor.
För det andra så går inte elfläkten alls när man kör fortare än 50 km/tim. =0 effektförbrukning.
Enkel fysik och matematik var det!
Mer enkel matte: Vid 50 km/tim blåser det nästan 15 sekundmeter genom kylaren, vilken fläkt kan blåsa så bra?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.