|
|
|
|---|---|
|
Om man vill byta motor i sin bil så kan bilprovningen bli ett problem i vissa fall. Men om man gör så här: Säg att du har en ex: BMW 318 som din motor har gått sönder på så kan du ju byta motor och få en ny 1,8l Motor.. Då får man ett papper från bilprovningen som bekräftar att "motorn är bytt". Eftersom det nya motornummret inte skrivs upp bilprovningen så kan du alltså veckan efter i princip slänga i en M3-spis i din 318. När du nästa gång kommer och ska besikta din kära 318 med M3-spis så står det på protokoll pappret att bilen har "bytt motor" och är godkänd. Kruxet är bara det att det står inte vilken motor bilen blev godkänd med. Därför kan du få igenom bilen genom bilprovningen. Jag vet att detta funkar eller har funkat eftersom en polare till mig hade en gamal Opel med 1,8l motor som han slängde i en 2,0L motor och körde till besiktningen. Han fick igenom den med 2,0l motor och fick "Bytt motor" på pappret.. Veckan efter satt det en V6:a i bilen.. Året därpå så körde han igenom bilprovningen utan svårigheter. Kan ju bli lite svårt för bilprovningen att spåra vilken motor bilen blev godkänd med eftersom det inte finns någon motorhistorik.. Funkar detta fortfarande?? =) Mvh | |
|
Nej, det fungerar inte! Byter du till en likadan motor lämnas det helt utan åtgärd. Byter du till en annan motor och får det godkänt vid en registreringsbesiktning för man in i bilens registreringsbevis vilken motor du har bytt till, och vilken effekt den är godkänd med. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Och det går inge vidare att "ljuga" om effekten heller... för är de riktigt griniga så kräver de bromsningspapper på motorn..tro mig. =0) har hänt mig ett par gånger. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.