AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.061

varför öppnas motorhuven framåt?

Sida 2 av 2
D-diddy
det är ju snarare konstigt att inte alla bilar har det ur säkerhetssynpunkt. den kan ju inte flyga upp över rutan..
David
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Många tycker att huven är ivägen på e30 när man mekar. Men jag tyckte aldrig att det var några problem med min. Snarare tvärtom. Jag tyckte det var bra att stå på sidan av bilen och skruva och inte slå huvudet i huven som man lätt kan göra på vanliga huvar som inte gapar så mycket. Det bästa vore ju iofs en "vanlig" huv som gapade mycket.
Volvo 700/900 hade en elegant finess där huven kunde ställas vertikalt. Bra ur mekarsynpunkt. Även Mercedes har haft liknande funktion på vissa modeller.
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
De var nog inte ur säkerhetssynpunkt.. Sånt tänkte man inte på på den tiden, tex att det ska dämpa smällen för fotgängare vid kollision som fjalar sa.. rätt schysst teori, men så var det nog inte..
Själv tror jag att det var ur designsynpunkt. Man ville att 3-serien skulle sticka ut i mängden så att säga. De tyckte att det skulle va "rätt" på den tiden. När E36:an kom så var de "rätt" att ha den "vanliga" huven, den som öppnas framifrån.

Tänk på hur de var när framhjulsdrift kom. det var skitmånga som körde med den stilen, Volvo, Opel etc.. Som tur var gjorde inte BMW det... Åhhh tackar tackar för det..

........ HAHA ;p .....
Ur design synpunkt? Så de tyska ingenjörerna tänkte nu ska vi vara lika inovativa som saab så vi apar efter dom och deras Saab 99? Tror de ligger något annat bakom faktiskt.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
bmwracing
Även E21, E12 och 02:orna öppnas ju åt fel håll...måste ju vara en kvarleva från den tiden.
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
wendten:
BMW har inte härmat Saab.. som bmwracing sa så hade bmw det tidigare oxo..

........ HAHA ;p .....
Ja har dock svårt att tro att bmw kom på det. De har funnits Länge....

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Det ser ju snyggt ut när huven öppnas på E30-vis i alla fall! Men fy satan vad frustrerande det är när man ska meka! Kliar i kroppen på mig av irritation!

Gunneriusson: Kom inte o säg att det är mer praktiskt!
Att bara komma åt att meka från 2 ställen kan ALDRIG vara mer praktiskt än att komma åt att meka från 3 ställen! =)

Tacka vet jag Volvos huvar! Bara att slänga upp! Ingen risk att den åker ner igen! Bra konstruktion!
El
338
ElNiko
325iT-92
Äh, hade man velat ha en lättmekad bil hade man ju valt nåt annat redan från början... kollade in i kompisens 740T-motorrum härom dagen, f*n han skulle ju kunna bygga ett andra bagageutrymme där... Nä, det ska va lite svårmekat, annars är det ju ingen sport : )
/Niklas
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Huven är ju det första man skruvar bort inför lite större ingrepp. Efter lite träning går det faktiskt att fixa ensam, men det är rätt bängligt.

En fördel som var uppe tidigare är att man lätt kan få ökad ventilation under huven. Bara distansera ut de bakre fästena på huven så den har en glipa öppen när den är stängd. Nackdelen är då att man får in luft från motorrummet i ventilationen.

If you can´t drift it - ditch it!
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Apropå Volvos huvar som Stavros nämner. En polare till mig har en Volvo 240 GL från 79 och då han körde på motorvägen för några år sedan så flög huven upp och lade sig klistrad mot framrutan. Han blev rätt skakis eftersom han hade bilar framför och bakom sig. Lyckligtvis slutade det lyckligt men huven fick 2 "vingar" i hörnen närmast rutan eftersom den böjdes bakåt :)
Huvlåsen på dessa bilar kanske inte var någon höjdare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.