AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.062

varför öppnas motorhuven framåt?

Sida 1 av 2
som rubriken lyder, varför öppnas motorhuven framåt på e30 (gör den säkert på andra modeller också, jag har noll koll)?

finns det någon vettig förklaring till varför dom gjorde den så?
jag tycker den mest är i vägen när man ska göra något med motorn. är det bara för att det ser "häftigt" ut eller finns det någon vettig anledning?

dum fråga kanske, men den som inte frågar får heller aldrig veta!
Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
Skulle kunna tippa på att du inte kommer att få nått bra svar på den frågan, utan varför det var så är nog bara nått påhitt som inte har något med nån speciell anledning å göra eller har jag fel?

Länk
Jag har också funderat på detta, vore intressant att höra om någon ligger inne med kunskapen om hur det faktiskt ligger till!

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Den största gåtan iniom motorhuvologin är ändå tidiga Saab 900:s motorhuv. En minst sagt avancerad och otymplig variant som omöjligtvis kan ha varit billig att producera och den är inte ens bra.
Jag har mailat BMW och frågat, men eftersom det tog 5 veckor att få svar från dom sist jag hade en fråga så tänkte jag fråga här först. väntar dock med spänning på vad dom svarar :)
fj
160
fjalar
Tesla Model 3 LR AWD -19
VW Tiguan TSI DSG -18
Det spontana svaret är väl för att dämpa smällen för en fotgängare vid eventuell kollision. Fast... låter lite väl optimistiskt med tanke på åldern :)

-- fjalar
Kan det ha något med huvlåset att göra? Då huven är infäst i framkant finns det ingen risk att den fälls upp över vindrutan under färd.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
bjoerck:
Det är den förklaring som även jag hört tidigare.

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Bjorek är rätt på det ;-)

Det är en såkallad säkerhets huv, som inte ska kunna lägga sig över rutan om den skulle gå upp.
Bjoercks och Pelles förklaringar låter vettiga båda två, men då kommer följdfrågan: Varför slutade man med konstruktionen? Började man lita mer på sina vanliga huvlås?

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Måste det finnas en förklaring till allt?
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Kalle, jag tror faktiskt inte det, utan i första hand var det nog design avdelningen som var i farten och det är lättare att komma till med en "vanlig" huv lösning.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
som Pelle skriver, styrt av designen. När huvarna blev smalare framtill, och spetsigare, är det omöjligt att fixa till med gångjärn och stabilitet i öppet läge. Och som sagt, visst är det mera praktiskt att "få undan" huven när den öppnas bakåt?!

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
efter att ha kört i 140 på motorvägen och huven sagt *bump* och bmw-märket stirrat på mig undrar inte jag varför dom gjort så. hade det varit en "vanlig" motorhuv hade den antagligen slitits av av vinddraget och slängts över bilen.
anledningen till att den hoppa upp överhuvudtaget var att min meck inte stängt ordentligt! fick en fet chock när jag såg den resa sig några centimeter.

En BMW går nästan aldrig sönder, den körs sönder.
Dodge Viper har så också så det måste vara något bra med det ;)

MVH Johan
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
...och de flesta epatraktorer. Dom har väl iof flipfront, det är inte riktigt samma om jag minns rätt. Då följer väl skärmar och grill med fram..

Hur som helst är det snyggt på e30n.. ;)

Fick svar från BMW idag om varför huven öppnas framåt.
så här svarade dom:

"Hej Magnus!

Tack för ditt mail. Tyvärr har vi inget svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar
BMW Group Sverige
Kundrelationer"

:)

Visa användare
879
mageng
528iA -99
Bra svar....

Säkert en fråga om kompromiss mellan design och kostnad. Den med gångjärnen i framkant upplever jag som en bättre konstruktion medan den klassiska säkert är enklare/billigare. När BMW behövde slimma lite fick huven stryka på foten...?

Huvens placering och åtkomlighet beror ju på var i motorrummet man vill komma åt. Servicepunkterna borde vara mest styrande..
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Hur som helst så är det väldigt praktiskt. När man åker in i depån och tänker kyla lite så är det bara att öppna huven så den studsar upp en bit och mer luft kommer in och ut. Ingen fara att göra det rullandes. :)
Klockrent!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Haglund2306: Ja det är praktiskt med kylning. Om man åker uppför ett alpass i 38grader celsius i låg fart. Då e det bra oxå!

Har E34, E36 m.fl. oxå huvar som öppnas framåt? Ej tänkt på detta faktiskt!
El
17
El_dolmo
325i -95
E36 har iaf inte det......
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.