|
|
|
|---|---|
| Jag har beställt en bil med servotronic utan att ha provkört (men det är kanon både på Audi och nya Golfen). Är det någon som har sett ett datablad med en kurva som visar rattkraften i förhållande till hastigheten jämfört med vanlig servostyrning? Den lär bli ganska tungstyrd i riktigt höga farter. | |
|
nja fullt normalt i stil med min E39 tyckte jag i ca 160 under min provkörning....det var mer på P-platsen och i snäva rondeller det kräver lite tillvänjning.... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Förväxla nu inte Servotronic (elektroniskt reglerad servostyrning, inte sådär jättekul precis) med Aktivstyrning (BMWs revolutionerande nya system med planetväxel och variabel utväxling på styrningen, som INTE finns på VW/Audi!). Jag tycker att Aktivstryrningen är kanonbra! För att besvara din fråga: En vanlig styrning arbetar med utväxlingen 18:1, det vill säga 18 graders vridning av ratten motsvarar en grads vridning av hjulen. Me aktivstyrning pendlar utväxlingsförhållandet mellan 10:1 vid stillastående och 25:1 vid bilens toppfart. Vid stillastående behövs ett och ett halvt rattvarv för att vrida hjulen maximalt. Vid bilens toppfart har jag för mig att motsvarande antal rattvarv är tio! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Kalle! Vad jag förstår är det vid långsam körning som man har störst nytta av den aktiva styrningen. Vid fickparkering t.ex. Med servotronicen vrider jag ratten lika lätt men jag får vrida lite mer än med den aktiva. Lika mycket som jag alltid har gjort med andra ord. Men hur stor del av körningen är fickparkering? Den aktiva styrningen kostar drygt 10 lakan mer som jag känner att jag kan ha större glädje av på annat håll. Hoppas det ligger något i mitt resonemang. Sedan väger systemet nog några kilon. Det verkar behövas en extra oljekylare förutom den smarta styrväxeln. Se bilder på följande länk: Länk Och sedan är det ytterligare något som kan krångla och kosta pengar i framtiden säger den slumrande pessimisten i mig. BMW är väl ensamma om systemet? Och det känns som om de ska ta hem hela utvecklingskostnaderna redan på årsmodell 2004. Helt fel prisstrategi tycker jag. Priset borde ligga på under hälften för att få flertalet köpare att välja till det. Mvh, Claes |
|
Kowalski |
Hej Var o provade en 530i E60 med farsan för ett tag sedan. Blev faktiskt besviken på den aktiva styrningen, hade nog alldeles för höga förväntningar på den. Hade hellre lagt de 12 lakanen på en skön semster till Domikanska Republiken med frugan istället, men det är min personliga åsikt :-) Tycker BMWs vanliga styrning går utanpå det mesta jämfört med andra märken. Blev däremot mycket imponerad av Dynamic Drive, men oj vad dyrt det är :-( Mvh /Kristoffer BMWCS # 04918 BMWCS SYD |
|
Ett litet påpekande bara Kalle. Om utväxlingsförhållandet pendlar mellan 10:1 och 25:1 så borde antal rattvarv vid toppfart bli 2.5 * 1.5 = 3.75. Eller hur? Mvh Claes PS. Jag håller med dig Kristoffer, jag hade också valt solsemestern DS |
|
|
Claes, Tycker definitivt att du ska prova systemet, kanske tycker du som Kristoffer här ovan att det är onödigt. Jag har inte provat en E60 utan Aktivstyrning, och kan därför inte uttala mig om hur det känns. Dock så tyckte jag att det var helt underbart med aktivstyrning, dels med manöverförmågan i lågfart (inte bara fickparkeringar, perfekt vid aktiv körning också, mer gocart-känsla!) och i 200 km/h, då bilen kändes stabil som ett lokomotiv. Ut och prova! Uppgifterna om utväxlingsförhållandena tog jag ur "BMW Magazin", uppgifterna om antal rattvarv tog jag från mitt huvud, och därför är de tyvärr inte helt tillförlitliga :-) Men att det skulle skilja så lite som 2,25 rattvarv mellan stillastående och toppfart låter märkligt...någon som är bättre än mig på fysik, mekanik och matte får räkna ut det, hehe. Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Claes, Såg nu i din användarprofil att du är Civilingenjör, och bör i sådana fall kunna din matte. Kanske var uppgifterna i BMW Magazin felaktiga...eller så är jag snurrig, för jag har bestämt för mig att det skiljde en himla massa rattvarv mellan stillastående och toppfart. Välkommen på vårens malmöträffar, föresten! |
|
|
Kalle! Det finns en länk: Länk där följande fil finns: E60_Dealer_Product_Information.pdf Där står mycket intressant info som normalt inte kommer ut till kunderna. Den är på 82 Mb så det tar några minuter även om du har bredband. Där står att utväxlingen varierar mellan 10:1 till 18:1. I så fall är skillnaden något mindre än vad du angav. 18/10 = 1.8. Vilket är det maximala förhållandet i rattutslag. 0.5 varv i låg hastighet ger 0.9 varv i hög hastighet för att få samma hjulutslag (hoppas nu att min gamla mattekunskaper stämmer). Mvh Claes |
|
|
Jag glömde skriva att standardstyrningen har utväxlingen 14.1 : 1 (om nu någon bryr sig) //Claes |
|
|
10 rattvarv eller 3,75 är lika osannolikt, jag har inte lyckats få runt min ratt ett helt varv trots servotronic ;-) Udo Dirkelsniff |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.