AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
843

Byta endast ytterfjädrar?

Lotus Samuel
Ska köpa hårda ventilfjädrar till min M20topp och undrar om det räcker att byta ytterfjädrarna och behålla original innerfjädrar? Innerfjädrarna är ju ändå så mjuka så jag vet inte hur stor nytta dom gör även om man byter dom.

Jag vet att det är bäst att byta alla, men så blir det ju dubbelt så dyrt också.

Ska köra med shrick 288 kam
Lotus Samuel
Ingen som vet?
Visa användare
99
BushMen
325iM -90
Bytt alla ... ingen mening att trimma annars ...

Ingen burnout ingen mys, mycket burnout mycket mys!
Lotus Samuel
Men va gör innerfjädrarna för nytta? Dom är ju jättemjuka..
Visa användare
253
Hazze
318-83 e21
M3 e46-01
316ti compact-02
Jag körde med schrick enkelfjäder som ytterfjäder och orig innerfjäder fungerade perfekt,fick använda nedre ventilbrickan från äldre m20in avsedd för enkelfjäder och övre brickan avsedd för dubbelfjäder.

Länk
Lotus Samuel
Tack, skönt att höra från nån som provat och har en bil som går bra dessutom. (eller hade)

Dom fjädrarna va ju dessutom billigare och det gör ju inget.
Ad
230
AddeK
320d -99
325TT -86
ska du ha så vass kam i en turbomotor?
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Adde K: Kom nu inte och var skeptisk mot vassa kammar i turbo motorer... 80 talet är förbi :-)
Lotus Samuel
Det måste ju hända lite på höga varv. =)
Kollar man datan på shricks 288 kam så är det inte så illa till turbo. Det är ju rätt många som kört med 288 på turbomotor med bra resultat.
Ad
230
AddeK
320d -99
325TT -86
Okej inte så insatt i vilken data som finns för varje kam, tyckte bara just gradantalet antyde en vass kam.

johankihi: Jag skulle vara glad om 80-talet kom tillbaka :)
B1
541
B1
520iT -91 E34(brukis)
323i -79 E21(bygge)
325i RB25GTS -90 E30(lekbil)
Oooh, en som är suger på trekantiga festis, 10 kronors sedlar, nybilspriser på E30 och Dr Snuggels ? ;-)

www.reptil.nu
Ad
230
AddeK
320d -99
325TT -86
Skulle inte ha något emot att hämta ut en ny m3 e30 hos den lokala bmw handlaren och sen åka runt och lyssna på Kim Wilde och Samantha Fox hela dagen =)
288 är inte någon extrem kam, men inte på optimal för turbo. Blir bättre än orginal, men det skulle kunna bli ännu bättre.
Kr
225
Krisskross
318i - 88 e30
325i - 86 e30 prosjekt
Vad är en optimal turbo-kam för m20b25 då?
en specialgjord kam för just din setup borde vara bäst, annars verkar alla tycka olika, vissa säger org å vissa säger annat, jag kommer köra org till att börja med
Orginal funkar kalas tills man ska ladda mkt, då slutar motorn helt svara på laddtryck. Min första motor gav ungefär lika mkt effekt med ca 1,5 i ladd som med 2,2 bars laddtryck, det är INTE bra. Fjolårsmotorn fick en kamaxel med mer duration, 6 grader mer loobseparation och mer lyft. Som ett tips för alla M20 mäniskor kan jag meddela att kamaxelgurun Jan Carneborn tagit fram en ny kamaxel till M20 med en frän profil med 300 graders duration. Den skulle jag köra direkt om jag byggde ny M20 och ville ha mkt effekt. Ring gärna Enem och säg att ni blev tipsade om hans grymma kam av mig, då blir han glad för han hjälper och har hjälpt mig en hel del genom åren....
Kr
225
Krisskross
318i - 88 e30
325i - 86 e30 prosjekt
Vad är mycket effekt? ;)
Lotus Samuel
Bäckis: Jag har redan beställt en kam av enem =) Men att den skulle va 300 grader verkade det inte som. Den senaste vassaste kammen (som du kanske menar) verkade va till sugmotor om jag fattade det rätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.