|
|
|
|---|---|
|
Ska byta vevlager på en M20 och vill kolla hur slitna vevtapparna är. Kan någon tala om vad toleranserna bör ligga på, hur tjock vevtappen är från början och hur stort slitage som är acceptabelt innan veven måste slipas om/bytas ut? Inom vilka toleranser bör spelet ligga på mellan vevlager och vevtapp för oljehinnan och smörjningens skull? Jag har bara en svensk reparationshandbok från Thorsells: "(251) BMW 3-serie 1982-89" och den är värdelös, den tar inte upp någonting i fråga om bottendelen på motorn, inga toleranser, inga åtdragningsmoment ingenting. Är bara användbar vid glödlampsbyten... Kan någon rekommendera en bättre verkstadshandbok eller en internetsite där uppgifterna jag behöver finns med? | |
|
OK, då får jag väl svara på min egen fråga då... ;) Vevstakslageröverfallen på M20 ska dras med 20 Nm och därefter 70 grader till. Vevtapparnas diameter: 44,975-44,991 mm Vevstakarnas sidspel: 0,041 mm -"- oljespel: 0,020-0,055 mm (Ja, jag köpte en bok från Haynes istället, en helt annan klass på den än handboken från Thorsells.) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.