AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.567

turbo problems!

Visa användare
271
iron m///
bmw 750ia 1991
bmw 320 tic ;)
har köpt en turbo från en saab 9000.. står garret på den men vet inge mer direkt om den.. men nu till problemet.. när jag vänder turbons avgass anslutning mot toppen där grenröret ska vara så får jag så den andra delan av turbon "utlopp" pekar rakt upp i huven.. går de å vrida de huset ett halft varv typ eller måste jag köpa en ny turbo igen?? hoppas ni fattar min ur usla förklaring..

Iron M///
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Det ska gå att vrida, i alla fall på Mitsu. Är det inbyggd wg så kan du få göra egna fästen.
Visa användare
271
iron m///
bmw 750ia 1991
bmw 320 tic ;)
ja men hur vrider jag de då?? ser att de e en låsring som man kan klämma ihop å förmodligen vrida runt.. men får då göra egna fästen till wg e med veten om de inga problem.. men vad kan gå sönder om man börjar pilla i turbon.. e inte så jävla ahj på detta en..

Iron M///
det finns en styrpinne på kompressorsidan som ser till så att husen inte ska gå att vrida och underlättar för montörerna. plocka loss kompressorn och ta bort styrpinnen. detta ska vara bra beskrivet i någon annan tråd, sök så hittar du ett bättre svar!

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
Länk
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
Iron m///: tja ja har precis samma problem som du har. ja köppte mitt agregat i lördags. har bara kikkat litte på det men det ser ju utt som att det ska gå och snurra på avgashset. har du löst det?

Meningen me livet uppstod 1983 och slutade tillverkas 1993 (e30)
bmwracing
Om det är ett T3 eller T25 så finns ingen styrpinne, utan det är "bara" att lossa dom sex skruvarna runt avgashuset nåra varv... men på en begagnad turbo kan dom lika gärna gå rakt av. Själv drog jag av fyra bultar på min gamla T3:a. Sen brukar avgashuset rosta fast runt lagerhuset så man måste knacka isär dom helt innan man kan vrida.
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
Bmwracing: nu har jag fått dort alla bulltar. (fick såga av 2 st) så nu har jag "dränkt" den med sonax. är det "bara" att vrida runt avgashuset nu? det verkade sitta ganska bra där det satt :) sonaxset får göra sitt till i morgon så får man bruka litte alvar på det och så om det släpper..ska man ta bort det helt först mo trå?

SI
267
SIkko
X3 325 cab turbo 450hk
Om alla 6 är loss så kan du knacka försiktigt på avgashuset med en hammare. Slå runt och nedåt den har nor sotat fast med åren. Tryck sidan sitter med en seger säkring ta bort den helt sen knackar du lite på den ochså så lossnar den med då har du båda lös. Nu syäller du avgashuset som du ska ha det och där efter ser du till att olja in pekar uppåt max 15 grader lut. sen ställer du in kompressorn så den pekar rätt. Ha tålamod med segersäkringen en riktig tång är ett måste. Vad var det för saab 9000? 85-87 t03 oljekyld 88-89 vattenkyld t03 90 -> t25 vattenkylda. td04 hl modellerna kom väl på cse aero modellerna och fins i senare generationer av 9-3 9-5 t och aero. Olje anslutningarna skiljer även på 03 och t25 t03 har en anslutning med fläns och t25 har en gänga in.

Lycka till.
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
Sikko:ja har vart nere å känt på det.. sitter som berget :( tror inte att det går att få bort alls. funkar det inte att bara trycka oljan uppåt? för att snurra avgashuset tror jag inte går. är det någon som har provat att trycka oljan åt fel uppåt? annars måste man ju göra grenrör som går runt å in uppirån.. det är ett t03 i så fall bara oljekyld.

SI
267
SIkko
X3 325 cab turbo 450hk
Tyvärr oljan hamnar inte på rätt ställe då! med andra ord blir det haveri på en gång. Sätt turbon i ett skruvstäd vid avgashuset och ta en stor rörtång eller en skiftnyckel som går över oljehuset och vrid. Lossnar det inte då så är det bara kasta den. Värm inte turbon.

Vålda försiktigt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.