|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
m3_kosova |
Hej! Jag skulle vilja byta mitt vanliga filter till sportfilter är et svårt? Vad ska man tänka på när man byter? Kan nån visa me bilden eler berätta? Mvh Mitrovica Po Qka Mendove |
|
Bytt inte på en M3-a... Den är så pass bra optimerad som den är. Ingen burnout ingen mys, mycket burnout mycket mys! |
|
|
Lyft på "locket" så följer filtret med upp, ta bort det och sätt i ett annat insatsfilter av annan typ, te.x K&N. Men sätt inte dit ett öppet filter. Jag har sett broms papper på att M3 gärna vill ha sin luftbox... www.reptil.nu |
|
|
Jag har KN instastfilter som B1 nämner ovan... Funkar utmärkt... Öppet filter ger BARA ljud...+ att den får skitigare luft.. Ett insatsfilter e hur lätt som helst att montera..de gör du på 2 minuter..tvätta de enligt instruktionerna bara.... ///M3 |
|
m3_kosova |
Tack så mycket för era svar. Men när ja kollade på filtret idag så är det en stor klump som ska bort så att den nya o runda sportfiltret kommer på plats! Mitrovica Po Qka Mendove |
PETER.O |
Då har du fått fel filter. Du har antagligen fått ett "öppet" filter. Byt till ett som passar original luftburken. |
|
Jaha...SKA du ha ett öppet filter alltså...om du nu inte fick fel.. Vad är de för filter du SKA ha?? Som jag skrev..ett insats filter..som sitter i orginal luftburken är bäst... ///M3 |
|
Bmw ludde |
M3-lover Ett instasfilter ger också smutsigare luft. |
|
ett fräscht originalfilter är det bästa enligt mig och många andra :) |
|
|
Ja...lite kanske..men inte alls så mycket som ett öppet... klart att de bästa e ett orginal filter...en CDA-box står högt på MIN lista i allafall ///M3 |
|
|
...Ger ett insatsfilter smutsigare luft ..?? www.reptil.nu |
|
|
Av vilken anledning skulle ett sportfilter ge sämre luftrening?? Anledningen till att man får bättre genomströmning beror ju på att det är en "dyrare" konstruktion än org-filtret, inte att det renar sämre... Man räknar ju idag på att man ska få halva förtjänsten på en ny bil från eftermarknad, d.v.s service och reservdelar, om man då inte behöver byta filtret utan bara tvätta det förlorar BMW x antal kronor på alla bmw:s som skulle ha bytt dettta på service... /Niklas |
|
|
ElNiko, sök tidigare trådar kring detta! (det finns mängder av dem) Kort kan man säga att ett sportfilter släpper igenom mer smuts än ett vanligt pappersfilter, men framförallt släpper det igenom STÖRRE smutspartiklar. Hur mycket och vilka effekter den ökande mängden smuts får på motorns slitage, kan man givetvis diskutera! Men mer smuts blir det i motorn med ett sportfilter! Olika oberoende mätningar som det refereras till i de tidigare diskussionerna visar nästan alltid på att det inte ger någon märkbar effektökning med sporluftfilter i en i övrigt otrimmad BMW-motor (tvärtemot vad tillverkarna oftast vill göra gällande i sin reklam!). Tillverkarna av sportluftfilter talar ofta i generella termer, som att filtret "kan ge upp till 3-5% effektökning" osv. I de fall de har presenterat mätgrafer med effektökningar, har man oftast gjort dessa mätningar på motorer som redan från början har ett underdimensionerat filtrerings-/insugningssystem! Då bör man tänka på att BMW:s luftburk/luftfilter är väldimensionerat! Ett panelfilter (insatsfilter) sitter oftast mindre utsatt för smutsig luft än vad de flesta lösningarna med t ex konfilter (öppna sportfilter) gör. Därmed släpper oftast sport-konfilter genom mer smuts än sport-insatsfilter även om själva filtreringsmaterialet är detsamma. Enkelt och generellt uttryckt: Bäst rening: originalpappersfilter Näst bäst rening: insatssportluftfilter Sämst rening: ett sprotluftfilter som sitter monterat så att det utsätts för smutsig luft. Effektökning skall man inte räkna med. Ljudet kan bli "bättre" med sportluftfilter. Om man missköter tvättningen/inoljningen av filtret minskar reningsgraden markant. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ett öppet filter sätter man ju där burken satt så att de skulle sitta på ett ställe där det kommer mer smuts stämmer ju inte så bra.. /Johan |
|
|
Nja, det förekommer rätt mycket turbulent/smutsig luft kring den plats där luftburken normalt sitter. Normalt sett tar ju originaluftburken insugningsluften från fronten via ett rör! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Många använder ju bottendelen från sin luftburk och lägger filtret i... Så jag är inte med på det resonemanget. Personligen tycker jag att ska man byta till ett sport insats filter så kan man lika gärna behålla originalet... /Johan |
|
|
Johan, det räcker nog inte med att bara ha kvar bottendelen av luftburken! I stort håller jag med dig om att det är meningslöst med ett sport-insatsfilter, men jag skulle nog vilja påstå att det är rätt meninslöst att byta till ett sportluftfilter över huvud taget på en modern BMW! Det enda "legitima skälet" som jag egentligen ser är att ljudet kan bli mer "sportigt", men några andra fördelar är svårt att se! (däremot en mängd direkta nackdelar!) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nej BMWs motorer kanske inte lämpar sig för öppna filter. Hade ett på min M3a och märkte ingen skillnad varken i ljud eller effekt. På Mini däremot, där både hörs det och känns att man kastat burken åt h-e... /Johan |
|
|
Vad jag menade med botten delen är att röret du snackade om sitter i bottendelen av luftburken och behåller man den så får ju filtret exakt samma luft som ett insats filter hade fått... /Johan |
|
|
Precis som du själv skriver finns det vissa motorer som reagerar positivt på ett sportfilter! Exakt hur det funkar med att bara behålla underdelen av filterboxen, kan jag inte svara på. Men jag kan tänka mig att det ändå blir en del turbulens samtidigt som det blir en del varm luft runt filtret... De flesta brukar väl iofs inte behålla luftburken när de byter till ett öppet filter!? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det jag menade var: av vilken anledning skulle filtret släppa igenóm mer smuts, för att det skulle vara större hål i det? sämmre tätningar mot burken? Att ett öppet filter som inte är avskärmat inte ger nån större effektökning håller jag med om, snarare en sänkning då den varma luften som sugs in tar mer plats/innehåller mindre syre.. (funkar lite bättre på överladdade bilar då de har intercooler...). Hur vida man får mer effekt eller inte kan ju diskuteras, men OM filtre man stoppar i ger ett bättre flöde än original så får motorn mer luft och kan således förbränna mer brännsle d.v.s mer effekt! /Niklas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.