|
|
|
|---|---|
|
Hur är det eg. med klimatanläggningen? Skall den vara avstängd på vintern, eller har det ingen betydelse? När används isåfall knappen med en snöflinga på? | |
| Ha alltid klimatanläggningen på och låt den sköta sig själv. Den avfuktar luften så du inte får någon imma på vintern och den torkar ej heller ihop då. | |
|
Tack!.........men vad har då knappen för funktion o användning? |
|
|
Knappen ska vara i intryckt läge för att kliman ska kopplas in, och kan alltså stängas av om man vill. =) Mvh |
|
| Använd klimatanläggningen året runt. Då slipper du otrevliga överraskningar på vårkanten då packningar kan torka och kylmediet läcka ut om inte ac:n används. | |
| Precis! | |
|
Man måste dra ner värmen så att kyla sätter in för att AC pumpen ska starta ordentligt.. om man vill motverka att inte packningarna ska torka ut . Det räcker inte med att ha på 20 grader varmt hela vintern för att "klara" sig... en gång i månaden minst bör man köra AC kompressorn... trots 23 grader kallt ute. Kul va ?? =) |
|
Silversurfer |
Jag har ett lager som har börjat låta i min kompressor. Vad rekommenderar ni mig? Skall jag låta reparera omgående, och i sådanafall hur slipper jag undan de stora räkningarna, eller skall jag stänga av och "spara" på kompressorn tills den behövs. :-) |
|
Det jag brukar göra för att "sätta igång" kliman är att använda mig av "utblås genom samtliga munstycken", knappen till vänster om autoläget på stora kliman. Lägger mig på ~26´C och vrider värme/kyl reglaget mellan mittutbåsen till kallt = blått, och ställer in fläkten på lagom fräs. Sen är det bara att trycka in snöflingan så kommer det kyla enbart från mitt + sidoutblåsen, och rikta bort dem om man inte vill få kyld luft på sig... Mvh |
|
|
Klimatanläggningen startar inte kylningen om det inte är över en viss utetemp, vanligen runt +10-12°. Tempgivare ser till detta, oavsett hur mycket man trycker och rycker i spakar och reglage. Kolla vad graderingen på tempvreden eller displayen säger för siffror, varför skulle AC:n kyla kuften om den redan är -10° t.ex? FP |
|
|
Men sätts inte kompressorn igång då? Vill ju gärna ha smorda packningar... Mvh |
|
|
Många kompressorer är numera variabla, de snurrar hela tiden men pumpar inget köldmedia. Lyssna själv efter till/frånslag på magnetkopplingen under den varma årstiden, du märker förmodligen att den går hela tiden. Volvo hade (eller har?) t.ex en funktion som slog till kompressorn ett mycket kort ögonblick vid start även fast knappen var frånslagen, allt för att motionera packbox osv. FP |
|
|
Tack för svaren! Kör den året om med andra ord o lämnar snöflingeknappen därhän*L* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.