|
|
|
|---|---|
Maxat ut |
Funderar på om man behöver installera ett larm i bilen eller om original räcker...Vad ska man sätta in för larm som passar enklast..Tacksam för svar... Maxat ut |
| Det beror nog på vad du har för krav på larmet och så... försäkringsbolagen godkänner inte BMWs larm på grund av att BMW inte brytt sig om att få dem godkända... dessutom är iallafall de originallarm som sitter i BMW från -95 ganska enkla med dagens mått mätt... ska du ha ett godkänt larm så kan du till exempel ta Defa, det kostade c:a 4900:- när jag satte in det i min... | |
Maxat ut |
Tack för det..Satte du in det själv eller lät du en firma göra det..Om du gjorde det själv var det svårt? Maxat ut |
|
De flesta försäkringsbolag anser att original larmet är tillräckligt. I alla fall för att godkänna bilen för försäkring. Men rent allmänt börjar bolagen plocka bort självrisk reducering och liknande för larm. Men som Ospray säger finn´s det kankse mer funktioner att tillgå på ett modern larm. DEFA har bra modeller både för bilar med startspärr och bilar utan startspärr. De går också att koppla för styrning med originalnyckel så man slipper extra larmdosa. Installera själv,,ska du kanske inte ge dig på om du inte är en bra elektriker. En E38:a kan vara LITE komplicerad i sitt elsystem. Jag rekommenderar att en duktig firma gör det så slipper man strul. Bor du i skåne kanjag rekommendera Lundalarm i Lund. Bra priser och duktig yrkesman. |
|
|
Maxat ut: Orginallarm räcker långt. Tex Lfäörsäkringar godkänner orginallarm och får du inbrott slipper du självrisken. Orginallarmet har nivåsensor som känner om ngn försöker stjäla hjulen samt kupesensor för glaskross mm. Om din bil är tillverkad from 03.95 så har den dessutom från fabrik en immobilizer som gör den omöjlig att tjuvkoppla och köra iväg med. Kolla bara att du har samtliga 4 orginalnycklar till bilen med BMWverkstan. Det enda som kan vara vettigt om du tex har dyra 17-20 tums lättmetallhjul är att sätta dubbla eller trippla låsbultar, då får bilthuvarna ett svårt jobb. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Maxat ut -- Jag tittade på vad det var som skulle göras för att sätta in larmet och det var en hel del, varav en del var sådant som man inte gör utan vissa svårigheter. Så jag valde att lämna in den och få det gjort, vill vara säker på att allt funkar, både så att jag vet att bilen är så bra skyddad som möjligt, men också för att jag inte vill att typ immobilizern ska göra att bilen inte startar när jag parkerat i nedförsbacke pga. att jag missat någon detalj. Jag tror att det där med vilka larm som är godkända varierar över tiden, när jag satte i larm i 540:an nu så fick jag höra att bolagen hade ändrat reglerna för vad som var godkänt för typ ett år sedan och det larmet jag monterade i 525:an för två år sedan var t.ex inte längre godkänt för nymontering. Jag ringde också runt till flera bolag, men konsekvent så godkände de inte 540:ans originallarm pga att BMW inte sett till att få det godkänt på något vis. Du kan alltid slå en signal till All-Tech och höra lite om vad som gäller Länk de har rätt bra koll på läget. Själv köpte jag larmet hos STC och de fick också fixa monteringen (Länk men de finns bara i Gbg/Västsverige. |
|
|
Vad jag har hört så får man inte stänga av larmet med dörrlåset om det ska vara godkänt, tex min bil hade det och då monterade jag ett Cargard. Sen beror det på om bilen är privatimp. eller sv.såld. Tex Länsförsäkringar kräver separat startspärr på imp.bilar (2 år sen) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.