AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
763

Sportsytem? dum fråga eller!

Fisken
He jo det är så att jag skulle vilja sätta på ett sportavgassytem på min bil. Men jag undrar egentligen, vad gör ett sportavgassystem?? Det är väl "bara" ett rör man byter ut typ. Vad är det som händer så att man får ut dom extra hästarna? Vilket ska man välja?? Har en 525-95.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Extra hästar skall du inte räkna med...

ett sport system brukar du sätta på från katten och bakåt.. du kan även byta katt och grenrör til en racekat och extractor grenrör... det är då pollarna kommer fram...

--------------
Min E30: Länk
-BeeMWe-
Strömmar avgaserna lättare genom sportsystemet än i ditt gamla orginalsystem får du ALLTID högre effekt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att ett mer friflödande avgassystem alltid ger mer effekt, är en sanning med STOR modifikation!

Om motorn har ett "dåligt utformat" avgassystem från början, kan det ge mer hästar.
Men eftersom BMW generellt har bra utformade avgassystem redan från fabriken, måste man trimma motorn i övrigt för att det skall vara avgassystemet som är den "trängsta sektorn" i hela motorsystemet!
Dvs. om du har trimmat bilen i övrigt, kan det ge mer effekt med ett mer friflödande avgassystem, men det är inte säkert!

Här är lite intressant att läsa om det hela:
Länk

Kanske skall tillägga att Sölve är en klok man som har lång erfarenhet av att trimma rallybilar mm.!

Och som han skriver:
Ju högre trimningsgrad eller
motorstorlek - ju grövre avgassystem. Överdriv inte - ett klenare system ger nästan alltid
bättre effekt i det varvtalsområde som en "gatbil" mest använder.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Precis, instämmer helt med förgående...om man överdriver grovleken kan de ge motsatt effekt = bilen blir klenare.
Visst det kanske låter ballare...!?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Så sant som det var sagt, men placeboeffekten ökar alltid.:))

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Läste Sölves rader. Hmm, alltså är avgas och insugsventiler under en mycket kort stund öppna samtidigt i en fyrtaktsmotor, annars kan ju inte oförbränd bränsleblandning gå ut i avgasröret med ett grovt sportsytem?
Vet inte om BMW´s ljuddämpare har så optimalt flöde. Avgaserna går ju fram och tillbaka i bakre ljuddämparen på min 525i, är det optimalt?
Hur som helst märkte jag en tydlig förbättring i mellanregistret på den Golf 16V jag hade och monterade sportsystem på, men den var ju ingen BMW...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.