AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
892

Stämning vid mätarskruvad bil?

Jag undrar vad lagen säger om man i efterhand får reda på att den bil man köpt till är mätarskruvad? Är det skillnad om säljaren är firma eller privatperson? Vad händer om fifflet upptäckts då bilen har en oskyldig ägare emellan skruvaren och den ägare som uppdagade fifflet?
Övriga synpunkter, svar och konkreta fakta är tacksamma.
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Svårt att komma i efterhand.
Kolla upp bilen innan du köper, annars är det omöjligt om inte säljaren har skrivit på kvittot att han garanterar miltalet.
Undrar hur "tillet" och felstavningarna kom in? ;-)
Man kanske skulle korrekturläsa innan man postar.
Om man kan bevisa att skruvningen skedde då en viss person var ägare till bilen och att syftet med försäljningen var att tjäna pengar då? Säljaren har ju bevisligen använt sig av olaglig verksamhet innan försäljningen.
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Har han inte skrivit miltalet på kvittot så är det köparens ansvar.
Står det dessutom befintligt skick så har säljaren garderat sig till 100%
Jag ska höra med ägaren vad det står på kvittot, men det där med befintligt skick. Gäller det verkligen fortfarande?
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Svårt att komma någonstans vid privatköp oavsett vad som står på kvittot.
Det var iofs nyimport av firma i "mitt" fall, men eftersom jag ändå startade en tråd så tänkte jag att alla möjliga aspekter kring detta kunde beröras här.

Det skulle vara kul om det fanns något prejudicerande fall.
je
115
jewe
740 -95 uttagen 96/10
Jag köpte en bil privat som enligt mätaren gått 14000mil (han anonnserade bilen med 14000mil). Jag hittar senare ett bes.prot. där var miltalet 18000. Han hade köpt bilen av kronofogden och på kopian på det kvittot stod det 18000mil. Jag kontaktade advokat och det hela slutade med att förra ägaren köpte tillbaka bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.