AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.467

Kokar BMW oftare än andra bilar?

stefannorr
Tycker att man läser alldeles för mycket om kokande BMW bilar här på forumet,är det en svaghet BMW har jämtemot andra bilar? eller är det bara för att detta forum besöks av så många jämfört me andra forum.
Är ju inga billiga grejer att råka ut för,har blivit nojig o kollar kylarvätskan nästan dagligen,men tyvärr kan man ju ej va säker för de fast nivån är rätt i kylvätskebehållaren. : (
kn
310
knudi
535i -92
tror nog inte att bmw kokar oftare än nåt annat bilmärke. Men det kanske verkar så eftersom det är många besökare här och 99.9% kör bmw. Jag är också väldigt noga me kylarvätskan kollar det 1 gång i veckan + att jag nyper på slangar o kollar så det finns vätska i dem.
Men det är nog inte nån fara men det skadar nog aldrig att kolla.

/Steffee

200km/h-50km/h på 1s
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tycker det verkar som att just E39 ägare(med sexorna) har lite mer frekventa problem än andra...Kanske beror på bl.a. dåliga termostater/hus?? och dålig konstruktion? på vattenpumpen.

Vet naturligtvis inte men det förefaller så iaf när man börjar läsa div. trådar...

Mvh Janne.
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Det kan ju bero på att det ofta får allvarliga följder på raka sexor om den kokar. I mitt förra liv som sierra ägare med gjutjärns fyra så spelade det ingen roll ifall den kokade bara att låta den kallna och se glad ut.

mvh Kristian
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Kokar BMW oftare än andra bilar? Ja....

Två bilar är fler än en..
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Stod bredvid en E34a i sommras i Italien. I princip stillastående kö, +40 grader...efter ett tag ser jag hur det börjar ryka under huven på min "kollega" och vipps 2 sekunder senare kommer det en vårflod rinnande från bilen...inte kul för honom...

*BAWORAK*
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Tror inte BMW motorerna kokar mera än övriga bara pga ingenting. Det som jag tror har mest betydelse i denna fråga är att nästan alla BMWs motorer (speciellt sexorna) är väldigt svårluftade, detta gör att de kokar. De är extremt känsliga på minsta lilla luftficka.
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Förstår inte frågan....ingen bil kokar om allt står rätt till/är OK!
Det är alltså inte märkesrelaterat, utan hur bilen är skött/skick!
stefannorr
Blackrose> Ja då måste BMW bilar skötas dåligt,för här kryllar de ju av bilar som kokar med toppbyte som följd i värsta fall.
Känner inte igen de från andra bilmärken.
MJ_MJ_MJ
skulle inte vilja säga att bmw kokar mer än andra bilar, problemet ligger snarare i att folk kör vidare fast dom kokar, på aluminium sexorna resulterar detta nästan garanterat i en toppapackning. Termostaterna är kanske inte världens bästa men har man som vana att ha koll på vattentempen så kan eventuella haverier avhjälpas, en termostat för 300-400 kan man ju överleva.
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Verkar som om folk "pillar" väldigt mycket med sina bilar här oxå, utan att igentligen veta vad de gör!!
Syns tydligt på vissa svar/tips här i forumet.
En gyllene regel:
Fungerar det, låt det vara!!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Inte tror jag BMW kokar oftare än andra märken. Körde massor alppass/autobahn (stau!) i somras när det var värmebölja i Europa. Å bilen kokade inte då så jag förstår inte hur jag ska bete mig för att få henne att koka!?

mvh
Svaret finns om man lägger ihop några av inläggen ovan.
Söker man på "kokande BMW" i Autopower så hittar man mycket att läsa, av förklarliga skäl: Man skriver här när man har frågor eller problem.
Det skrivs däremot sällan något när allt är OK, fast Stavros var inne på detta faktiskt. Jag kan fylla på: Inga problem med motortemp, varken vinter eller sommar. Jag har luftat efter termostatbyte (dvs plastfästet inne i termostathuset) inga problem att lufta heller, gick på några minuter. Felet med plastdetaljen som kan brista gör att lite kylvätska läcker förbi termostaten som i sig är frisk, detta gör att tempen sjunker lite när man kör med låg belastning. Är sedermera eliminerat genom att man använder en något mjukare fjäder i termostaten verkar det.
Jag har sökt i några BMW-manualer (tyska, amerikanska samt BMW:s egna) för att se om man verkligen måste kämpa med lutande plan osv för att lufta kylsystemet, men jag hittar inte detta. Bara att man måste utföra proceduren på rätt sätt och i rätt ordningsföljd osv, det finns 2st luftskruvar. Tror det är likadant med en hel del annat i BMW såväl som i andra bilar, skruva inte på nåt som funkar, skruva rätt när det behövs.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.