|
|
|
|---|---|
| I min nyinköpta 325 Touring -89 så sitter det en ebersprächer bensinvärmare med tillhörande display inne i bilen. Föregående ägare hade aldrig kört den eftersom den var stendöd. Jag råkade av en händelse hitta en lös jordkabel i motorrummet härom dan, som hörde just till bensinvärmare :=) Tjoff, så började displayen lysa och som tur var så hade jag även orginal instruktionsanvisningar i min servicebok. Efter lite micklande så gjorde jag ett startförsök..den gjorde några försök innan den slutligen startade och det började ryka ur ett rör i fronten på bilen, plus att det lät som ett mindre jetplan. Den här värmaren är säkerligen oanvänd de senaste 2-3 åren och därför undrar jag om det finns några risker med att börja använda den igen? Man vill ju inte att bilen ska explodera direkt :) Har även vanlig motorvärmare som vanligen används. Det vore ju dock perfekt att kunna köra bensinvärmaren när man inte har tillgång till el. | |
|
jodå min diesel drivna Webasto i firma bilen låter som ett AJ-37 Viggen ungefär och kan ryka nått grymt om det är fuktigt i luften... Kolla bara att slangar mm är friska och hela ( ev . service kanske??) så skall det nog vara säkert att använda den , tänk bara på att ha välladdat batteri då fläkten mm drar rätt mycket ström Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Jo, slangar och sånt ser väldigt fina ut iaf. Dock så var den rätt trögstartat i början..antar att den startar igång direkt nästa gång. Man är ju dock alltid lite orolig när det gäller bensin och sånt på en gammal bil. | |
|
Beamer; hej, har en 540IA 1995 med 'eberspraecher' (standheizung). Har samma grej som dig. koepte bilen foer ett ar sedan och 'upptaeckte' att jag visst hade en kupevaermare oxa :). Ville oxa veta om det aer nagot som man ska kolla, byta eller checka innan man 'startar upp det hela'? Startade upp den idag faktiskt och nog funlar den...men jag hade den pa i 10min men kaende ingen direkt vaerme!???? Tar det tid foer den o vaerma upp eller?? Gar den verkligen pa bensin, eller aer det en elektromotor som driver det hela?? Tacksam foer feedback! Mvh marineutter |
|
|
Det tar ett tag innan den börjar skicka värme in i kupén. Anläggningen drivs av en liten separat bensinpump som matas av bilens batteri. Tror även att man ska ställa värmen på max innan man kör bensinvärmaren och se till att fläkten är på. Har inte hunnit testa min på "riktigt" ännu eftersom bilen står i garaget och väntar på en ny insugsbälg. |
|
|
Med risk för att låta som en besserwisser...det heter Eberspächer |
|
|
Tur man har Webasto då..*S* Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Typiskt, jag som kopierade stavningen från ett annat inlägg :=) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.