AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.162

320i touring E46 låter förmycket

Skall en touring ha mer sjungande ljud bakifrån än en sedan? Min far har en -03 320i Touring och den har ett lite vinande störande ljud bakifrån vid alla hastigheter... vid högre hastighet så döljs ljudet av vindbrus, däckljud m.m. men annars så hörs det och stör.

Någon som vet?

BMW har sagt att det skall åtgärdas, men de vet inte riktigt vad som orsakar ljudet ännu. Har bytt bromsar men det hjälpte inte.

Min e46 har inte det ljudet. Tror inte det beror på däcken heller.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Erito,
E46 from 320 (170hk) och 325/330 har väl mer sång än vad 323/328 har beroende på avgassystemets utförande (dubbelt hela vägen på nya) samt att 323/328 har en främre ljuddämpare. Sen om det i detta fall är ett ljud som inte är normalt vet jag iof inte men symaskinsljudet i 323/328 har ju diskuterats förut...
jo, men det är inte det. Mer som något transmissionsljud... nästan som däckljud, men inte lika dovt... Hörde inte det ljudet på 330, där njöt jag bara av motorljudet :-)
Kanske bara det att touringen inte är lika isolerad som sedan bilarna...

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det kan ju var något i sämre i tååringen som sagt (i skuffen alltså)...
Kan det vara bakaxeln som viner lite kanske?
Ja, det kan vara det... :-/
Om det skall vara så får han spara till en e60 istället så blir allt tyst o skönt :-)

erito : är det i samband med motorbromsning och/eller urtramning av kopplingen? Min bil är väldigt tyst i övrig men ibland viner/sjunger det lite från bakvagnen...

___
Lorem ipsum dolor sit amet ..."
Erito: De är inte ett normalt ljud du hör enligt mina erfarenheter.

Visst är de lite mer vägljud i touringen, men något vinande ljud skall inte finnas bakifrån. Jag har kört 325 och 330 touring där detta ljudet du beskriver inte finns.

De finns fall där ett fabrikationsfel gör att missljud i bakaxeln uppkommer. Då bytas i princip alltid bakaxeln på garantin.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Precis som Anders är inne på så har ju M54 familjen ett betydligt mysigare och påtagligare motorljud än M52TU pga dubbla rör hela vägen. Men de låter verkligen inte vinande :)

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Jag har en 320iT -02 och med mina dubbade v-däck för jag ett vinande ljud som prcis låter som ett transmitionsljud. Had bilen hos bmw för kontroll och de avfärdade inte omedelbart att det kunde vara ett transmisionsljud det försvann dock vid skiftning till sommardäcken. Min erfarenhet är att min bil är mycket känslig på däckstyp och även på lufttryck i däcken både med avseende på väghållning och ljud.
Beklagar den otroligt usla stavningen i mitt inlägg!!
Ra
64
Ralph Emtemark
325iA Touring 2004
325 CiA Cabrio 1994
Jag har haft en 318 Sedan 1999 som hade ungefär det ljud som det snackas om här. Min 320 Touring 2000 däremot har inget sådant ljud. Min uppfattning var att det var bakaxeln som morrade i 318 sedan.
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Min pappas 318 sedan e46 -99 sjunger i typ bakaxelklumpen mest runt 80-90km/t.
Var och lyssnade på den idag!

BMW Automax i Kalmar satte på ljuddämpande mattor i karossen ovanför klumpen och det blev lite bättre men inte helt bra.

Vad att göra?

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Min M3:a: Länk
300+ tyvärr så lyckades inte BMW få bort ljudet trots massor av bytta dela och felsökning. Har inga andra tips än att låta någon kunnig mek. undersöka vad det kan vara.

Farsan bytte till en e60, nu är det tyst o skönt inne i bilen :-D

Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
okej tack=)
men vilka modeller har problemet? alla e46? alla 318? alla sedan?

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Min M3:a: Länk
SR
Det här är intressant.... (fast egentligen inte... :-( )
Jag har en nyinköpt 320i touring med steptronic från 2002, uttagen 2003, gått 6400 mil svensksåld å allt det där.

Jag hör också ett transmissionsljud bakifrån. Det hörs främst när man gasar/belastar och tydligast/högst hörs det runt 100 km/h eller alldeles strax över 100. Skall det verkligen vara så här?????

Om inte, är det inte lite visset att en såpass ny bil inte håller bättre????

(Detta är min första bmw och för övrigt min första "nyare" bil. Köpte den hos firma, gjorde m-test å allt, för att det skulle bli bra och att jag skulle få en bra bil, men det har visat sig vara en "massa" fel, verkar vara ett riktigt måndags-ex å den tycks ha fått precis ALLA e46-åkommor, redan!!! Dvs. bytt bromsskivor och belägg runt om, bytt bakfjäder, krånglande klimatanläggning, bränsle-nålen(den som visar direktförbrukningen) lever sitt eget liv när bilen är kall å så nu detta vinande..... VA är det för kvalitet i bmw EGENTLIGEN????? Börjar snart vackla över till å bli less istället för lycklig bilägare.......

//SR

.............................
Jag har 3 hjärnceller; två spridda och en i klunga
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Chris Bangles fel, det var bättre förr!
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Jag har inget sådant ljud på min Touring -01 och 10000 mil, men något mer kupéljud är det jämför med 320 sedan som jag tycker känns som den tystaste i e46-familjen. 330ci har hyfsat högt kupéljud, kanske det beror på sportpaket och 18".
BM
47
BMWbomi
320 sedan -00
Hej!
Jag hade samma sak på min 320 sedan. Det visade sig att bakaxelklumpen fick bytas. Det ska tilläggas att när jag köpte bilen hos den aukt. försäljaren , mekanikerna där tyckte att det var helt normalt ljud. På min bil hördes det när jag släppte gas pedalen. Jag fick veta i efterhand att en viss transmissionsljud är tillåtet på BMW. Be en BMW verkstad lyssna på ljudet. De brukar inte ta betalt för provkörning. Däremot hade jag jättestora problem med försäkringsbolaget när BMW bytte bakaxelklumpen. Enligt förs.bolaget ingick inte den delen på bilen under maskinskada . Jag var tvungen att bevisa att en skada har skett och inte normal slitage. Problemet var att bilen hade rullat 9000 mil . Annars skulle hela kalaset gå på 20000 kr inkl. jobb.

Lycka till !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.