|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har problem med att tomgången på min 323i E30 blir alldeles för låg när bilen blir varm. När bilen är kall går tomgången upp till ca. 1400rpm som den ska. Men när den blir lite varm (efter ca 5 min.) sjunker tomgången till 350- 450rpm. Felet uppstod när jag bytte laddrelä, och delvis hade skruvat bort luftburken. Har letat efter vaccumläckor och lagat en sprucken slang utan att tomgången blev bättre. Innan jag bytte laddrelä var tomgången ca. 7-800rpm. När jag varvar upp bilen när den är varm och sedan släpper gasen så sjunker tomgången till 700-750 och stannar där i max 2 sekunder för att sedan sakta sjunka ner till 350-400rpm. Vad kan det vara för fel tror ni? Mycket tacksam för svar! Mvh Carl. | |
| Ingen? | |
|
Jag har precis samma fel på min 325:a! Vill också veta. ____________ BMWCS #4675 BMW323.cjb.net |
|
|
vet ej hur du ska få upp den men ner vet jag.. har samma problem jag med.... beemwee |
|
|
Hm, ok. Vi verkar ju vara ett par stycken med samma problem.. Jag har sökt lite på forumet och funderar lite på Vaccumklockan som trycker mot gasspjället? Fast nån måste det ju finnas på forumet som har haft detta o lagat el.? |
|
| Men nån måste ju veta!? | |
Olsson_ |
Har samma problem jag med.. bytt tomgångsmotor, kollat alla kontakter.. och letat tjyvluft.. utan nån vidare lycka. Ska felsöka vidare i veckan... kommer någon fram till nåt så dela gärna med er. Mvh Olsson |
svintoleffe |
Carl L På 323 kan du ställa tomgången manuellt på , det sitter en skruv bak mot torpedväggen, skruva på den så kommer tomgången att öka. MVH Leffe |
| Hur är det med slangarna till vevhusventillationen, är oljestickan nertryckt ordentligt? | |
|
Svintoloffe: Var exakt sitter denna skruv? Menar du vacumklockan? Ökar tomgången vid kallstart också med denna inställning? js_snicke: Oljestickan sitter i ordentligt. Vevhusventilationen har jag inte kollat, vilka slangar är det? De går väl till luftburken antar jag i alla fall? |
|
svintoleffe |
Den sticker ut typ som ett rör mot torpedväggen på insuget. Skruven sitter inne i röret. , den sticker ut tyderligt. MVH Leffe |
|
vevhusventilations-slangen sitter.. ovanför och bakom fördelarlocket. e en hård, svart slang som går i en 90 graders böj. i ena änden (den tvärgående) så sitter den bara dittryckt så den änden e d bara å dra+jucka lite på så lossnar den och i andra änden sitter fast med slanfklämma typ under gasreglaget. böj lite på den så ser du sprickor (om d finns nåra). min är d ganska stora sprickor i men ja tror inte dom går rakt igenom för då hade min tomgång inte varit bra, om ja haft nån alls. En BMW går nästan aldrig sönder, den körs sönder. |
|
|
eftersom d bara är när bilen är varm skulle jag gissa på att d är den slangen. kan nästan satsa pengar på d :) En BMW går nästan aldrig sönder, den körs sönder. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.