|
|
|
|---|---|
|
Det sägs ju att man får vänta 40-50 dar på att få en besiktningstid. Jag ringde i förrgår och fick besikta idag. Helt utan anmärkning som vanligt......i Lindesberg Snart turbo -69 | |
| Ringde precis om tid...fick i morgon förmiddag! | |
|
Vist är det härligt Jocke, Inte bara att få en tid på en gång utan även när det går igenom som en dans:-) Fick min tid i Hallsberg... *BAWORAK* |
|
|
Joo!! Det är samma känsla varje gång. Till och med när jag besiktade vinterbilen. En Mazda 323 -81 som jag säkert bytt 2 kvadratmeter plåt under, med rent papper även då. Snart turbo -69 |
|
| Ah, får aldrig blankt papper verkar det som :-( Första besiktningen fick jag 2:a på vänster spindelled. Andra gången jag besiktade fick jag anmärkning på höger halvljus för lågt. Den här gången, dvs om en vecka kommer jag förmodligen också få anmärkningen på felaktig ljusbild halvljus :-( Dessutom är jag orolig för ett litet hål i ljuddämparen som jag har... Äh, vi får se. | |
|
Det är ju som Julafton när man besiktar, antingen blir man glad eller besviken;/ Men köp min så är det ju rent papper redan:) Snart turbo -69 |
|
|
Min bes på e23an gick, bara påpekande. Dåliga bakdäck, handbromsen tog inte som den skulle på ena hjulet och ett dåligt fjäderben. Men ack den glädjen som varar, 2km från hallen small fjäderbenskoppen av...som tur så var där 50 sträcka. Så det får mekas ändå ;-) |
|
|
Pelle Persson: Nu blev jag lite nyfiken, vad är ett "påpekande"? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Påpekande är väl desamma som "bra att veta". Det brukar stå så när det är på väg att bli nåt fel. Så att säga. Snart turbo -69 |
|
| Påpekande, bra att veta, förr kallad 1á, sak det samma bara olika formuleringar. | |
|
Pelle Persson: Att du vill kalla "bra att veta" för påpekande är helt ok för mig, men det går inte att jämföra med det gamla systemets etta. Den gamla ettan motsvarar exakt dagens "villkorstvåa", dvs. att bristen måste åtgärdas snarast men utan krav på efterkontroll. Men då finns det ett annat problem... Varken däck eller parkeringsbroms ska kunna ge en "bra att veta" anmärkning. På däck finns bara villkorstvåa (max två däck med mönsterdjup för litet), tvåa eller körförbud. För parkeringsbromsen finns bara tvåa. Fjädersätet däremot kan ge en "bra att veta", en tvåa eller en trea. Och i ditt fall skulle det uppenbarligen ha varit en tvåa eller trea... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
I mitt fall skulle det varit en trea...bilen skulle inte rullat en cm! Men alla kan missa! Det skrevs, parkeringsbroms svag vänster sida. H&V däck bak dåligt mösterdjup. Dom låg på gränsen (Min formuleringen kan skilja från pappret) Rätt eller fel struntar jag igentligen i...för vinterdäcken skall i vilket fall somhelst på nu...handbromsen har varit svag dom senaste 5åren på vänster sida...så den skulle ändå tittas över. Så jag vill varken hänga bes mannen eller någon annan...Jag visste om att fjäderbens skålen inte var i bästa skick...och hade vissa planer på att skrota bilen. Men eftersom den var bra rostmässigt i övrigt, så fixar jag i stället till defekterna så den kan rulla 1år till. |
|
|
Jag vill inte heller "hänga" besiktningsteknikern, men har något fel begåtts så vill jag att det rättas till. Står parkeringsbromsen och däcken med i protokollet ska fordonet vara underkänt... ? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Aha!! Då föreslår jag att Pelle Persson tar bilen på en trailer och åker tillbaka och fixar ett körförbud, så är alla utom Pelle nöjda;) Snart turbo -69 |
|
320-325 |
hehehe vad händer här då.. |
|
Vi besiktigar våra Bumsar bara....med mer eller mindre bra resultat:-) Snart turbo -69 |
|
| Jeppe; du menar att det inte går att skriva flera punkter "bra att veta"? Om jag förstår dig rätt, får man får 2st "bra att veta" punkter så ska dom omvandlas till 2or? Fattar jag dig rätt nu? | |
| Jocke, jag undrer vad dom hade sagt...klart läge för dold kamera ;-) | |
|
Nej, så menar jag inte. Men enligt besiktningsprogrammet kan man inte få "bra att veta" varken på däck eller parkeringsbroms... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.