AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.376

Handsfack - hur justerar man

Hej,

När jag stänger mitt handsfack, så blir det kvar en glipa på ca 5 mm , alltså den sluter inte tätt, och jag stör mig så oootrooligt mycket på det. Har ni tips på hur man kan justera det, finns det justerskruvar eller får man ta isär allting. Bilen är E36 Sedan -1994

Mvh
Hawar
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Det brukar vara 2 st skruvar som man ska skruva lite på. Ofta är det gummi-beklädda skruvar. Skruva ut dem (om du hittar några) lite och se om det blir bättre.

Mvh

Har du råd att INTE köra Tyskt?
Jo, jag kan minnas mig att det finns två gummibeklädda skruvar, ska testa ikväll ta dra bort de,

Tack Highspeed_M5 !
sh
820
shu!
525i -91
Det där måste vara nån e36 sjuka, tror inte jag har sett en e36:a utan hängande handskfack.

// Giv en olle! å gär`n rivar!
Jo, jag har faktiskt sett E36 utan hängande handsfack :) det är därför jag stör mig så mycket på att min gör det. Det är inte mycket, utan bara några millimeter, men det räcker. Den ska sitta hela vägen upp.
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
BMW528M: Skruvarna ska inte skruvas bort. De ska bara skruvas ut en aning.

Mvh

Har du råd att INTE köra Tyskt?
Mr.Magoo
Jag pajjade en "plastklack" på plastkåpan över handskfacket när jag bytte microfiltret. Nu kan jag inte stänga det riktigt för att plastkåpan inte ligger tätt an mot handskfacket....kolla om det ligger an mot...

"Of all the things I lost, i miss my mind the most..."
Enligt bmw är inte handsfacket justerbart på e36.
De finns inte heller någon garanti för att de blir rakt om man köper ett nytt. De svaret fick jag av förenade bil.
Jag löste problemet genom att skaffa en e46 :)

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Nä, jag märkte det, jag hittade två gummigrejer som det såg ut och kunna vara skruvar bakom, men det var inga skruvar bakom..

Jag får prova att hitta en lösning, genom att skruva lite på den
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Jag löste det delvis genom att justera låsanordningen så den klaffar i högre upp. Nackdelen med det är dock att man får smälla igen facket för att vara säker på att låsningen går i permanent.

Om man vill utforska detta så lägger man i en bricka eller liknande distans på ca 2 mm där låshaken sitter. Men jag är fortfarande ute efter en bättre lösning.
mitt handskfack har sned lucka, den glipar mot dörren men inte mot mittkonsollen, syftar på vågräta springan mellan luckan och luftutblåsen

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
Smart, jag ska prova med låsbrickan, låter som den bästa lösningen hittils
Ca
65
Carl-Johan
328i Touring -00
Mitt handskfack hänger :-(... har bytt näsa och krok enligt "ger det själv" manualen... ingen skillnad, har till och med bockat in näsan lite för att luckan skall stänga till tajtare...

Någon som har några råd...

BMW - När du gillar att köra om!
På min 328 hade någon haft loss "biten med låsanordningen och luftspjällen" och inte monterat tillbaka den helt rätt. Därför hade jag en glipa på handskfacksluckan. Var även så på de bilar jag hittade på skroten, så ta isär och kolla noga att det inte är två klackar som inte är i sina spår.

När jag lyckades passa ihop det rätt (finns två klackar som ska vridas in i rätt spår så att säga) har jag ingen glipa längre. Nu känns det snudd på omöjligt att förklara hur jag gjorde i skrift och delarna är inte numrerade här: Länk

Men man ska vrida in den biten med spjällen i själva hansdfackdelen... Som sagt, inte lätt att förklara...

Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Jag hade också detta problem med min e36 coupe.
Jag kom också fram till att det var två små klackar eller piggar som var brutna, iallafall på min.
Om man trycker på fronten precis under knappen så att fronten blir tightare mot panelen bakom så försvinner springan. Men för att den ska stanna där måste klackarna vara hela eller så får man dra i två nya skruvar frammifrån ock rakt in. Om man väljer svarta försänkta tänker man inte på det när handskfacket är öppet. När handskfacket är stängt ser man inte skallarna alls.

Titta iallafall underifrån under där knappen sitter så ser du att den buktar ut i mitten, sedan förstår du nog vad jag menar.

Min gammla bil: Länk
ve
222
vevarsel
328 Touring - 96
Gå till Gör det själv/mekartips och sök på handsfack så får ni svaret på erat problem. Inte speciellt dyrt heller :)
Ca
65
Carl-Johan
328i Touring -00
Tack för info forsberg och MaCKaN... förstår principen, börjar med att trycka in fronten under knappen för att se om det är det det beror på (sjukt många det i en och samma mening :-) )

Vavarsel, har redan bytt men utan resultat, därav min följdfråga om andra råd, tack i alla fall :-)

Återkommer med hur det går...
ve
222
vevarsel
328 Touring - 96
sorry det missade jag visst att du hade gjort :)
Pr
64
Professor_Kalkyl
E36 320i -91
MB 230E (W124) -86
Kommer med en litet tillägg till vredet, i alla fall i min 91a så var det inte 51 16 8 168 863 som DIY beskrivningen säger, utan delen ser annorlunda ut och har art. nr. 51 16 8 122 465.
Pr
64
Professor_Kalkyl
E36 320i -91
MB 230E (W124) -86
Verkar som att det "gamla" vredet hängde med fram till 09/1993
Utförlig gör det själv guide

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.