AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.966

Eftermontering tidur 530d

He
28
Heliocopter
530d Touring -99
Hej,
Vill bara skriva av mig lite. Har eftermonterat tidur i helgen på min 530d för Webasto-värmaren och det fungerar klockrent! Enligt BMW, KGK och en lokal bilelfirma var detta helt omöjligt och enligt dom så var man tvungen att to bort bef. värmare och göra nyinstallation (ca: 20k) eller montera elvärmare och detta tyckte jag var idiotiskt eftersom värmaren ändå finns i bilen. Jag kontaktade www.ebmab.com och köpte en uppgraderingsats för ca: 1100kr med tidur och detta funkar perfekt! Rekommenderas för andra med Webasto-värmare som vill ha motor & kupé varm & skön inför vintern!
Hälsningar,
Heliocopter
or
725
oreo
323i -85
Intressant, men jag kommer inte at denna websida "Du har inte behorighet att visa denna sida". Behover man ngt sarskilt for att kunna titta pa denna??
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Skulle passa bra med ett telefonnr. till EBMAB, lösenordsskyddad sida...

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Finns ett par Ebm AB att välja på enligt gula sidorna, vart ligger denna Ebm?

Mvh
He
28
Heliocopter
530d Touring -99
Hmm, knepigt har inget lösenord å kommer in utan problem, här är namnet å adress på firman:
EBM - Engstrands Bil & Motor AB
Postadress: Box 11035
161 11 BROMMA
Besöksadress: Ulvsundavägen 154
161 11 BROMMA
Telefon: 08-80 04 49
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Engstrands är de bränsledrivna värmarnas himmel:) De har monterat i mina g:a BMW och är superseriösa. Kul att du funnit dom heliocopter
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
vill man ha en trevlig fjärrstyrning kan man köpa en minicallsats av dom och starta värmaren innifrån med hjälp av mobilen :)
Asken
He
28
Heliocopter
530d Touring -99
Hehe, ja fjärr eller minicall får kanske bli nästa uppgradering!
15
Väse
530 d Touring
Har du möjligtvis monterat själv eller lämmnade du bilen?
Jag bor själv i Värmland så det blir lite långt och åka för montage!
Det kanske finns någon som har något tips på var man kan montera på närmre håll? Eller om det går att få tag på någon bra beskrivning så man kan göra det själv
He
28
Heliocopter
530d Touring -99
Hej Väse,
Jag gjorde monteringen själv, drog + och jord sedan en kabel från värmaren som sitter bakom vänster framhjul så man får lossa på innerskärmen. Det följde med en monteringsanvisning som var hyfsad. Ca: 2-3 timmars jobb för denna fina funktion.
be
37
bege
530d Touring -00
Alternativet till att köpa en uppgraderingssats, är att programmera om OBC's så att parkeringsvärmarfunktionen kopplas in. Detta tar 5 min. på BMW. pris 500-1000 kr.

Detta har diskuterats tidigare här på forumet och jag kan verifiera att det fungrar bra.

/BG
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Är det någon som kan rekommendera någon BMW-verkstad i mellan-Sverige som programmerar om OBC utan att knorra - när det gäller att plocka in parkeringsvärmarfunktionen i OBC alltså?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
BMW Solna har gjort det åt en kompis det gick bra.
Asken
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Är det inte fantastiskt att BMW håller tillbaka möjligheten sedan åratal att aktivera parkeringsvärme så att jag nu och då har fått svar på frågan efter månader av tjat med kostnader på mellan 7 och 11 tusen kronor - när det tydligen går att göra så här.

Tack alla inblandade - Autopower är fantastiskt därför att deltagarna är det!
be
37
bege
530d Touring -00
"mellan-Sverige"
jag snackade med nån på Bmw Sundsvall som verkar kunna sin sak

/BG
Sa
440
Saij
X3 -12
Har nu se’n ett par veckor haft parkeringsvärmarfunktionen inprogrammerad och ”testat” lite.
Efter ”varningar” både från lokal verkstad (testa försiktigt, kan vara risk för överhettning av värmaren pga. Sämre cirkulation då motorn ej är i gång) och BMW teknisk support (ger inte tillfredsställande uppvärmning av kupén när kompletterande ventil/slangsats inte monteras). Följande kan konstateras: motortem efter 30 min drift ca 40 C (vid utetemp 0 C), kupétemp nja mätte inte men så där OK. Isen på rutorna tinad men snön hade inte smält bort. Vad detta betyder vid –15C vet jag inte riktigt, men helt klart är det inte samma ”fjong” i kupévärmen som om man hade ”äkta” kupévärme med alla slangar och ventiler som ska till, så det här ÄR nog ett ”snikalternativ”. Det ÄR nog lite ”skillnad” på ”komplett” parkeringsvärme och att progga om OBC:n, både i funktion och pengar. Att få det inproggat kostade i mitt fall 424:- kr då kollade vi alla felminnen och även mätarställning i LKM:en. Mycket fin service och hjälpsamma på alla vis. Fick även veta att ”det säljs LKM:ar som bara sjutton” det är tydligen bara att ”byta” och den nya LKM:en ”köper” efter några mils körning den ”backade” mätarställningen i kombiinstrumentet. Ett tips här är att kolla (i DIS:en) LKM:ens tillverkningsdatum som bör vara ett par månader tidigare än bilens ”byggdatum”, är den av senare datum ÄR den bytt av någon anledning. Självklart KAN den ha gått sönder men då bör det finnas ett servicekvitto på detta, annars blir man nog lite misstänksam.
Mvh/Saij
Se även tidigare tråd "Eftermontering" Standheizung 530d -00
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.