|
|
|
|---|---|
|
Hej på er. Ni som kan allt kanske kan svara mig på en sak. Om man nu har en bil som blir 10 år och skall ha Airbagen utbytt enligt papperna. Får man bara koppla/montera bort denna istället för att kosta på en ny? Vad säger bilprovningen om detta? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bilprovningen har inga synpunkter alls på detta vad jag förstått av Jeppe, går tex utmärkt att besiktiga med airbaglampan tänd. (Åtminstone än så länge) Du menar alltså att airbagen ska bytas ut var 10 år ??? ///MVH Hasso Länk |
|
Står i min manual tii Mondeon oxo.. "Eftersom som vi inte kan garantera funktionen //i Airbagen// så rekommenderar vi att den byts ut av en auktoriserad verkstad efter 10 år" Två bilar är fler än en.. |
|
|
Hasso Det är min stackars fars bil, en Citro***. Så det är inget bekymmer för BMW-ägare i detta fall. Tack för informationen! |
|
|
Hasso: Då har du bara 2 år kvar då? :) De låter lite märkligt att de inte varit på tal innan. En krutladdning kan jag tänka mig har ett visst bäst före datum, så de kan säkert vara sant att ett bytesintrevall finns även på bmw. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ja du inte lätt, tur man bara har två som kan bytas. Talade med polarn som jobbat MB i över 20 år, finns visst bäst före datum stående i dörrgången på MB. Hittar inget alls om BMW inte på bilen inte i dokumentationen. Men det är väl så här att biltillverkaren garanterar bara fullgod funktion i 10 år för att friskriva sig därefter. Men systemet fungerar garanterar ändå är jag säker på. ///MVH Hasso Länk |
|
Har då sett på ett antal bilar på dörrstolpen att det är datummärkt. men det är inget måste att byta.och vet då jag monterat antal 100 st krockkuddar i nya lastbilar att det medföljer en lapp som ska klistras på dörrstolpen. Jag ringde o kollade me volvo eftersom min 850 var nära 10 årsgränsen o dem sa att det inte finns nån anledning att byta men man gör som man vill. 200km/h-50km/h på 1s |
|
|
Hasso: Tyvärr tar inte bmw ansvar för fullgod funktion inom den 10 års perioden heller. Om du kommer ihåg när min bältesträckar airbag löste ut, jag fick pröjsa allt själv. Pratade med flera högre uppsatta på bmw och de sade att de är en del av bilens utrustning som bmw själva inte tillverkat. Dvs de tar inte något ansvar för funktionen. Jag blev ganska upprörd över detta kan jag berätta. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.