AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
795

Tomgånsmotor, vad är det?

Lo
79
Lockheed
525i Touring -94
Kan någon vänlig själ förklara för mig vad "tomgånsmotor" är och var finns den i så fall.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Rätta mig om jag har fel, men M50 har väl ingen tomgångsmotor? På M20 däremot så sitter den ansluten på insugsbälgen (den långa, svarta gummi bälgen som sitter mellan luftfiltret och insugsröret.) Den har till uppgift att stabilisera tomgången på motorn. Utan den finns i princip ingen tomgång utan antingen dör motorn eller också går den upp i varv. En dålig tomgångsmotor kan göra att motorn går upp & ner i varv på tomgång. Den (tillsammans med Luftmängdmätare, spjällägesgivare m.m.) reglerar mängden luft till förbränningen när motorn går på tomgång.
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Kan även kallas tillsatsluftslid.

Håkan
Jag var själv tveksam om var tomgångsmotorn satt på M50 och om den satt. Så jag passade på att fråga verkstan när jag var dit och nollade serviceindikatorn och han pekade på en liten sak under insugningsröret, så man måste bort med alltihop gör att rengöra den. Så jag har då fått erfara att den sitter där.

Skall tilläggas att jag inte har haft lös alltihop och rengjort den än så man vet ju aldrig, han kanske pekade på någonting annat..

Men jag har exakt samma symtom som alla andra som har haft problem med tomgången.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.