AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
718

Tillgång och pris på M3 SE

Har blivit intresserad av att investera i en BMW M3 Sports Evolution -90. Bilen skall inköpas för att användas som entusiast-/samlarfordon. Då M3 SE inte direkt är någon massproducerad vagn undrar jag om någon känner till några genomförda affärer under det gångna året och vad försäljningspriset blev? Hur ofta har ni sett annonser på M3 SE:or? Omsätts dessa bilar över huvudtaget?

Hur stor skillnad tror ni det blir i värdeutvecklingen mellan en "vanlig" E30 M3 och en SE? Då bilen skall behållas i min ägo under lång tid är jag inte beroende av ett ex i mint condition utan kan tänka mig en bil i bruksskick som jag själv kan återställa till perfekt originalskick. Vad är den ungefärliga prisbilden för en SE om vi utgår från en bil i normalt brukskick? Sönderrostade, krockskadade eller på annat sätt misshandlade bilar är inte intressant bör kanske tilläggas.

Många frågor blev det. Och ja, jag har använt sökfunktionen! :-)

Tacksam över synpunkter, konkreta råd och tips samt reflektioner.
Senast jag såg en M3 SE till salu så var det i tyskland, och för cirka 20 000 euro. Dock så var den bilen i toppskick. Svårvärderad bil, eftersom den är så ovanlig. Skulle uppskatta att det skiljer sig från 130-250 000:- beroende på skick, historik och så vidare.

Min spontana reflektion är dock att det låter som en toppenidé, både sett ur en entusiastisk och på lite sikt även ur en ekonomisk synvinkel. Kul att du är på väg tillbaks till BMW-träsket och lycka till! :-)

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Kalle: Det tog tre månader så kom BMW-suget smygande! :-) Dock är jag mycket nöjd med min Jagga och Alfa men en BMW som entusiastbil skulle passa ypperligt. Jag har alltid varit svag för E30 och då speciellt M3. E30 M3 börjar bli en gammal modell och det är dags att spara exemplar åt eftervärlden.
852
Sörpan
325xi -02
Jag vet att en M3 SE bytte ägare i Norge i höstas som var i "bruksskick". Den såldes ny i Sverige. Jag vet inte det exakta priset eftersom det var en bytesaffär, men den var inte billig. Å andra sidan är inte bilar billiga i Norge... Den nuvarande ägaren brukar hänga här på forumet ibland, så vi får se om han dyker upp... ;)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Sörparn: Är det månne ordföranden för BMW Sport Club i Norge du syftar på. Har sett den SE:n på någon hemsida.
852
Sörpan
325xi -02
BMW Sport Club i Norge har jag aldrig hört talas om, men jag antar att du menar den som har varit till salu för över 400 000 NOK... Den bilen är verkligen i mint condition. Om den är såld vet jag inte. Bild på den finns här: Länk

Den jag tänkte på är en annan bil som tillhör ordföranden i Nordlandsavdelningen.

852
Sörpan
325xi -02
Här är bilen som bytte ägare i höstas:

Länk

852
Sörpan
325xi -02
Provar en direktlänk till bilden också:

Länk

Björk. Kul att du kör just Jagga och Alfa till vardags, men vill ha BMW som entusiastbil. :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.