AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.942

Går i 850 Tankar.

Goddag gott folk.
Det är så att jag funderar starkt på att införskaffa en BMW850. Efter att ha tittat runt lite så blev jag kär i den. Men det lilla problemet är det at tjag vet ingenting om den. Så det jag undrar över är var man kan få tag på data om bilen och folks tycke om den. + och -, problemsidor, vad ska man se upp med o.s.v.

*** Vrommm ***
Björn850
En 850 kan ge dig mång sköna mil om den är rätt skött.
Du måste kolla att bilen är servad och skött enligt service boken.
Kolla med BMW milställningen. Det är otroligt många bilar som gåt 1500 milenligt uppgift men vid kontroll gått det dubbla. Kolla antal ägare. Det är många som faller vid första ögonkatst men då driftkostnaderna börjar komma i fatt så svalnar intresset.
Du måste vara medveten om att pärlan ta c:a 1,4 l/per mil. Att försäkring är dyr . Att bakre ljuddämpare ex vis.kostar sådär en 10-12000 ,- att ALLT är dyrt till bilen.Tändkabelsats 8000,- så tro inte att du skall kunna köra denna på samma ekonomi som en 318i.
Bilen svaga punkter är inte annorlunda än andra 750-850.
Växellådan med sina plast kulor. Stötdämparna med nivåreglering och EDC är mycket dyra att ersätta. En välskött och servad 850 är värd att betala många slantar mer för än det billiga "fyndet".
Men du måste vara beredd på att den kostar att äga.
Vill inte avskräcka dig, bara tala om sanningen för dig
Lycka till med din pärla..
Mvh
Björn

Björn850
hej igen
Glömde en sak.. Försökatt få fatt i en modell tillverkad efter -91. På tidigare modeller fanns viss elektroniska problem med kommunikationen mellan styrningsboxarna .

Mvh Björn

Så om jag har förstått detta rätt så gäller det man skall ha koll på är detsamma som om man köper i stort sett vilken bil som helst. M.a.o Få ägare, få mil, ärlig och full servicebok, och hellre ge 130-160k än 75k för den.

Jag är ny vad det gäller BMW, så vad menas med "plastkulor" i växellådan?

*** Vrommm ***
Lefacuss,

Välkommen till BMWs ljuva (ibland bitterljuva) värld, och till autopowers forum! Pröva den utmärkta funktionen "sök inlägg" här ovan, och skriv in exempelvis:

plastkulor
adaptiv AND växellåda

-så hittar du en massa info om plastkulorna.

I detta mektips: Länk kan man läsa följande:

"Det finns två små plastkulor i ventilhuset i växellådan ZF 5HP30/A5S 560Z. Kulorna nöts ned och kan, när de är slitna, pressas genom plåten som delar av ventilhuset. Ifall detta sker, kommer växellådans funktion att sättas ned, och till slut sluta fungera helt. Typisk livslängd på kulorna är 15.000-20.000 mil. Körstil förefaller inte påverka."

Mvh,
Kalle
_____

Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Har du tittat på 840? Kanske ett alternativ till 850? prestandan ska inte skilja så mkt.

4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste!
Vad är skillnaden mellan 840-850?
Vad jag har förstått så är det samma kaross, chassie och växellådor, men en v6:a istället för v12:a.

*** Vrommm ***
840 har V8!

// Lazze
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
BMW har aldrig satt en V6a till världen vad jag vet och det hoppas vi att de aldrig kommer att göra det heller...

840 har en V8 på 286 hk och 400Nm, vet dock ej om det är M60 eller M62 som sitter i 840. men jag gissar på den senare...

840 ska vara lite humanare mot ekonomin än vad 850n ska vara.

Fast hittar man en 850 CSI, så kan det vara värt att betala en hel del extra för, men de är rätt ovanliga...

Okej. Vad jag har förstått så är 840 en lite senare modell. Har bara hittat 94 och framåt samt att de verkar lite dyrare i snitt. Men de är helt klart ett alternativ efter lite eftersökningar.

*** Vrommm ***
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
japp... det stämmer bra... 850 lades ner efter några år och ersattes av 840.

det enda rådet jag kan ge dig när de gäller köp av 8 serien är att snåla inte med att köpa en billigare bil... lägg hellre mer pengarna på en som är finare /mindre sliten och nyare... det tjänar du på eftersom den bilen har extremt dyra reservdelar.

Scheckheft
Hej
Liten rättelse angående 840/850 modellen:
840 kom 1993 och byggdes fram till 1999. 1995 kom 4,4l motorn (M62). Innan dess var det en M60 motorn på 4l. Det man ska se upp med med M60 motororerna är bultarna till oljepumpen.
850i kom i produktion 5/89 fram till 12/92. Därefter kom 850 ci. Mellan 94 och 99 byggdes en 5,4l V 12. 850 csi med med 380 hk, kom 1992 och byggdes fram till 11/96 (årsm 97). Reportage om csi finns här på Autopower under länken "Ovanliga BMW". Sedan fanns det också två Alpina B12 modeller på 5,0 resp 5,7l. Om du är intresserad av en 850 rekommenderas modellerna från 92 och framåt pga vissa problem i motorelektroniken i de tidiga modellerna. I övrigt ska man titta på exemplar som är väldokumenterade och välskötta. Både V8 och V12 är annars pålitliga motorer.

Mvh
Scheckheft
___
Länk
Visa användare
3
Macken
BMW 850 iA - 91
Hej!

Är själv ägare till en 850 iA -91 som är i kanonskick. Har sluppit slanta ut några belopp ännu på service - men använder bilen enbart som entusiastbil. Jg håller med om det mesta som skrivits ovan ang. 850/840 - det är en dyr bil från början och delarna lär vara dyra. Om du ska köra/köpa mera ekonomiskt - så kanske en 840 med V8 är att rekommendera. Bra information ang 850 hittar du på följande länkar:
www.e31.net och main.clube31.com

Macken
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Finns en 850csi på bytbil.com, men tyvärr är det någon **** som har stripat den och satt på en vedervärdig vinge: Länk

Det står var och en fritt att göra vad man vill med sin bil, men varför göra det på en så sällsynt samlarvagn?

Den från bytbil är nog ingen äkta csi, det fanns väl inga av årsmodell 1991.

/T.P.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
T.P.: Du har rätt ser jag om vi kollar på Scheckhefts inlägg. Då fattar jag inte varför man annonserar ut den som en CSI. Det är ju bedrägeri ifall någon skulle köpa den i tron att man köpt en sådan

Lite skumt är det. Beror troligen på okunnighet. Såg att det var en automat, är inte csi:erna sexväxlade? Skönt att det inte är en äkta csi som någon har förstört.

/T.P.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
T.P.:
Håller med, känns inte fullt lika bedrövligt nu när man vet att det inte är en CSI. Tror som du säger att CSI:n bara fanns med manuell låda

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.