|
|
|
|---|---|
Måsen |
Har funderingar att montera en tft-skärm i baksätet och en dvd-spelare. Hittar dock inte så värst mycket info om det här. Är det någon som gjort det, hur är det i så fall monterat, är det någon som har bilder på en sådan installation, vad kan det kosta osv osv... |
|
Hej Måsen! håller just på med ett sånt projekt till min 540. Ska montera mitt PS2 i en liten låda som jag byggt i tunn spånskiva, som jag sedan klätt me snyggt tyg på utsidan o stötdämpande skum på insidan. Denna ska jag hänga upp under hatthyllan i skuffen. Ska sedan dra fram en förlängningssladd in i kupen där fjärrögat till PS2:ans fjärrkontroll sitter, o sätta denna på hatthyllan. Köpte en 7" fristående skärm på www.mobilmedia.nu för 3500:-. Har gjort ett fäste till denna av tunnt plattjärn som jag böjt som en "båge" över mittkonsollen (i höjd med framstolarnas ryggstöd) o sedan sprayat den svart. Jag blev tvungen att göra detta för att jag ska kunna föra armstödet med telefonen fram o tillbaka utan att fastna i skärmen. Blev mkt snyggt. Sedan är det bara att köpa en strömomvandlare o koppla in den (dvd:n) där du har ström i tändningsläge "1". O sen en sladd till skärmen. Busenkelt! o ungarna älskar att både kunna kolla på film o spela PS2 i baksätet.... total kostnad inkl. byggmaterial 5500:-. Billigare än så blir det inte..... Det finns även orginalfäste anpassade till bilen på www.brodit.se, men detta monteras öven ventilationsutblåset där bak o det tycker jag är lite lågt ner för att sätta en skärm...... undrar du mer så bara fråga..... V8 rockar fett! |
|
|
Hej TripleA. Är också på väg att införskaffa mig DVD och skärmar. Kollade precis på www.mobilmedia.nu. Hur är dessa skärmar (Vilken modell tog du?) Jämfört med t.ex JVC, Sony eller Pioneer? Va och kollade på BRL:s skärm och tyckte den 'flimmrade' och hade lite dålig ljusstyrka. Kör du DVD från PS2 eller annan DVD? Tänkte sätta mina på nackstöden, om en vill spela och en vill titta på film samtidigt. Ska försöka få in bild på befintliga NAV/TV skärmen i fram också. |
|
| BRL skärmen skall inte flimra. Det beror oftast på störningar att den flimrar. Förmodligen satt det flera skärmar i samma demoställ? Kan lätt bli störningar då, om man inte drar kablarna rätt! Jag tycker att skärmen är mycket väl godkänd! Be dom fixa störningen och kolla igen! | |
|
Biftas: Jag valde en fristående 7" lcd-skärm som heter SMTP-769... en mkt bra skärm, minst lika bra som de på brl som kostar det dubbla. Som Bstrom sa, så har störningen garanterat att göra me feldragning av kablarna. Jag Isolerade sladdarna så mkt så möjligt o satte strömfilter på strömförsörjningen. Och jag har inte upplevt några störningar alls. Jag har som sagt bara en skärm i bilen. DVD kör jag fråm mitt PS2, men vill du ha två skärmar så går det bra för med skärmen medföljer ett delningsfilter. Det enda jag upplever är att det kan bli störningar på DVD:n eller om man spelar PS2 när man kör över stora gropar i vägen. Att försöka få in bilden på skärmen där framme är nästan dömt att misslyckas...ser du har en -01:a. Har du 16:9 skärmen då? V8 rockar fett! |
|
|
Japp det är 16x9 skärmen. Är det inte bara att 'jacka' på signalen på video in som skall finnas på videomodulen (i den vita sockeln)? Kanske inte bara, men borde inte det gå? Sen tänkte jag, skärmarna verkar ju ha en upplösning på 1440x234 det är väldigt lite vertikalt (under halva DVD upplösningen) borde inte skärmen de har (CH-750, under nyheter) med 800x480 ge bättre bild? Några tips? Har skickat ett mail till dem, får se om de svarar någon gång. |
|
|
Tja "bara" att koppla in sig på videomodulen är det inte... du får ta o söka inlägg på ämnet. Vet iaf så mkt att om man nu lyckas koppla in sig på videomodulen så får du bara ljud i mono.... för att få stereo så måsta man öppna videomodulen o bygga om inuti. Jag hade inte vågat mig på det me tanke på att en ny modul är ruskigt dyr ifall det nu skulle misslyckas... Vad det gäller upplösningen så är det som du säger, vertikalt sett blir bilden inte så stor, men i PS2:an kan jag gå in i inställningarna o ändra formatet som visas på skärmen, så det funkar ganska bra för mig....... V8 rockar fett! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.