AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.431

lås till baklucka e30

Dr
175
Drewl
520i - 91
Skulle öppna kofforten på min E30 tidigare idag. Knappen man trycker på för att öppna luckan fastnade i ett mellanläge på något konstigt sätt. Så nu kan man inte öppna luckan. Någon som har förslag på hur man kan gå tillväga för att få upp luckan? Och vad kan man göra för att förhindra att detta händer i framtiden?

Tacksam för svar!
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Prövat att trycka till den lite hårdare, eller är det helt stumt vid mittläget? kanske kan vara ett sandkorn som ligger och hindrar..?

Låter som att du fått in skräp eller liknande i låset iaf.. mitt lås funkar att öppna med, men själva låsmekanismen är paj.. antar att salt och sand och otillräcklig smörjning gjort sitt..
För min del är det ett nytt lås som gäller..

Hoppas det löser sig..!

---
.. vassast på ön ;)
Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Min låst är oxå kärvt. När knappen fastnar inne brukar sätta i nyckeln o "vippa, jucka" ut knappen igen.

Schrimp: Provat med med tryckluft och mycket olja och så lite mera tryckluft, så fick jag mitt att börja funka på nytt.
Kanske borde ändra olja till WD 40.
El
338
ElNiko
325iT-92
Som stavros sa: sätt i nyckeln för att få ut den. Sen tar du lite 5-56/WD40 på låsknappen (eller snarare ganska mycket), sen trycker du in knappen hela vägen och torkar av den när den är ute, upprepa detta tills knappen går lätt, sen är det bara att hålla på att jucka->torka->jucka->torka tills det inte kommer med nån skit ut, gorde så på min renault 19 med samma knapp-typ, funkade utmärkt! Ett bättre och mer "ordentligt" sätt är ju förståss att plocka isär låset och göra rent det ordentligt samt smörja upp, men det är ju lite drygare...
/Niklas
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Tro mig, mitt är paj.. har plockat ner så mycket man kan av låscylindern och "sköljt" med smörjmedel utan resultat..

Har gjort mer än man kan begära.. ;)

---
.. vassast på ön ;)
Länk
El
338
ElNiko
325iT-92
Schrimp: Ta bort länkaget till knappen och montera el öppning istället, enkelt och billigt, och så slipper du springa runt med två nycklar...
/Niklas
Lås knappen brukar ofta kärva. Vanlig olja har funkat bäst för mig tidigare. Det är ju också hur lätt som helst att få ur hela cylindern, gör det hela lättare.
Onödigt att torka varje gång.

Schrimp:
Det går att plocka isär cylindern också.

Sitter en massa skivor i, går att får ur dem med.

Jag hade ett lås till fel nyckel i bakluckan när jag köpte första is:en. Plockade isär och provade mig fram tills låset passade nyckeln:)

Borde gå att göra något liknande om du har skräp eller liknande i det.

Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Hm, men jag hade ner allltihop, men den verkade helt sluten..
rent logiskt borde det ju gå att få isär allt då lås inte gjuts ihop ;)
Men av vad jag kommer ihåg fann jag inte mer än nåt hål som jag spolade olja i..
får nog ta mig en funderare..

det där med elmotor.. jag låter bara själva cylindern sitta kvar för syns skull då?

---
.. vassast på ön ;)
Länk
Det sitter en låsbricka i ena änden. Om man tar bor den så hjälper det lite;)
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
I så fall var jag jäkligt trött.. minns att jag tog bort en låsring, men sen fick jag bara nån cylinderliknande grå sak.. aja, får väl lita på er.. vore ju kul o få igång det igen.. det är precis som det är fel nyckel när man provar.. men i början funkade låset, sen blev det gradvis sämre.. i slutet fick man stå o lirka o typ 2min innan det klickade till o gick upp.. sen låste jag det inte mer av förståeliga skäl.. ;)

---
.. vassast på ön ;)
Länk
Aldric
He ;)

ElNiko och jag har haft exakt samma problem på varsin Renault 19. Måste vara en epidemi på dom ..

Team BMW M3 CSN Brahegatan, Borås

Länk
Schrimp:
Om du fått ur den inre cylindern så ser du väl skivorna sticka up på sidorna? Var och en sticker ut åt ena hållet när inte nykeln är i.
De är fjädrade. Går bra att dra ur dem. Värre att få tillbaka dem på rätt plats. Det är några stycken, 14 eller något sådant. Man behver inte alla heller egentligen.

Om man sätter i nyckeln skall de gå jämt med cylindern så att den snurrar fritt inne i den andra.

Om låset kärvar så tyder det på att de skivorna inte åker in tillräckling när du sätter i nyckeln. Eventuellt då att nyckeln blivit för sliten så att den inte drar in dem tillräckligt långt.
El
338
ElNiko
325iT-92
Tror att det är en epedemi på samtliga bilar med den konstruktinen... Att bagageluckelås kärvar är ju rätt vanligt då det sprutar mycket skit där + att man inte öppnar där lika ofta som på andra ställen...
/Niklas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.