AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.336

Hur stor oljeförbrukning har ni?

Sida 1 av 2
Jag har en 320 -02 som har tagit 2 liter på de första 2000 milen vilket jag tycker låter onormalt då mina tidigare BMW inte har druckit någon olja alls. Har ni samma förbrukning på era bilar?

///M. Pedersen
(OO=00=OO)
inte en droppen än så länge på 500 mil.

Ride hard die free
knappt en droppe på ca 1000 mil och motorn har gått 32260 mil (m40)

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
under inkörningsperioden så är det normalt med lite oljeförbrukning!

min e30 drar inte heller så mycket, har dock inte ngn mätning på det hela....dock läcker den från pluggen på tråget :( gängorna i tråget är sönder....får fylla på lite extra ibland...iochmed att den bara är vinterbil så får det vara...

BMW, Bayerische Motoren Werke
////M////: Att en ny bmw motor drar ungefär 1 liter per 1000 mil verkar vara mer eller mindre normalt. Men efter de första 2000 milen ska oljekonsumtionen avstanna i princip helt. De ska iaf inte vara märkbart mellan service intervallerna.
Min 330 har snart rullat 2100 mil och den har inte rört sig på stickan dom 300 milen jag hunnit köra.
Tyvärr står de ingen info i bilens intruktionsbok om detta, inte vad jag hittar iaf.

Ingen av mina f.d bilar har dragit någon märkbar olja heller.
M52, Samt M52TU.(323CI, 328I)

Så du borde kunna räkna med att oljeförbrukningen avstannar helt nu. Gör den inte det så diskutera med bmw vad som är fel.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Min drog ca en liter under de första 1000-1500 milen (ungefär).

Efter första servicen har inte oljenivån ändrats märkbart mellan servicetillfällena.

Vänta lite tills efter första servicen och se om det blir bättre!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ta fem exakta lika BMW så kan 2 dra olja och 3 ingenting alls.
castrol nämde detta på sin infoträff och det finns ingen förklaring från deras sida.
Jag kan tänka mig att det kan skilja på i vilket tempo bilen körs under inkörningsperioden är orsaken ???
Det var de bilar som fortsatta att kräva olja mellan servicarna som Castrol rekomenderade TWS 10WS-60

///MVH Hasso
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Man kanske bör veta att ALLA motorer drar lite olja, men vissa drar så lite att det inte ger något märkbart utslag på oljenivån!

Om oljenivån står helt stilla (eller ökar) kan det även vara så att oljan så sakteliga späds ut med oförbrännd bensin eller kondensvatten.....!

Körsätt spelar givetvis in på oljeförbrukning

Numer fylls de flesta av BMW:s motorer med en helsyntetisk 0W30-olja i fabriken, vilket är en relativt tunn olja om man kör mycket hårt och/eller i varmt klimat.

Att olika motorer drar olika mycket olja är iofs rätt naturligt mht mekaniska toleranser och olika inslitningsförutsättningar, precis som Hasso påpekar.

Många motortillverkare brukar ange upp till 1% oljeförbrukning som "acceptabel förbrukning"!
Dvs. en liter olja per 100 liter bensin!!!
Personligen tycker jag att halva den förbrukningen är i högsta laget!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
///M/// :Min 330-01 (011027) Har druckigt 2 liter på 3100mil, ska vara helt normalt enligt BMW.

MVH Daniel

Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Min gamla pärla har dragit max en dl. på drygt 1000mil.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
ingen alls..

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast lite mindre!
PE
630
PESK
740iA e32
Ingen alls på 1000mil...M60 V8 23500mil....

Peo
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Gör ett extra oljebyte vid halva serviceintervallet, men har inte märkt någon oljeförbrukning däremellan.
andha45
Jag gjorde i min ungdom ett experiment med en hyrbil (Volvo 245-90, ONO621 om någon skulle råka se den... så vill jag veta om den trots detta lever). Den drog nästan 1 liter på 50 mil vid hård körning. En sådan lär inte dra mer än extemt lite annars.
Helt riktigt att det sker en utspädning av oljan så nivån kan t o m stiga.
Min farbror hade vid ett tillfälle en välskött Merca 200 med ca 15 000 mil vid försäljning. Den drog alltid mycket olja. Ingen visste varför och den verkade vara kärnfrisk...
uf
314
uffe12a
Bmw 325im-04
fyller alldrig(har alldrig behövat enl stickan iaf)
byter var 500 mil och det räcker hitintills iaf..
andha45
Nu kanske ni bilentusiaster tycker att jag är slarvig och slapp, men jag har svårt att se nyttan med att byta olja ofta. 2000-3000 mil räcker (ett års körning), tycker jag och mig veterligen klarar bra och hållbara motorer detta utan problem. Är motorn känslig så är det förstås skillnad. Samma sak med underredsbehandling och biltvätt. Det sägs ofta vara viktigt för underhåll, hållbarhet och andrahandsvärde, men både min far o jag är rätt slappa med sånt och våra bilar är alltid fina vid försäljning... obs jag är inte slarvig. Parkerar rätt och tvättar ordentligt när jag tvättar...
Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Samma uppfattning här! Har snittat ca: 2700 mil på varje olje byte och kan inte se att någon olja förbrukas. Det ska tilläggas att jag till 80 % kör landsväg/motorväg och långsträckor. Jag litar på service indikatorn.

Mike
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nyttan med att byta olja ofta, är väl inte särskilt svårt att se?

Oljan blir "smutsig" i form av avgasrester, bensin, kondens m.m. Ju smutsigare den blir desto större risk är det att du får motorskador. Det behöver nödvändigtvis inte bli mekaniskt slitage pga dålig smörjning men en smutsig olja som får vila på motordelarna kan göra skada. Att man inte ser det med blotta ögat eller att bilen fungerar smärtfritt i 10´ mil betyder inte att den inte har tagit skada av för långa bytesintervall.

Så nyttan med att byta olja i korta intervaller är självklart stor jämfört med att köra med en smutsig olja under lång tid.
andha45
Säkert sant. Precis som med att tvätta bilen. Men om man inte ser något nöje i det tror jag det är bättre att ägna sig åt annat. Nyttan av att byta olja ofta eller tvätta bilen ofta torde finnas, men vara begränsad. Oftast är bilen slut ändå när nyttan gör sig gällande. Antag en biltvätt i veckan istf fyra om året = 5000 om året istf 500 = 45000 mer på tio år. Antag två extra oljebyten per år = ytterligare 15-20 000. Jag tror inte att värdet på en 525-94 påverkas så mycket av att den är i bra skick. Även med glesa oljebyten och biltvättar är en sådan oftast i relativt gott skick. Och motorerna rasar ju nästan aldrig. Mitt resonemang gäller förstås bara om man inte tycker det är kul att fixa. Knappast gäller resonemanget heller bilar med känsliga motorer och dåligt rostskydd.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

4 tvättar om året ? :)
Bmw ludde
Själv resonerar jag så att byta olja är en väldigt billigt försäkring =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.