AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
520

Köpt laddare, och nu då?

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Hej!

Har nu köpt det sista exemplaret av den svenska laddaren på clas ohlson, i alla fall när jag var där. ;-)

Jag vet att det ska gå att ladda batteriet via motorrummet, istället för att ta ut batteriet ur bagaget.

Jag sätter plus på plus-polen vid motorn och minus på chassit, på muttern vid pljefiltret, det verkar fungera i alla fall.

Är det något mer jag ska tänka på innan jag låter den stå över natten?
Knallgas och sådant, bildas det i bagageluckan eller vad gör man åt det, ska bagageluckan vara öppen under tiden man laddar?

Tips och förslag mottages tacksamt. ;-)

/Hammar
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
är det bara en mindre laddare typ 8-10 ampere så tror jag inte du behöver tänka på knallgas. bara stoppa i sladden och ladda.

Diesel-räsern
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
har du kollat vätske nivån i batteriet förresten? bör vara ca 1cm över cellplattorna. Kan vara bra att fylla på innan. Och kolla så att dräneringsslangen sitter där den ska på batteriet och gå ut under bilen som den ska. Viktigt är att inte fylla för mycket vatten i batteriet eftersom vattnet expanderar när batteriet blir varmt vid laddning, kanske inte så farligt med mindre laddare iofs.

Diesel-räsern
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Batteriet är bara ett år gammalt så det ska väl finnas vatten, men jag kollar ändå. ;-)
Det är en sådan här laddare jag köpt:
Länk

Köpte den efter att ha blivit tipsad om en sådan av "gto80" här på forumet, verkar bra och enkel nu när man har en.
Laddström är max 3,3A.

Ja, om det inte var något mer att tänka på så tackar jag dig för dina tips och börjar ladda batteriet. :-)
Tack!

/Hammar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.