|
|
|
|---|---|
|
Hur byter man motor och växellådefästena till på en 730 -88? Är det svårt? Har nämligen ett skorrande som uppkommer då jag svänger höger, ljudet har under sista tiden kommit vid allt "mindre" svängar. | |
| Är du säker på att det inte är vänster framhjullager som är dåligt? | |
|
Verkar mycket troligare med taskigt lager på vänster sida! Mvh |
|
|
Jaha, ok. Det har jag inte tänkt på tidigare... Men ljudet låter som nåt skavande metalliskt. Hur kan jag "prova" eller se om hjullagret är helt/defekt? |
|
| Någon som vet? | |
|
Är det hastighets- eller varvtalsberoende? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Lyft upp på pallbock el. dyl...Sedan snurrar du hjulet och lyssnar efter ett "brummande ljud"....Hitter du ett dylikt missljud så är lagret defekt.Om du inte hör något brummande/skorrande så har du inget fel där(mest troligt iaf). Det du kan höra är ett lite "skrapande" från bromsklossarna och eller ev."smågrus" mellan skiva o bromssköld som du inte ska missledas att tro att DET är lagerljud. Hoppas det blev lite vägledning i "missljudsdjungeln" :) Mvh Janne. |
|
320-325 |
iförsej så kan det vara så att det hjullagret bara hörs när det belastas ex vid kurvtagning för att sen tystna när man kör rakt fram..bara en tanke mvh 320-325 |
|
Ok, tack, får ut o testa imorgon. Ljudet är snarare beroende på hur mkt man "kränger"/svänger med bilen. kronkkronkkronk låter det som =). Återkommer efter hjulsnurrandet. |
|
|
Defekta hjullager brukar höras vid stillastående hjulsnurrande även fast det inte hörs inuti bilen s.a.s. vid "rakt fram körning". Iofs så brukar det nog inte låta "kronk,kronk";) när hjullagrena börjar "leva om"....Nåja,lycka till i felsöket hur som helst :) Mvh Janne. |
|
|
Nu har jag varit ute o snurrat på hjulen och det var inget missljud. Lutar nog åt att nåt "skaver" emot drivaxeln...är det fästena som brukar ge sig? Ljudet uppstår allt oftare och vid mindre svängar och det är rent pinsamt att köra omkring =(, så snälla hjälp mig. bilen har gått en bit över 30 000 mil. Är det svårt att byta fästena själv? |
|
|
skulle kolla dämparna...böt då mina och böt då även alla bussningar...mitt miss ljud och olika vibbrationer försvann då....lycka till med felet... """hmz""" |
|
|
ang fästerna till växel lådan så är det inte så svårt men lite tidskrävande...först ner med avgasröret sedan en skyddskåpa för mellanaxeln...sedan tror jag att du kommer åt...om inte ner med mellanaxeln...OBS ta ner den hel inte sära den på mitten för då blir det problem.... """hmz""" |
|
|
Lyckades att lokalisera ljudet; avgassystemet var alldeles för dåligt upphängt och låg och vibrerade mot värmeplåtarna, nya fästen + gummiupphängningar löste problemet. tack ändå alla ni som hjälpt till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.