|
|
|
|---|---|
|
Ja det undrar jag!!!! ____ Bmw M-Power | |
|
1986 eller 87 har jag för mig. Mvh, Kalle _____ Länk |
|
-BeeMWe- |
87 87 var har du tagit vägen nuuuu |
|
Jag kan inte ge ett 100%-igt svar, men det finns 86:or med originlamonterad katalysator. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Men jag hadde för mig att det var tvång från 88 hrmm aja:( ____ Bmw M-Power |
|
-BeeMWe- |
Men de som hade 86 var inte svensksålda? 89 kom kravet tror jag... |
| 1978/79 (gäller usa marknaden och inte i alla staterna) | |
|
bmw-robban: Lagkravet kom 1989, det stämmer. Alla bilar av 1989 års modell eller senare som säljs i Sverige skall vara utrustade med katalysator. -BeeMWe-: Nej, den äldsta svensksålda med katalysator jag sett är årsmodell 1987... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Men min är -87 men kom till Sverige -88. Tror det ialla fall:D ____ Bmw M-Power |
|
|
Det finns många bilar som har katalysator originalmonterad innan det blev lagkrav. Dels för att miljöaspekten är ett bra säljargument, dels för att det i vissa länder gav skattelättnader... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
I Sverige fanns det som tillval på 87:or på 318i och 320i, 325i hade som standard. Alla 88:or av 3-seriebilar hade kat. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
En 325:a 88:a jag känner till. Import från Danmark har inte kat. Lite kuriosa bara! |
|
|
De e som jesperado säger.. 87 kom katten.. 86:orna hade ingen. Men har för mig att from 88 hade alla katt.. ........ HAHA ;p ..... |
|
|
ErikW: 325i hade inte katt som standard 87 . 88 däremot vart det standard på 325:orna. // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Katten på BMW 540T kom här.:) Länk ///MVH Hasso Länk |
|
shu!: Jo, alla svensksålda 325i E30 har kat, det gick inte att beställa utan. 325i kom till Sverige först som 87 års modell, redan 1986 kom den i övriga Europa. 1986 hade vi i Sverge kvar 323i, i övriga Europa hade den utgått. Sverige och Schweiz hade tidigare hårdare avgaskrav än övriga Europa, därför fick biltillvekarna göra speciella motorer för oss. Eller så lät man bli att sälja vissa modeller här, vi fick inte hit t ex E28 525i, E28 525e, E30 325e eller E28 518 (utan i). Eftersom det sedan tillåtet (!) med kat i Sverige för 87:or, valde BMW att inte utveckla 325i med svensk avgasrening för bara kunna sälja under 1986. Importerade 325:or är en annan sak... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jasså... och jag som var så säker :) Trodde den kom som tillval -87 . Därav 325ik och 325i . Men men .. // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
-BeeMWe- |
Erikw: Tyckte väll jag hade rätt :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.