AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.407

Motorbyte 750 e32

Sida 2 av 2
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
tycker att den gamla motorn måste ha spikat duktigt mycket?????
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

21' mil....Hmmm,den motorn måste bara ha levt ett hårt liv med(som det verkar) minimal service.Verkar ha haft svårt med både olja,kylvätska,bränsleblandning...Fantastiskt att motorn ändå gick måste jag säga när man ser skadorna.

Hoppas det går bra med vagnen fortsättningsvis,måste hålla med om att det var intressanta bilder.

Lycka till med skruvningen.

Mvh Janne.

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
jag tror inte att enbart en läckande insugningspackning kan orsaka dylika skador.
verkligen ruggigt !
såg ut som min gamla moped med 70cc :-)
sl
56
slan
728iA -97
Vad som exakt var orsaken e nog svårt o veta, om man nu nånsin får reda på det.

Men däremot har jag ett ganska jobbigt problem med nedlyftet av motor o låda. Samma jobbiga läge som när vi drog upp den faktiskt, men nu är det tvärt om.

Grenrörens ansluningar till avgasröret tar emot dom där skyddsplåtaran vilket gör det "omöjligt" att få ner motorn, Finns det nått knep eller dylik man kan använda sig av, eller gäller fortfarande våldlöserallt-principen?
"bruka inte våld, tag en större slägga" =D ibland får man vålda för att få dit en motor rätt eller nåt annat, ta i till just innan bristningsgränsen =D

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
Paap Reeder
Hej slan!
Läste i Bentlyes nått om att man skulle vrida motorn åt nått håll men det har du säkert provat.
Förstod inte riktigt vilka plåtar som tar i men de på grenrören går ju att ta bort ganska enkelt.
MVH /// Paap R
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
hjälpte en annan gråtande m-70 ägare vid ett byte,han lyfte faktiskt bara i orginal-öglorna o de gick bra.du har möjligen inte fallit för frestelsen att plocka på "allt" före montage?
sl
56
slan
728iA -97
mjaa, det tror jag inte, men vi löste problemet så att vi tog bort det yttre grenröret på vänster sida, och man "borde" få tillbaks det nu när den e helt nere. Men måste tyvärr avvakta i väntan på ny motorkudde innan jag kan gör något mer
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej Slan!

Hur lång tid tog det att plocka ur härligheten ?

Mvh
Skalman
sl
56
slan
728iA -97
Själva urkopplingen, alltså skruva loss allting tog ca 6 + 6h med hjälp av en polare. Och själva lyftet tog väll ca 5h med hjälp av samma polare.

give or take nån timme hit o dit, och observera att vi är nybörjare så det går ju att göra fortare ;)
sl
56
slan
728iA -97
hallå igen, nu är återmonteringen nästan klar, men jag har en slang som jag inte har nån aning om vars den ska nånstans.
Läste på en sida att det skulle va evaporator filter, men jag fattar fortfarande inte vart dom ska nånstans.

Länk
det är den som han håller i på bilden som sitter på en slang som går till motorn och andra änden nånstans, nån som har nån aning om vart den kan leda?
Paap Reeder
Hej Slan!
Du måste ha två sådana slangar - en från varje gasspjäll.
På min sitter det en sådan slang som går från undersidan av spjällhuset till just kolcanistern via en elektromagnetisk ventil.

MVH /// Paap R
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
japp det stämmer,ska sitta på undersidan av gasspjällen.
sl
56
slan
728iA -97
aha! Det förklarar ju endel iom att jag inte satt i gasspjällen ännu ;)

återkommer väll med mera problem inom en snar framtid :)
sl
56
slan
728iA -97
it's ALIVE!

woho, den startar och spinner som en katt (nåja nästan) och allting verkar lira förutom ett irriterande avgasläckage. I värsta fall är det uppe i grenröret som vi hade loss när motorn skulle i, men sånt går ju o fixa.

Däremot så verkar inte kardanen nå kul. Vi passade på o byta kardan mot en "ny" som ja fick med bilen. Den har sprillans stödlager men den främre knuten var det liiite glapp i och nu vibrerar bilen rätt mkt vid gaspådrag mellan 20-80kmh, inte bombis på att det är jusst kardanen, men det verkar ju tyvärr så.

Vad kan en på skroten tänkas gå lös på ung.?
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
grattis,bra jobbat. mvh//jacke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.