|
|
|
|---|---|
|
Var och besiktiade bilen och fick anmärkning på CO-halt vid 2500. Besiktningskillen tyckte att den rök mycket också (även märkt det själv, ganska vit rök). Nån som har nåt bra tips?? Har själv funderat i trakterna: Lambda, kat, spridare.. Prata med killen jag brukar lämna bilen till, när jag inte orkar/vill/kan själv, och han sa att han kunde justera CO:n fastän det "inte går", han justerade tydligen mapsensorn på nåt vis. Men jag skulle ju gärna vilja veta vad det beror på också, det är ju uppenbarligen nåt som är fel... /Niklas | |
|
Om det ryker vitt, brukar det betyda att det är vatten i avgaserna! Kan iofs bero på kondensvatten i avgassystemet nu när det har blivit lite kallare. Kolla kylarvätskans utseende! Om det är olja i den eller om det luktar avgaser (går att mäta HC-halten), tyder det på att topplocket och/eller topplockspackningen läcker. Kolla även oljans utseende! Vitaktig grumlig "gegga" i oljan tyder på vatten i oljan. Troligen samma orsak, dvs sprucken topp/topplockspackning. Annars är grundtipset vid "dåliga avgasvärden", att göra en ordentlig service på bilen (byta olja, alla filter och tändstiften mm.) och kolla över tändsystemet (fördelare, fördelarlock och tändkablar)! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jo, jag har haft mina funderingar kring vatten... Men jag har inte sett nått konstigt i oljan, bytte filter+olja för ca: 1månad sen, även stift rotor och fördelare. Den gamla oljan var inte heller "grå" som den brukar bli om det läcker vatten. Tänkte köpa nya kablar samtidigt som jag köpte rotor+fördelare men det var ju så satans dyrt... Och killen på bmw trodde inte att det skulle behövas, han menade på att om jag inte trodde att det behövdes så behövdes det nog inte... Så som sagt spridare eller lambda eller kat, funderar på om spridarna kärvar, för när jag har bilen på tomgång och "stampar" till på gasen så tar det nått ögonblick innan motorn svarar, det är nästan så man hör att den tappar lite varv innan den ökar så att säga. /Niklas |
|
|
Körde föresten i lite STP-spridarrengörning förra tanken utan att märka nån skilnad... /Niklas |
|
|
det där med att den tar lite tid på sig att svara på tomgång kan ju mycket väl vara att en cylinder inte tänder! antingen p.g.a. att bränsle eller gnista saknas....har du kollat så att det finns gnista och bränsle till alla cylindrar? annars är det som Johan B säger, alltid bra att göra en service när man får sådana här problem! BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
Maha |
Smaka på oljan! Det kan vara så att vattnet i oljan inte syns... smakar oljan det minsta sött (glykol) så har du vatten i den! |
|
Bmwfreaken: Bilen går bra och jämt på alla varvtal, och drar inte onormalt mycket bränsle så tänder gör den nog, kom på mig själv häromdagen med att köra ur en korsning på 5:an, från ca:35 km/h och upp till 50, när jag insåg att jag hade femman i vart jag duktigt förvånad över bilens lågvarvsegenskaper! Jag misstänker att spridarna kärvar lite granna och därför inte hinner öppna riktigt med en gång. Detta kan ju även inverka på CO:n om spridarna inte är riktigt så "exakta" som de skall vara, eller? /Niklas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.