|
|
|
|---|---|
|
Någon som kan berätta för mig vad ju gmbh betyder. Det står ju ibland på saker man köper som är tillverkat i "tyskland Gmbh". Diesel-räsern | |
| Det betyder väl om jag inte minns helt fel AB som i Aktiebolag på svenska. | |
|
Gesellschaft mit beschränkter Haftung Ungefär ett bolag med begränsat ansvar, att bolagsmännens ansvar oftast begränsas till deras kapitalinsats. Har inte att göra så mycket med Tyskland, men detta är vad jag minns... MVH, E38B12 |
|
|
....dvs. aktiebolag! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Man kan väl säga att jag fick svar på frågan. Tack Diesel-räsern |
|
|
Huvudet på spiken Johan! :-) MVH, E38B!2 |
|
|
JohanB> Njae...inte aktiebolag, det har de också i Tyskland och förkortas AG (Aktien Gesellschaft). Gmbh är ngt annorlunda, ngt mellanting mellan AB och Handelsbolag. *BAWORAK* |
|
|
Just det, det finns ingen exakt motsvarighet i Sverige till GmbH. Åtminstone förr fanns det för ekonomiska föreningar och liknande tillägget upa (utan personligt ansvar) men det är inte jämförligt med GmbH. My Bimmer is my mistress |
|
|
Där ser man! Man lär sig något nytt varje dag på detta forum! :o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är väl snarare så att skillnaden är storleken och därmed hur pass publika bolagen är, dvs krav på öppenhet och insyn, etc. Båda är aktiebolag. Svenska publika aktiebolag, "AB(publ)" motsvaras i princip av tyska "AG" medan svenska mindre "AB" motsvaras av tyska "GmbH" . Minns inte exakt var gränsen går, kan vara olika i Sv och ty. Förr hette det AB upa i Sverige, numera skriver man enbart AB. Fortfarande dock utan personligt ansvar (begränsat till insatt aktiekapital). Återfinns även i engelskans Ltd (limited= begränsat) Mvh |
|
|
Dock ska tilläggas att det finns undantag från regeln "utan personligt ansvar" i ett svenskt AB. Det gäller s.k. ansvarsgenombrott vid bla konkurser om styrelsen/ledningen har agerat bedrägligt eller grovt oaktsamt. Då kan man åka dit på personligt betalningsansvar. My Bimmer is my mistress |
|
|
Och nu blev det liiite OT My Bimmer is my mistress |
|
| Tretretti>> Precis! En annan variant har praktiserats av vissa herrar i ett aktuellt större försäkringsbolag;) | |
|
GmbH, förkortning för ty. Gesellschaft mit beschränkter Haftung ('bolag med begränsad ansvarighet'), tysk bolagsform som är en mellanform mellan handelsbolag och aktiebolag (AG). I Tyskland har GmbH vunnit stor utbredning, särskilt för medelstora företag, holdingbolag o.d. Källa: NE. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.