|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Puck, det bästa att att testa de olika versionerna och bilda dig en uppfattning, själv kan jag säga det skiljer mer i uppfattad motorkraft än vad det skiljer i 0-100 siffror mellan 528 och 540. Kanske läge att även kolla på 525/530 01- då de kommit ner rejält i pris. Exempelvis: Länk /Simon |
|
| en fin vagn..men vad tillkommer innan den är klar i sverige? motorvärmare, dubbdäck,reg .........osv? | |
|
Egentligen inte så mycket: Registreringsbesiktning (1500-2000 kronor) Skrotningsavgift (1500-2000 kronor) Resa hem (å andra sidan kan du ju passa på att fylla bagautrymmet med öl och på så vis "spara" pengar) Sedan är det upp till dig vad du vill komplettera bilen med. Dubbdäck är ju förbjudna i Tyskland, däremot kan det ingå dubbfria vinterdäck, men det ska du nog inte räkna med. Motorvärmare hör inte heller till vanligheterna. Ett tips, om du tycker en bil i Tyskland är utrustad med lite tråkiga fälgar, passa på att köpa fälgar i Tyskland när du ändå köper bilen. BMW originalfälgar är i alla fall 10-20 % billigare i Tyskland än i Sverige, så kan du ha de tråkiga originalfälgarna till vinterdäck. Försäkra dig också om att bilen har stolsvärme. Det har många, men inte alla. Själv tycker jag man kan leva utan stolsvärme (om man inte har läderklädsel), men visst är det trevligt. Dessutom lär det nog vara svårt att sedan sälja bilen här i Sverige om den inte har värme i stolarna. |
|
|
Däremot kan det ju sitta vinterdäck utan dubb, jag fick köpa sommardäck när jag kom hem... Glöm inte de 10 litrarna sprit! På färjan från Rostock till Danmark kostade 1liter Absolut modesta 8 Euro... Den där bilen som Simon länkade till köper jag om inte du gör det puck! 12v sätesvärmare finns på Biltema för en hundring. Reg.bes.: 2000:-? För nyare bilar med CoC -dokument kostar det runt 8-900:- har jag för mig Skrot: 1500:- Årlig skatt: 1700:- Bensin hem: ~1-2000:- Taxfree!!!: ~2-3000:-? Resa: Alt.1: Flyg + hyrbil ~15-1900:-? Alt.2: Bil med två pers.+ färjebiljetter + boende ~3-5000:- Mvh |
|
| Jag fick betala över 1700:- i våras för reg besiktning för min 330i-01. När man står i hallen förefaller det vara ett hutlöst pris. det tar inte så mycket längre tid än en vanlig ordinarie besiktning. Kanske finns det något extra arbete som man inte ser som "kund". Hoppas det i alla fall, annars blir man skinnad. | |
Sixten |
Jag kollade med Länsförsäkringar på premier för dessa olika modeller( funderar själv på att byta bil), till min förvåning så var faktiskt 540'n den billigaste att försäkra, fick följande priser (ink. sk. merförsäkring på 1500mil/år): 523: 5420SEK, 528: 6340SEK och 540: 5230SEK. Detta beror på att 540'n är ovanligare än de andra modellerna, alltså inblandad i färre olyckor. 525iA |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.