AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.416

OLJA I LUFTFILTRET

xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
Märkte att de fanns olja i luftfiltret.. vad kan det bero på.. e de allvarligt...

........ HAHA ;p .....
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Jag har haft det på en Ford Taunus en gång... det sas att det berodde på att jag parkerade den på taket men jag tvivlar. ;-)

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
har inte parkerat på taket me bilen på taket =) så det är inte pga det..
Vet inte nån vad det kan bero på??????????

........ HAHA ;p .....
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Är du säker på att det är motorolja?? Låter helt märkligt nämligen.. Måste ju vara nån som spillt olja i samband med filterbyte eller nåt?? Skulle ju kunna hända om man byter filter och olika oljor samtidigt, och råkar söla lite?? Jag har ingen annan idé iaf..

Två bilar är fler än en..
po
90
pom
540iA -98
325Touring -89
Jag tror att jag vet...
Vevhusventilationen går via en slang in i spjällhuset, och i denna kommer en oljedimma som rinner bakåt ut i luftfiltret når du inte kör.
Har samma problem själv, så det kan nog va idé å leda bort den till ett eget litet filter istället.

///Fredrik
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
hm, jag har hört att man ska ha olja i vissa filter, för att fånga upp de små partiklarna.. tror det var sportfilter.. ska låta det vara osagt, men rengöringsvätskorna löser tydligen upp denna "olja" sen och så sköljer man rent filtret, och "oljar" in det igen..

Tror ganska bestämt att det var så mekonomen killen berättade för mig.. jag har nämligen ett insatsfilter a la sport i min, som jag tänkte byta ut (till original till våren) då jag tyckte det var slitet, och samtidigt då såg "fett" ut..

hoppas det spred nåt ljus för er, men som sagt, låter det hela vara lite flyktigt spekulerat.. :)

---
.. vassast på ön ;)
Länk
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Olja i luftfiltret kan även bero på dåliga kolvringar. Kan även vara nåt vingel med vevhusventilationen. Det ska iaf inte vara motorolja på luftfiltret.
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
beamer:
hur vet man om det är slita kolvringar då.. borde det inte finnas andra tecken som visar att de är slitna.. är det dyrt o fixa??
och vad menar du med vingel med vevhusventilationen..hur vet man att det är det och hur fixar man det??

det var motorolja.. filtret var ju torrt men ma såg att det hade runnit ner i det, den hade fått en fin fläck så att säga.
märkte oljan när ja skulle ta loss luftburken. lossade på slangen som sitter mellan den och motorn, och då fick jag lite olja på fingrarna. sedan märkte jag att det fanns i luftfiltret också..

Kan det vara den förra ägaren som gjorde nåt skumt eller klantade sig på nåt sätt, och vad kan han ha gjort då..

har inte lekt med bilen alls sen ja köpte den, inga varvstopp, burnisar eller ringar eller nåt sånt.. har bara kört den som man gör.. har max kört den i 150-160 km/h.. ska byta kamrem och spännrulle och vill göra det innan jag börjar belasta bilen så att säga..

servade den i helgen hur som helst i helgen, hoppas nu på att det inte finns nån motorolja i filtret när ja checkar om ett tag..

........ HAHA ;p .....
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Du kan göra ett komptest och även kolla vehusventilationen om det sitter igen nånstans..om det bara är en lite fläck med olja på filtret så är det nog ingen större fara iaf. Om det är mkt olja i luftfilter/luftburk så bör du nog kolla med komptest osv.
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
ok..tack.. ska försöka kolla upp det..

........ HAHA ;p .....
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Hm, ja.. motorolja var väl inte det som jag tänkte på i första hand.. ;)
Hade väl tankarna på nån mer specialolja.. men återigen spekulationer.

---
.. vassast på ön ;)
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.