|
|
|
|---|---|
|
Har en 540 med 235/45/17" fram och 255/40/17" bak.Jag kör med Falken FK451 samt 3bar i ringtryck runt om.Enligt Instruktionsboken skall det vara 2.5bar fram och 3bar bak men bilen spårade så man fick hålla i ratten därav att jag höjt trycket i däcken och det blev lite bättre,vad kör ni andra med för tryck i däcken?Är det normalt att det spårar så mycket med breda däck?,Bilen spårar inte på jämn asfalt.Kan det vara något annat fel på bilen?Tack på förhand | |
PIST OFF |
Har själv 235\40\17 runt om.Har mellan 3 - 3,2.Skall du ut på långa vägar så ha 3,5 på 235:orna. 20tum SPLITT |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
235-45-17 2,9 blev jag rekomenderad av min däckhandlare för att få så lång livslängd som möjligt.Att bilen spårar beror på däcksval dvs fabrikat har conti sportcontact 2 spårar endast om jag kör över en asfaltsskarv med nivåskillnad i ca 50.annars går bilen spikrakt Har man bredare däck bak än fram förvärras spårningstendenserna ännu mer, ett välkänt fenomen. Hade firestone bak på vår MB190 man fick passa bilen hela tiden annars var man på fel sida. Böt till uniroyal,bilen går perfekt det däcket har mera rundad kant(195-60-15) Hasso |
|
Falken är inte bra, körde på dem i somras, spårar och gav en obalans i inte gick att få bort exakt vid 90km/h. :-( Provade med Bridgestone oxo, spårade lite mindre med oxo en konstig men helt annorlunda obalans. Bridgestone/Firestone är dyra "lågprisdäck", troligen är det reklam/sponsringsbudgeten som drar upp priserna. Falken pressas av Bridgestone. Japps-däcken ingick i en affär och är iaf slut nu. Jag siktar på riktiga däck , troligen Conti Sport el Premium, när snön smälter. F.ö. kör jag och testar Bridgestone Blizzard just nu, kurvgreppet på packad-snö-o-is-vägbana är under all kritik. Ungefär som stenhårda gamla dubb-Fulda :-) Får se hur länge jag kan avhålla mig att slanta upp 8 lapp för Hakka 2:or. /göran, gubbe/ |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Göran: Har Good Year ug 400 205-65-15 de funkar helt förträffligt grovt mönster med mycket sajp och dubb. Stadiga och tysta.HAde good year för 80 talet- då var dom rent livsfarliga på en bil med delat bakaxel MB bilen gick nästa på tvären,De har tydligen gjort en enormt lyft för det här nog bland det bästa jag åkt på vintern. Hasso |
|
Göran Innan du slantar 8 kkr för Hakka 2 så kolla lite alternativ på www.gummihuset.se Åker själv på Gislaved NF 2 215/55-16 på min ix. Funkar OK. Åkte oxå Bridgestone förut (225:or), hemska i snöslask. Mats E BMWCS 3050 |
|
Bengt-Magnus W |
Hade en 535 med samma dimension som du. M5 fälgar och Michelin. 3 kg fram och bak. Gick spikrakt utom på dåliga högerfiler på motorväg. Bilen blir känsligare med såna däck så hjulinställningen måste vara 100. Kartoffeln und Sauerkraut -Jawohl!! |
|
Ja hjulinställningen fram kan spela stor roll. Om hjulen pekar utåt kan bilen spåra. Om däcken slits mycket på insidan är nog hjulinställningen fel. /Anders |
|
|
Mats E, jag kommer inte att betala 8 lapp när det bär till, det är priset jag fått av BMW i Luleå. Jag köper dem från pajsarland på andra sidan Torneälven för mycket lägre priser :-) Hyvä Suomi! /göran, gubbe/ |
|
|
Tack för svaren Ska lämna in bilen för framvagnsinställning och se om det blir bättre. |
|
| på vintern kan man öka 2 hekto i däcken..... | |
|
OBS: På våra bilar måste alla fyra "hörnen" ställas in samtidigt för att få det bra, det räcker inte med bara fram. Fast det var säkert det du menade. Själv kör jag min 740 med orginaldimensioner, men med andra däck, runt om tillsammans med orginal sportpaket: 235/50R18 Pirelli PZero Rosso och 255/45R18 Pirelli PZero Asimmetrico och det är inga problem med spårning utan lungt och fint och klart mindre än det var med Pirelli P6000 fram som satt på innan. Detta med lufttrycken helt enligt instruktionsboken för dessa däckdim, dvs 2.3 fram och 2.4 bak (lätt last). |
|
| Tycker inte det verkar som om man fullt ut kan lite på instruktionsbokens rekommendationer om lufttryck. E39:an verkar lätt bli instabil, såsig och vilja dra iväg åt endera hållet om man har för lite luft i sulorna. Instruktionsboken har en rek för 2 pers + packning och en för 5 pers om jag minns rätt. Det lägre lufttrycket (2,1 fram, 2,4 bak) fungerade inte alls. Tog ett mellanting av rekommendationerna och nu ligger den som ett strykjärn igen. | |
| >>>MDcruiser...instruktionsboken ska man inte lita på när det gäller lufttryck....bilfabrikanten eftersträvar en mjuk och behaglig gång på bilen och håller ofta därför ett lite för lågt tryck i sina rekommendationer.....fråga en seriös däckfirma istället...eller prova dig fram (men kolla slitagebanan på däcket) | |
| Lufttrycket får aldrig understiga tillverkarens rekommenderade värden som återfinns på b-stolpen. Sedan är det en smaksak om ett relativt lågt tryck eller stenhårt pumpade däck skall användas. Personligen uppskattar jag den ökade komfort som det lägre trycket ger. Jag kör med 2.2 fram och 2.6 bak på min E39 touring. Högre tryck gör att bränsleförbrukning blir lite lägre samt att livslängden på däcken ökar. Nackdelarna är högre buller och stötigare gång. Såvida lufttrycket är lika med eller överstiger tillverkarens krav är det en smaksak hur mycket luft det skall vara i däcken. | |
|
Bengt-Magnus W: Kan du förklara vad du gjorde i högerfilen på motorvägen när du kör en 535? Var vänsterfilen avstängd pga vägbygge? Sedan har jag fått höra av en bilmek som var på studiebesök hos en däcktillverkare att för mycket luft kan man inte ha i däcken. Det är aldrig någon fara och däcken mår bra av det (dock sjunker ju komforten). Det är för lite tryck som sliter däck (de moderna däcken ändrar inte form under högt tryck). De pumpade upp ett däck till 30 bar och inget hände med formen. Vete sjutton om jag skulle prva det, men 3 låter väl OK. ThePuc |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.